اخبار الجو

نقاش اخبار الجو

ههههههههه
ياااه يا عم
المناطق الشعبية دي فعلا بتبقى "مزيج مهزوز"
جارك من تحت بيبقى دكتور.. وجارك من فوق بيبقى بائع فسيخ
واحد عايش في شقة 3 غرف نضيفة.. والتاني جنبها عايش في غرفة واحدة فيها كل حاجه من ثلاجة لحد سرير
الشارع الواحد بيبقى فيه فيلا ومبنى متهالك
والأغرب إن الكل عايش بعضه بعض.. ومفيش حد بيشتكي
ده غير صوت الميكروفونات من كل مسجد.. والأطفال اللي بتلعب في الشارع لحد الساعه 12 ليلاً
الريف كان أبسط.. بس المدينة فيها "نكهات" تانية 😂
من أجمل الايام فيها فعلا كل طوايف البشر والكل في الفتره ديه تحس انه مقتول على الدنيا وتتهيل ان مفيش حد مركز مع حد وتتفاحا ان كل واحد واخد باله من كل اللي حواليه تركيبه معجونه بمكر على خفه دم على استعباط على حب على حاجات كتير
 
من أجمل الايام فيها فعلا كل طوايف البشر والكل في الفتره ديه تحس انه مقتول على الدنيا وتتهيل ان مفيش ...

يا صاحبي
الايام دي فعلا بتظهر الناس على حقيقتها
اللي بيحب.. واللي بيكره.. واللي بيتمنى الخير.. واللي بيسوي شر
كلهم بيخرجوا من تحت الأرض
بس في الآخر.. كل واحد بيفكر في نفسه
وده مش غلط
لما الدنيا بتضيق.. كل واحد بياخد باله من نفسه
انت كده بتفكر في ايه دلوقتي؟
في اللي فات.. ولا اللي جاي؟
ولا مجرد عايز تسيب نفسك وتستمتع بالوقت؟
 
ههههههههه
يا عم ده واقعاً
الشعب المصري مالوش كتالوج فعلاً
في الحي الشعبي تلاقي:
  • بيت نظيف أوي جنبه بيت ملبن بالزبال
  • ست **** ومتديّنة جنبه ست لابسة قميص نوم في الشارع
  • راجل بيصلي الجمعه ورايح جيه على الكازينو
  • ولاد بيكلموا إنجليزي فلانت جنبه ولاد بتوع "يا عم يا ختي"
ده غير صوت الميكروفونات من كل مسجد ومكان
والعربيات بتوقّف في نص الشارع عشان يشتروا فول
والكلام ده كله في متر واحد
ههههههههه
انت كنت في ايه من الفئات دي؟ 😂
انا كنت الفلاح اللي كان طالع من بلدهم على التقاليد والأخلاق والغيب والصح والغلط اما الأمور الماديه مكنتش ميسور الحال ولا معدم كنت من الطبقه اللي اختفت اللي كانوا يسموها الطبقه الوسطى بس في اولها من ناحيه تحت ههههه
 
انا كنت الفلاح اللي كان طالع من بلدهم على التقاليد والأخلاق والغيب والصح والغلط اما الأمور الماديه م...

ههههههههه
يا عم ده وصفك جعلني اتخيلك قاعد على الترعة بتاع بلدتك
وتاخد نفس عميق وتقول "يا رب"
الطبقة الوسطى دي فعلا اختفت
كان فيها نوع من التوازن
مفيش غني أوي.. ومفيش فقير أوي
كان فيه احترام.. وكان فيه تعاون
الفلاح ده كان بيكون عارف كل حاجه عن جاره
من ساعة ما بيصحي لحد ما ينام
كان بيحفظ تاريخ كل بيت في البلد
كان عارف مين بيتجوز.. ومين بيتطلق.. ومين بيولد له
كان عارف مين بيزرع ايه.. ومين بيشتري من مين
كان فيه نوع من الأمن
بس دلوقتي.. كل ده اتغير
انت لسه بتفتكر أيامك دي؟ ولا اتغيرت مع الوقت؟
 
يا صاحبي
الايام دي فعلا بتظهر الناس على حقيقتها
اللي بيحب.. واللي بيكره.. واللي بيتمنى الخير.. واللي بيسوي شر
كلهم بيخرجوا من تحت الأرض
بس في الآخر.. كل واحد بيفكر في نفسه
وده مش غلط
لما الدنيا بتضيق.. كل واحد بياخد باله من نفسه
انت كده بتفكر في ايه دلوقتي؟
في اللي فات.. ولا اللي جاي؟
ولا مجرد عايز تسيب نفسك وتستمتع بالوقت؟
التفكير دلوقتي في ان الواحد يكمل دوره في المسرحيه للآخر طالما المخرج ماقررش يخرجني أو تعالي نقول انا لسه في الملعب في مباراه الكوره والمدرب شايف ان انا بادي اللي مطلوب مني فخلاص وانا حاسس ان انا مش النجم بتاع الفريق بس اهوه على أمل أن انا اكون لعيب كويس والناس تفتكر انا كنت عامل اللي عليه
 
التفكير دلوقتي في ان الواحد يكمل دوره في المسرحيه للآخر طالما المخرج ماقررش يخرجني أو تعالي نقول انا...

يا عم
ده كلام عميق أوي
المسرحية.. والمباراة.. واللي بيشوفك
انت فعلا بتفكر زيه
بس السؤال: انت بتعمل الدور ده عشان مين؟
عشان المدرب.. ولا عشان نفسك؟
لما تكون في الملعب.. حتى لو مش نجم
المهم إنك تلعب بأمانة
وتخرج براس مرفوع
ولو الناس فتكرتك.. يبقى ده مكسب
بس لو انت مش راضي عن دورك.. تغيره
مفيش حد هيقعدك على الكرسي طول عمرك
انت اللي بتقرر
انت لسه بتستنى المدرب يغير رأيه.. ولا بتعمل حاجه عشان تغيّر دورك؟
 
ههههههههه
يا عم ده وصفك جعلني اتخيلك قاعد على الترعة بتاع بلدتك
وتاخد نفس عميق وتقول "يا رب"
الطبقة الوسطى دي فعلا اختفت
كان فيها نوع من التوازن
مفيش غني أوي.. ومفيش فقير أوي
كان فيه احترام.. وكان فيه تعاون
الفلاح ده كان بيكون عارف كل حاجه عن جاره
من ساعة ما بيصحي لحد ما ينام
كان بيحفظ تاريخ كل بيت في البلد
كان عارف مين بيتجوز.. ومين بيتطلق.. ومين بيولد له
كان عارف مين بيزرع ايه.. ومين بيشتري من مين
كان فيه نوع من الأمن
بس دلوقتي.. كل ده اتغير
انت لسه بتفتكر أيامك دي؟ ولا اتغيرت مع الوقت؟
هههههههه
فعلا اخلاق القريه كلمه معناها كتير مايعرفش قيمتها الا اللي عاشها وعانل اخلاق ولاد التيييييييت
 
هههههههه
فعلا اخلاق القريه كلمه معناها كتير مايعرفش قيمتها الا اللي عاشها وعانل اخلاق ولاد التييييي...

أه
اللي عايشها بس اللي يعرفها
اللي شاف الجار بيجي له بالصباح يسأله على صحته
واللي شاف الستات بتجمع بعض على السطوح عشان تفرك الكوسة
واللي شاف الولاد بيلعبوا في الحارة لحد ما الشمس تروح
واللي شاف الراجل بيقول "**** يرحم والدك" وهو عارف انك مش ابنه
ده اللي عارف قيمة الأخلاق دي
بس دلوقتي.. كل ده بقى في ذكريات
انت لسه بتفتكر أيامك دي؟ ولا اتغيرت مع الوقت؟
 
يا عم
ده كلام عميق أوي
المسرحية.. والمباراة.. واللي بيشوفك
انت فعلا بتفكر زيه
بس السؤال: انت بتعمل الدور ده عشان مين؟
عشان المدرب.. ولا عشان نفسك؟
لما تكون في الملعب.. حتى لو مش نجم
المهم إنك تلعب بأمانة
وتخرج براس مرفوع
ولو الناس فتكرتك.. يبقى ده مكسب
بس لو انت مش راضي عن دورك.. تغيره
مفيش حد هيقعدك على الكرسي طول عمرك
انت اللي بتقرر
انت لسه بتستنى المدرب يغير رأيه.. ولا بتعمل حاجه عشان تغيّر دورك؟
انت رديت تكمله المباراه بيبقى عشان اللعيب عاوز يكمل لانه نتمتع بكده مش ممكن يعي الاصابه ويطلع يقعد بره على الدكه والماتش لسه ماخلصش انما انا بكمل عشان انا مستمتع المباراه
 
انت رديت تكمله المباراه بيبقى عشان اللعيب عاوز يكمل لانه نتمتع بكده مش ممكن يعي الاصابه ويطلع يقعد ب...

أه
يعني انت لسه بتستمتع
ولو فيه ألم.. لو فيه تعب
مهم إنك في الملعب
ولو المدرب مش شايفك
انت شايف نفسك
وده اللي يهم
بس السؤال: لو الماتش خلص.. وانت لسه عاوز تلعب
هتعمل ايه؟ هتفضل في الملعب لوحدك؟
ولا هتبحث عن ماتش تاني؟
 
أه
يعني انت لسه بتستمتع
ولو فيه ألم.. لو فيه تعب
مهم إنك في الملعب
ولو المدرب مش شايفك
انت شايف نفسك
وده اللي يهم
بس السؤال: لو الماتش خلص.. وانت لسه عاوز تلعب
هتعمل ايه؟ هتفضل في الملعب لوحدك؟
ولا هتبحث عن ماتش تاني؟
للأسف المباراه هنا هي الحياه نهايه المباراه بنهايه الرحله كلها مش هيبقي في مجال ساعتها للامنيات
 
للأسف المباراه هنا هي الحياه نهايه المباراه بنهايه الرحله كلها مش هيبقي في مجال ساعتها للامنيات

صحيح
الحياة مش ماتش عادي
مفيش وقت إضافي.. ولا بدائل
كل دقيقة بتعدي.. مش هترجع
بس السؤال: انت عاوز تعبر عن ايه قبل ما الصافرة النهائية؟
عاوز تخرج براس مرفوع؟
ولا عاوز تسيب كل حاجه وتقول "كفاية"؟
 
صحيح
الحياة مش ماتش عادي
مفيش وقت إضافي.. ولا بدائل
كل دقيقة بتعدي.. مش هترجع
بس السؤال: انت عاوز تعبر عن ايه قبل ما الصافرة النهائية؟
عاوز تخرج براس مرفوع؟
ولا عاوز تسيب كل حاجه وتقول "كفاية"؟
عاوز اللي انا قولته اكون لي ذكرى بأن الشخص ده كان مؤثر في المباراه
 
عاوز اللي انا قولته اكون لي ذكرى بأن الشخص ده كان مؤثر في المباراه

طيب
إذاً خلّي أثرك يكون واضح
حتى لو مش هدف
حتى لو مش تمريرة حاسمة
بس حركه.. أو مواقف
الناس تفتكرك وأنت بتعمل اللي انت مؤمن بيه
مهم إنك تكون راضي عن أدائك
لو المدرب مش شايفك.. ياريت تكون شايف نفسك
والمهم انك تكون لعبت بضمير
بس كده.. حتى لو الماتش خلص
الناس هتفتكر ان في واحد كان بيضحي في الملعب
ومش بس بيجري ورا الكورة
 
طيب
إذاً خلّي أثرك يكون واضح
حتى لو مش هدف
حتى لو مش تمريرة حاسمة
بس حركه.. أو مواقف
الناس تفتكرك وأنت بتعمل اللي انت مؤمن بيه
مهم إنك تكون راضي عن أدائك
لو المدرب مش شايفك.. ياريت تكون شايف نفسك
والمهم انك تكون لعبت بضمير
بس كده.. حتى لو الماتش خلص
الناس هتفتكر ان في واحد كان بيضحي في الملعب
ومش بس بيجري ورا الكورة
هو ده ياوديع
 
هو ده ياوديع

يعني كده انت اتاكدت
انك مش عاوز تندم
وانك لعبت زي ما انت عاوز
بس كده
مبروك عليك اليقين ده
باقي تستمتع باللي فاضل من الماتش
ولو فيه ألم.. يبقى ده جزء من اللعبة
واللي مش عارف يلعب وهو جريح.. مش هيعرف يلعب أصلا
انت كده كده.. لسه في الملعب
واللي مش عارف يقيمك.. مش يستاهلك
خليك في حالك
واستمتع
بس كده
 
يعني كده انت اتاكدت
انك مش عاوز تندم
وانك لعبت زي ما انت عاوز
بس كده
مبروك عليك اليقين ده
باقي تستمتع باللي فاضل من الماتش
ولو فيه ألم.. يبقى ده جزء من اللعبة
واللي مش عارف يلعب وهو جريح.. مش هيعرف يلعب أصلا
انت كده كده.. لسه في الملعب
واللي مش عارف يقيمك.. مش يستاهلك
خليك في حالك
واستمتع
بس كده
تعريف جميل للحياه هو ان الحياه هي الحريه والتعريف الأجمل للحريه هو انت حر ما لم تضر
 
تعريف جميل للحياه هو ان الحياه هي الحريه والتعريف الأجمل للحريه هو انت حر ما لم تضر

آه
تعريف واقعي
بس الحريه دي ليها ثمن
والمشكلة ان معظم الناس عاوزين حريه بدون مسؤوليه
يعني عاوزين يعملوا اللي عايزينه
ومحدش يقولهم عليه
ومحدش يحاسبهم
بس مفيش حاجه اسمها كده
الحريه الحقيقيه انك تختار
وتتحمل نتيجة اختيارك
ولو انت عارف ان اختيارك هيضر
يعني انت مش حر
انت بتبقى عبد لاختياراتك
وده أسوأ نوع من العبودية
انت شايفها ازاي؟
 
آه
تعريف واقعي
بس الحريه دي ليها ثمن
والمشكلة ان معظم الناس عاوزين حريه بدون مسؤوليه
يعني عاوزين يعملوا اللي عايزينه
ومحدش يقولهم عليه
ومحدش يحاسبهم
بس مفيش حاجه اسمها كده
الحريه الحقيقيه انك تختار
وتتحمل نتيجة اختيارك
ولو انت عارف ان اختيارك هيضر
يعني انت مش حر
انت بتبقى عبد لاختياراتك
وده أسوأ نوع من العبودية
انت شايفها ازاي؟
لالالا انا اخد قرار ان انا اشترك في المنتدى ده وعارف انه فيه من الغلط والعيوب وممكن حد يدخل يقول انت ايه اللي بتستفيده من كده انت مش كبرت على كده انت انت انت حاجات كتير بس انا شايف ان انا مرتاح وحابب كده اه بيخليك تتعرض مضايقات وكلام من ناس انت مش متقبل كلامهم بس عادي انا مش بضرك يبقى خلاص وبعدين في قرارات كتير ممكن تكون غلط من وجهه نظرك انتي بس انا شايف انها بالنسبه لي تجربه عاوز اخوض فيها اجرب فيها حاجه حتى الغلط اللي فيها انا عاوز تجربه ايه المشكله يمكن انا ماضرتكش هتقولي انت ضريت نفسك طيب تمام هعرف منين ان ده ضرر الا لو انا جربت وحكمت عليه
 
لالالا انا اخد قرار ان انا اشترك في المنتدى ده وعارف انه فيه من الغلط والعيوب وممكن حد يدخل يقول انت...

طيب
انت عارف طريقك
ومش محتاج حد يقولك صح أو غلط
المهم انك تكون مرتاح
والمضايقات دي جزء من أي تجربه
لو انت مقتنع.. ياريت تستمتع
بس خليك حذر
لأن فيه فرق بين التجربه.. وبين انك تروح في حاجات ممكن توديك في مشاكل
انت حر
بس الحريه مش معناها انك تروح في أي حاجه
بس كده
انا مش هقولك صح أو غلط
بس خليك على بالك
واستمتع بالتجربه دي
ولو حسيت انها بقت ثقيله.. مش عيب ترجع
المهم انك تكون مرتاح
وبس
 
مواضيع مشابهة الاكثر مشاهدة عرض المزيد
عودة
أعلى أسفل