متسلسلة مكتملة معاناة رجل حتي عاد الي الشباب (الحياة الجديدة) | السلسلة الثانية | ـ أثني عشر جزء (2 المشاهدين)

  • بادئ الموضوع بادئ الموضوع El_5dewy
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
  • مميز
  • 1
  • المشاهدات المشاهدات 117
  • الوسوم الوسوم
    sexaty
  • المستخدمون الذين تم وضع علامة عليهم لا شيء

El_5dewy

| الوزير | Team X
طاقم الإدارة
مدير
المالك
الوزير
TEAM X
النقاط
93,375
السلسلة الثانية من معاناة رجل حتي عاد الي الشباب والحياة الجديدة ..
الجزء الأول
في هذا الجزء لن يكون هناك اي مواقف جنسية ولكن فيه كثير من الأحداث التي ستغير حياة محمد حتي انه لا يظهر قوة الخاتم الذي معه في الاول بل يبدأ في التحرك ببطء حتي يعرف من يأمنه ومن يخونه ويخدعه هذه القصة جزء منها واقعي وحقيقي والجزء الثاني فانتازيا وخيال ،فلنبدأ علي لسان محمد ،،،،،
رجعت من الغربة مع ابنتي بالتبني والتي كانت ابنتي الثانية ورجعت بشكل جديد شكل يرجع لشبابه لأكثر من ٢٠ سنه بل أفضل مما كان اطول أقوي اعرض اختفاء الصلع عيون عسلية ومائلة للخضار أكثر تسحر كل من ينظر اليها لكن كنت دائما ما احب الأناقة والملابس الفخمة ،، جلست في المنزل مابين الراحة وزيارة الأقارب لمدة شهر وعملت اعمال خير كثيرة بمساعدة مرصود ساحكيها لاحقا ،، كنت أنظر لرنيم بحب لأنني كنت أفتقد حب الابنة في حياتي فإبنتي تربت مع امها بمصر وكنت لا اراها الا شهر كل سنة او سنتين حتي عندما رجعت فترة الكرونا وجلست ٣ سنوات كانت ابنتي لا اشعر بحبها وبنوتها بل كانت منغلقة علي نفسها اما ان تجلس مع امها او تدخل غرفتها وتغلقها عليها .. استسلمت لهذا الجفاء وقلت في نفسي "ربما انا أب سئ"لأنني لم أجعل ابنتي تحبني او انها تراني شئ قليل في نظرها ،،هكذا هي الدنيا تعطينا وتأخذ بالمقابل ما غلا في قلوبنا ،، كانت رنيم تنظر الي بإعجاب وتقول بابت احلي راجل بالدنيا وانا انظر اليها وأبتسم وأقول لها يا بكاشه اتعلمتي البكش غين وانتي لسه ١٠ سنين تضحك وتقول يا بابا انت اطيب قلب شوفته ايوا انت سخصية جاده ولك هيبه لكن قلبك حنين وكله خير ،، كنت أتعجب من تلك البريئة التي أحبت في قلبي التي لم تره ابنتي التي من دمي ،، تداركت نفسي أمام تلك الملاك وقلت لها وماما نيفين كمان اجمل سيدة في الدنيا ،، قالت وعليها نظرة حيرة وقالت لا انكر انها تعاملني بحب ووتقول بأنني سأكون ابنتها الثانية وخاصة ان غزل ابنتي الكبري ستتزوج قريبا ولكن بابا انا لا اريد منها نصايح مثل التي علمتها لغزل ،، تعجبت وقلت لها .. لما يا حبيبة بابا ،، قالت لأنني لا أريد الابتعاد عنك مثل غزل اري جميع من بالبيت يجلسون معا دونك وأنت وحدك اما بغرفة النوم او بالبلكون تجلس وتقرا او تسترخي واذا جلست معهم قاموا بعد قليل وانفضوا من حولك بلا سبب !! بابا انا اريد ان اجلس تحت قدميك واسند رأسي عليهما طول الدهر ،، نزلت دمعة من عيني ومسحتها من فورها وزغت ببصري عاليا كي لا تري احمرار عيني ولا تأثري بكلامها الفطري ،، ولكن تلك الصغيرة الجميلة الطاهرة القلب قالت بابا اري قلبك يدمع واسمعه ينفطر !! لم يا ابي ؟ ألست ابنتك ؟ فهلم دع عنك الحزن وانعم معي بالسعادة ابي ،، اخذتها بحضني وظللت متكئا بخدي فوق رأسها ،، دخلت نيفين علينا ونظرت وقالت ما شاء .... ايه الحب دا كله قلتلها الحمد ... **** عوضني باجمل واحن بنت ،، قالت نيفين ماشي بس لما الدراسه تبدأ اعماي حسابك اني هذاكر لك طول اليوم زي غزل .. قالت رنيم .. ماما مع كامل الاحترام لحضرتك انا مش زي غزل ومش باحب حد يذاكر لي غير بابا وباحب اذاكر لوحدي وكمان حضرتك ترتاحي ومالكيش دعوة بمذاكرتي علشان ما تتعبيش اكتر كتر خيرك تعبتي مع ثلاثه ريحي نفسك واهتمي ببابا واقعدي جنبه هو اللي محتاجك صدقيني !!! انا استغربت كلام رنيم كلام واحده مش صغيرة دي كانها ست تفكيرها تفكير ست عندها ٥٠ سنه ،، قلت لها **** يبارك فيك يا أحلي بنت في الدنيا ،، طبعا اتعصبت نيفين وقالت هو بابا محتاجني في ايه ما هو قاعد اكل شارب لابس هدومه ومكويه ونايم وطلباته مجابة عاوز ايه تاني .. بصيت ناحيتها وانا حزين وغضبان وقلت لها عاوز سلامتك روحي شوفي وراكي ايه .. بصيت لرنيم وقلت لها .. مفيش فايده بس العشرة تحكم ..
،، كل دا كان مقدمة ونبدأ في الجد
ذهبت بعد اسبوع انا وأخي الي توكيل سيارات واشتريت سيارة احدث موديل يابانية وهاتش باك عالية و4×4 وطلبت انهم يخلصوا الرخصة والفحص فقالو ٣ ايام وتستلمها وفعلا استلمتها واخذتها من التوكيل للبيت والاولاد كلنوا سعدا وباسم طلب يسوقها قلت له روح اتعلم السواقة وطلع رخصة وانا اجيب لك زيها وطاهر كان مبسوط وقال علمني يا بابا ردت عليه رنيم وهيا بترخم عليه وقالت له لا بابا هايعلمني انا قلت لهم باسس منك ليها انا هعلمكم انتوا الاثنين بكرا اخدكم ساحة واسعة تتعلموا هناك وبعد ٣ ايام ذهبت لمديرية التربية والتعليم للعودة للعمل ولما شافني الموجه العام وكان عارفني كويس قالي ازاي انت محمد محمد كان عجوز وشعره ابيض !! انت اكيد ابنه ،، قلت له اقسم بالل... انا محمد لكن كلن فيه بير في جبل وانا تايه بمكه شربت منه وبعدين ناس لقيتني ورجعتني للشرطة اللي رجعتني للبلد اللي كنت باشتغل فيها ،، قالي طب ايه اللي يثبت انك محمد قلت له اولا صوتي ثانيا بصمات ايدي ثالثا بصمة العين رابعا ودا الأهم زوجتي اتعرفت عليا هيا وأمي وممكن تسالهم قالي لا نروح مديرية الأمن نعمل فيش وتشبيه ونتأكد منه وفوري قلت له ماشي وفعلا عملنا واتأكد اني محمد قالي بس انا مندهش انت ولا واحد عنده ٢٥ سنة قلت له طب اعمل ايه ؟ قالي تحب تشتغل في التوجيه قلت له لا ارجع بلدي واشتغل مدرس تربية رياضية واقضي الكام سنه الاي فاضلين واطلع معاش قالي تعرف اني هاطبع معاش بعد سنه قلت له **** يوفقك .. اخدت جواب العودة للعمل ورجعت بالسيارة للادارة وروحت للموجه الاول اللي اخدني بالاحضان وقلت له وزعني في مدرسة كويسة قالي حظك في رجليك قدلمك مكانين يا تطلع توجيه معايا يا تروح الثانوية علشان عاي طلع معاش من شهر قلت له لا اروح الثانوية وفعلا روحت الثانوية وقابلت المدير وسلمت عليه وعرفته بنفسي وقلت له انا مدرس التربية الرياضية الجديد سالني حضرتك تعيين والا عقد مميز ؟ضحكت وقلت له تعيين طبعا قالي بس انت سنك صغير ضحكت تاني وقلت له يا راااجل دا انا من دورك وكنا بنلعب كورة مع بعض في المدرسة وياما كنت باديك علي قفاك اتعصب المدير وقال احترم نفسك مبقاش فاضل غير العيال اللي تهزر معايا .. والكل كان بيهدي فيه وانا فاجئتهم وناديت للكل بأساميهم يا احمد يا نبيل يا عماد يا سامح يا محمود عيب عليكم بجد ما تعرفونيش .. الكل بص واستغرب اني اعرفهم قلت للمدير طيب بص للاسم اللي في الجواب كدا ما بيفكركش بواحد كنت تعرفه ؟ بص المدير شويه ورجع بذاكرته وبص لي وقال بس محمد كبير في السن واعرفه كويس هوا اه ما شوفتوش من زمان لكن استحاله يكون انت !! اخدته علي جنب وقلت له انا هاقولك علي حاجات محدش يعرفها غيرنا وبدات احكيله علي اسرار بنلت ونشوان كان يعرفهم وبيحكي لي عنهم وقلت له خد التقيله حضرة الوكيلة الاستاذه امال لسه بتبين قميص النوم من تحت الجيبة .. برق واخدني بالحضن وقالي وال... وليك وحشه يا بو الكباتن .. انما ازاي رجعت شباب تاني قلت له بعدين احكيلك .. قالي تمام وعملت اقرار عمل وعرفني بمعلمين التربية الرياضية والكل اخدني بالأحضان لأني كنت نار علي علم في الادارة بمغامراتي وشقاوتي زمان .. المهم بعد ساعة طلعت انصراف وركبت عربيتي والكل كان بيبص بنظرة فيها معاني كتير من كل واحد وروحت البيت وبلغتهم اني استلمت العمل وطلعت اتغديت وقلت لهم باروح اشتري لبس رياضي من القاهرة بكرا الصبح بدري وبارجع علي اخر النهار اتعلقت فيا رنيم وقالت اجي معاك بابا .. قلت لها المشوار بعيد وتعب عليكي حبيبتي قالت مش هاتعب خدني معاك .. قلت لنيفين تيجي معايا قالت مش فاضية قلت لها طيب بالمناسبة اعماي حسابك الفلوس اللي معاكي هانروح بيها البنك بكرا والا بعده أقسمها عليكم واعملكم ودايع دولارية وودايه بالجنيه المصري .. طلعي شنط الفلوس وجهزيها مع باسل .. قالت طيب .. وفعلا اخدت رنيم وطاهر ورحنا القاهرة وصلت لشبرا وكنت اعرف واحد صاحبي عنده محل فاتحه عند محطة شبرا بتاع المترو من الجهة الثانية ركنت عنده العربية ودخلت سلمت عليه وطلعت ظرف وقلت له دا هديه مني طبعا ما كانش فاكرني بس لما فكرته بيا اخدني بالحضن وقلت له انا نازل التحرير باعمل لفه كدا وبارجع متأخر خد بالك من العربية لأني مش باحب امشي بالعربية في شوارع القاهرة الزحمة .. اخدت الاولاد وروحت محطة المترو وركبنا للتحرير طاهر ورنيم كانوا مبسوطين ودخلنا اكبر مولات اشتريت لهم وايا ملابس كتير وجميلة وغالية كلها براندات واشتريت شوية بدل جديدة كذا لون وكام جزمة بكذا لون وطلعنا اخدنا تاكسي وروحنا عند نادي الزمالك واشتريت من محلات الملابس الرياضية هناك ترنجات لريال مدريد وبرشلونه والزمالك وتيشرتات روعة واخدت الأولاد بعد ما اشتريت لهم لبس رياضي برضو ورجعنا بتاكسي علي التحرير وأخدتهم علي خان الخليلي ودخلنا مطعم حاتي وطلبت كباب وكفته ورز معمر وطرب طاهر قالي ايه الطرب دا هوا اللي بيطربوا بيه العيال وبيضحك 😂قلت له انت عيل رخم .. هاتشوف يا خفيف الطرب دلوقتي .. ونزل الاكل وشافوا الطرب لقوه لحمة ولما داقوها نزلوا اكل فيها وسابوا الكباب والكفتة قلت لهم بالهنا والشفا يا حبايبي وطلبت ٤ كيلو كباب وكفته علي علبتين و٤ كيلو طرب علي علبتين اخدهم معايا البلد وبعد ما اكلنا اتمشينا للمتروا ورجعنا علي محطة شبرا واخدنا العربية بعد ما حطينا الشنط اللي معانا في شنطة العربية ورجعنا البلد وكانوا فرحانين ومن التعب ناموا في العربية لحد البلد ونزلنا بالحاجة وطبعا السعادة كانت علي وش الاولاد لكن المفاجأة اللي ما كنتش مركز معاهم وهما بيشتروا لقيت رنيم جايبة فستان تحفة لاختها غزل وغزل مش مصدقه ان الصغيرة دي تجيب لها هدية وكمان فستان ؟ غزل شكرتها وحضنتها وقالت مايحرمني منك .. قابت رنيم قريب هايحرمك مني وتروحي بيت الزوجية .. الكل ضحك وطاهر طلع ترنج الزمالك علي قد اخوه واداهوله وباسم كان مبسوط وشكر اخوه والمفاجأة ان رنيم تطلع فستان لنيفين وتقول لها اتفضلي هديتك يا ماما .. اتفاجئت نيفين وحضنت رنيم وشكرتها العجيب ان الفساتين والترنج كان مظبوطين عليهم دخلت اوضتي باحط اللبس الجديد في الدولاب وقلت لنيفين طلعي الكباب والكفته والطرب واتعشوا وهيا كانت مبسوطه والولاد كمان وقلت لهم هاتوا طبق علبة كباب وكفته انزلها لأمي .. ونزلت اعطيتها لامي اللي كانت مبسوطه وشكرتني ودعت ليا وطلعت بعد ما قعدت معاها شوية ودخلت اوضتي علشان انام وقلت لرنيم تنام مع غزل الليلةوقفلت الباب وقلت لنيفين عاوزين نعمل واحد الليله قالت انا تعبانه وشغاله من الصبح .. وانت بتيجي في الأوقات الغلط .. قلتلها اي أوقات غلط انا محتاجلك وولنتي بتتمنعي عني لو فضل حالك كدا انا هاتجوز عليكي قالت لي طب اعملها ومش هاتشوف فلوسك اللي معايا !! انا اتفاجئت بردها قلت لها فلوسي اللي معاكي هههه دي فلويكم مش فلوسي ومش محتاجها لكن انتي جاوبتي علي سؤال كان جوايا كنت باسأله لنفسي انتي حبتيني والا لا ؟ والاجابة عرفتها خلاص ،، انتي الفلوس قوتك تمام .. بكرا نروح البنك ونحط الفلوس لقتها قالت لي خلاص الفلوس انا حطاهم من زمان في حسابي ماتتعبش نفسك نصهم بالدولار ونصهم بالجنيه .. قلتلها يعني شقايا وتعبي تستولي عليهم؟ ردت وقالت علشان ما لك امان قلت لها هوا الجواز في شرعك بقي خيانة فين شرع **** وحقي فين حقوقي منك؟ سكتت وقالت انا هنام وما تقربش مني ،، قلت لها ومين سمعك انا مش هنام هنا من اصله وكملن من بكرا بادور علي سكن بعيد عنك لاني مش هاينفع اعيش معاكي لكن مش هاطلقك علشان الولاد والبنت المخطوبة والولاد .. واشبعي بالفلوس اللي استوليتي عليها لأني مش محتاجهم .. وطلعت نمت في الانتريه وفرشت في الأرض وفجأة حسيت بحد بيحضني من ظهري قلت في نفسي نيفين جت تصالحني لفيت لها لقيتها رنيم ودخلت في حضني وتقولي ليه نايم لوحدك يابابا ماينفعش تنام لوحدك انت اغلي حاجة عندي ساعتها قلبي كان بيصرخ والآهه كانت مكتومه وخايف لينفجر قلبي من الأحزان .. ونمت في حضن بنتي الصغيرة لحد الصبح وقمت دخلت لاوضة ولبست وخرجت وروحت لسمسار قلت له عاوز اشتري فيلا كبيره بحوش كبير والفلوس مش مهم ايا كان سعرها قالي طب سيبني كام يوم قلت له لا انا عاوزها النهارده .. قعد وانا قدامه عمل كام مكالمه وقالي ان فيه فيلتين معروضين للبيع او الايجار قلت له يال نروح نتفرج وبعدها اختار واحده نخلص فيها النهارده عند المحامي بتاعي ... روحنا واتفرجنا ولقيت واحدة منهم ممتازه وواسعة وليها جنينه كبيره وجراچ وجنينه من الخلف وسور حول الفيلا والجنينه .. وكان سعرها ****&$ قلت له انا شاري والنهارده ونروح نوثق العقد بالعقد الاصلي في الشهر العقاري دلوقتي وقلت للسمسار حسنتك محفوظة وبتاخدها بعد توثيق العقد .. خلصت انا والمحامي واخو صاحب الفيلا بالتوكيل اللي معاه واديت المحامي أتعابه والسمسار نص مليون جنيه وكان مبسوط جدا .. قلت له انا لسه هاعوزك في حاجات تانية عطاني رقمه والكارت بتاعه وقالي انا في خدمت حضرتك .. رجعت العصر البيت وقعدت مع امي وقلت لها اني هاسيب البيت وهانقل لبيت انا اشتريته النهارده بس مش هاخد العيال انا هاقولهم اني اشتريت شقة غرفتين وصالة علي قدي .. امي قالت لي ليه يا بني قولتلها تعبت يا امي من الست اللي معايا وعاوز اتجوز وخلاص قررت اني هدور علي واحدة بس يكون **** في السما وانا لها في الأرض تتمني رضايا وسعادتي قالت **** يوفقك يا ابني .. قلت لها كام يوم على ما أفرش الفيلا وهاخدك تتفرجي عليها ،، قالت ماشي يجعلها مبروكه عليك يا رب .. طبعا روحت اشتريت العفش كله من دمياط علي احدث مستوي وتم فرش الفيلا بالكامل طبعا ساعدني مرصود باعوانه في كل حاجة وطلبت انه يعمل سرداب تحت الفيلا اللي كانت ٣ ادوار وداخل السرداب عدد ٦ غرف كبيرة وأمرته ينقل الكنز في السرداب داخل الغرف وتم المراد .. وروحت اخذت هدومي من البيت ومسكت فيا رنيم وقالت انها هتيجي تعبش معايا في الشقة الصغيرة قالت نيڤين بابا مش هايعرف يراعيكي خليكي هنا تعيشي معايا قالت انا مش هاعيش غير مع بابا حتي لو هانام معاه في الشارع انتي ازاي كدا ؟اتعصبت نيڤين وقالت لها انتي بنت قليلة الادب ومش متربية يالا امشي معاه واياكي اشوفك هنا تاني قالت لها انا هاجي بس اشوف ماما الحاجة تيته اللي تحت لكن انتي مش عاوزه اشوفك وانتو يا ولاد بابا بكرا تندموا لما تبعدوا عن ابوكم هوا بيحبكم اكتر حد في الدنيا لكن انتوا مش حاسين اخدت نيفين وهدومنا ومشينا .. ولما وصلنا الفيلا هيا اتعجبت وقالت ايه دا !!احنا فين ؟هيا دي الشقة الصغيره ؟قلت لها لو كانوا عرفوا انها فيلا كانوا جريوا علشان يسكنوا فيها لكن كدا احسن عرفني مين بيحبني لشخصي ومين مش فارق معاه ،،، بعد شويه موبايلي رن لقيته طاهر رديت عليه لقيته مفطور من العياط وقالي بابا تعال خدني انا عاوز اعيش معاك انا اتحرمت منك السنين اللي فاتت وماما كانت بتخوفنا منك وبتقول انا هاصرف عليكم احسن منه هيا معاها فلوس كتير وحضرتك مش معاك حاجه ،، لكن انا عاوز اعيش معاك ،، قلت له لميت هدومك ؟ قال ايوا قلت له انا جايلك انزلي تحت ،، روحت اخدته بس وانا في الطريق قلت له لو ماما سألتك الشقة شكلها ايه قولها شقة صغيرة اوضتين وصالة وانك مبسوط معايا اوعي تحكيلها عن اي حاجة تانيه او تعرفها عنوانك .. بس تروح كل فترة تزورها وتطمن عليها هيا برضو امك .. ووصلنا الفيلا وكان مصدوم بسعادة انه هايعيش في فيلا جميله بالشكل دا وروحت عملت اعلان مطلوب طباخة لفيلا ومديرة منزل للتنضيف واعمال المنزل .. وودتاني يوم جاني علي الواتس اكتر من اتصال وسي في لبنان وسيدات للعمل بالفيلا وكنت كاتب الراتب بدون المبيت ١٥ الف جنيه وبالمبيت ٢٥ الف جنيه وعملت مقابلات للطباخات واخترت واحدة سورية عمرها ٤٠ سنه وواحدة مصرية نفس السن علشان التنوع في الاكل وكمان يساعدو بعض عرفت ان السورية ارمله ومعاها ولد وبنت نفس عمر طاهر ورنيم ولد اسمه سيف وبنت اسمها راما .. وانهم ما عندهم سكن وبينطردوا من السكن بعد اسبوع وما صدقت الشغلانه دي فيها سكن علشان تسكن هنا بعيالها .. فتحتلها شقة في استراحة الفيلا وقعدتها فيها اما المصرية كانت بتشتغل من ٨ صباحا الي ٥ العصر وبعدين تروح .. المهم كنت سألت عنهم وخصوصا المصرية وعرفت انه ست امينه ومحترمه وبنت ناس ومطلقة وبتربي بنتها ١٥ سنه في اولي ثانوي.. قد طاهر.. المهم اخدت بعضي تاني يوم وروحت البنك وطلعت شنطتين دولارات فيهم ٤٠ مليون وطلعت الأوراق الثبوتيه من مرصود ان دي فلوس شراكتي مع سعودي في لندية رياضية وصحية ودي نسبتي اللي هيا ٦٠ مليون دولار .. طبعا حطيت ٤٠ مليون وديعة دولارية وطلبت تجهيز اوراق لتحويل ٢٠ مليون لعمله مصرية يعني مليار جنيه وعملتهم وديعة مصرية بالجنيه .. وخرجت روحت علي السمسار طلبت منه اني اشتري ٢٠٠ فدان ارض في مكان واحد مش متفرق قالي اديني كام يوم وروحت مروح لاقيت طاهر بيقولي انا عاوز احجز دروس ل٢ ثانوي وكمان رنيم تيجي معايا احجز لها وأوريها الاماكن بتاعة الدرس قلت له لا رنيم هايجيلها مدرسينها هنا ولو انت عاوز انت كمان يجولك هنا انا موافق .. قال لا انا عاوز اطلع واشوف اصحابي قلت له ماشي .. ومشيت عجبة الحياة وبدأت الدراسة وكنت مبسوط وانا راجع الشغل وباوصل رنيم المدرسة وبارجع اخدها منها .. وفي يوم اخو المدام اتصل عليا عاوز يقابلني قلت له نتقابل في الكافيتريا افضل واتكلم معايا ليه تنفصل عن نيفين انا قلت له يا بو نسب انا تعبت ومش مستريح وما ينفعش اقولك اللي بيننا لو انها موجوده كنت قلت لها هيا واحده ست وكانت هتعرف اني عندي حق وخلينا اصحاب وهيا اخدت مني ١٨مليون دولار علي اساس انها تتحكم فيا وحطتهم في حسابها بدون اذني خلاص حلال عليها .. وصدقني انا مش هطلقها علشان الأولاد لكن كل واحد في حاله .. كانت الدنيا اتقلبت في اليوم دا بالكلام اللي اتسرب من البنك ان فيه واحد اودع في البنك ٣ مليار اسمه محمد ... طبعا الكلام وصل لمراتي ولأهلها ولامي واخواتي ،، لقيت الكل بيتصل عليا ،، وانا فوجئت بالكلام اتصلت بمدير البنك وقلت له اني هاسحبةفلوسي من البنك بكرا الصبح لان انتم ما عندكوا سرية للعملا وبتطلعوا اسرارهم اللي تعرضهم هما واسرهم للخطر طبعا المدير اتضايق وقعد يهديني ويقولي انه هايشوف الليله مين سرب المعلومات وهايتم نقله وجزاؤه من الفرع وفعلا تحرك المدير وفتح كاميرات المكاتب بتاعة المظفين وسمع الحوارات وكانت مطرف واحد بس هوا اللي ماسك التليفون والموبايل عمال يبلغ ناس كتيره عن الملياردير اللي ظهر فجأة وكمان بيشكك في فبدلوسه انها تبع اثار او سلاح او مخدرات .. طبعا تم رفع الفيديو علي فلاشه وتم اصدار خطاب ايقاف وتحويل للشؤون القانونية وتم رفع الفلاشة للشؤون القانونية وبالفعل تاني يوم راح الموظف وفوجئ بانه موقوف عن العمل ومحول للشؤون القانونية وذهب للشؤون وتم عقابه في نفس اليوم بالنقل لفرع البنك في الصعيد وخصم شهرين من راتبه وشهر جزاء وتأخير عن الترقية .. طبعا انا كنت خايف علي اولادي من العصابات اللي زادت مع الفقر اللي في البلد وكلبت من مرصود يعمل حراس علي اولادي وزوجتي واخواتي واولادهم وامي حول البيت وكمان حراسه عالفيلا من الحرامية .. حاولت مراتي تكلمني علشان نرجع وترجع لي الفلوس اللي اخدتها .. قلت لها اسف ما عاد ينفع خلينا حبايب من بعيد لبعيد انا كدا مستريح وكلمت باسم قلت له اتعلمت السواقه قالي ايوا قلت له روح اخترلك احسن عربية وكلمني وانت في الوكالة علشان احول المبلغ بالكامل وراح باسم اختار هونداي توسان لأنه بيحبها وحولت للوكاله الفلوس وقاله يستلمها بترخيصها بفحصها بعد ٣ ايام .. شكرني باسم وكان عاوز يعرف انا ساكن فين علشان يجيلي يشكرني لكني قولت له مش دلوقتي خليك مع امك .. طاهر بصلي وهو زعلان وبيقولي انت ليه يا بابا جبت له عربية وهوا مارضيش يجي يعيش معاك هنا بصيت له وقلت له يا عبيط دا ابني زيك وكان لازم واحد منكم يفضل مع امه يراعيها وانا وعدته بعربية يختارها هوا .. خلاص فهمت .. قال وانا ؟قلت له لما تتم ١٨ سنه باجيب لك عربيه انت تختارها ؟تمام .. قال وهو كذلك .. جات رنيم وهيا مكشرة وقعدن علي رجلي وبتبصلي بعيونها الزرق وبتقولي طب واناماليش عربية قلت لها عربيتك واقفة برا وانا السواق بتاعها يا سمو الاميرة رنيم فبصت وقعدن تضحك والأكل اتحط واكلنا ودخلنا ننام لاستقبال يوم جديد وبداية البحث عن زوجة للاستقرار وياتري ما هو القادم من اثارة .. الي اللقاء في الجزء الثاني

الجزء الثاني
في صباح اليوم التالي ذهبت الي المدرسة وفوجئت باتصال الموجه الأول لي بأنه سيأتي ليقابلني في مسألة هامة للغاية وبالفعل بعد ساعة جاء الموجه واسمه خالد قال لي انه يريدني في مدرسة اللغات فورا لسد العجز قلت له ازاي وفيه اكثر من معلمه هناك قال احد المعلمات تم تحويلها عمل اداري لثبوتانها تبث افكار متطرفه وتم عمل شكوي بالأمن وبالوزارة والان لازم تكمل قلت له استاذ خالد انا مرتاح هنا واللغات متعبه وانا عندي من الأول مشاكل مع حد هناك .. قالي لا مش المدرسة اللي كنت فيها أقصد الثانية وافقت ونقلت في نفس اليوم وروحت عملت اقرار استلام عمل وكانت الوكيله بتبص لي وتبص للأوراق ومستغربه قلت لها فيه حاجه يا استاذة قالت ايوا انت ازاي كابتن محمد ؟ بصيت وضحكت وقلت لها ليه ؟ قالت كابتن محمد كان مليان وأقصر منك وكان شكله كبير في السن.. ضحكت وقلت لها استاذه صفاء عيب لما ما تعرفنيش بأمارة لما كنا بنفطر مع بعض بعد الطابور في الحوش وبأمارة لما سألتك هوا جوز حضرتك فين قولتي في اوروبا بيشتغل قلت لك مش خايفه عليه قولتيلي انا لو حطيته وسط مليون بنت مش هيبص لواحده منهم ،، وانا قلتلك طب لو انا مكانه ماكنتش سيبتك وسافرا ولا طلعت الجمال دا برا وانتي قلتيلي دي معاكسه بقي!! قلتلك احسبيها قولتيلي بس انت كبير في السن مش هاينفع تتقدملي 🤣😅وساعتها ضحكنا من الافيه !!! ساعتها قالت انت فعلا كابتن محمد محدش يعرف الحوار دا غيري انا وانت .. حمدالل... عالسلامه انا فرحت انك رجعت لنا.. وعلي فكره انا بقيت مطلقة لانه اتجوز عليا بنت اصغر منه ب٢٠ سنه.. قلت كل واحد بياخد نصيبه المكتوب .. ضحكت وقالت هيه هاتتقدملي قلت لها انا راجل عجووووز 😂وضحكت ومشيت .. من ورايا صغاء قعدت تقول يخرب بيت الجمدان هوا ازاي بقي شباب وموز كدا انا مش هاسيبه ولازم اتجوزه .. صفاء ٤٥سنه كانت قصيره وكيرفي وبيضا زي اللبن الحليب وشفايف مايانه ويشتهيها اي واحد وصدر كبير ومؤخرة مرتفعة وكبيره ورجلين ملغوفه ومليانه بطايه بالمعني الحرفي .. نزلت قعدت في الملعب واشتغلت شوية حصص وانا في الملعب دخل واحد وهوا بيزعف وماسك عصا شومه وبيقول فين الوكيلة بنت كذا وبنت كذا ازاي تطرد بنتي وتقول استدعاء ولي امر بصيت لقيت الامن خايف منه وسايبه والحارس نفس الكلام .. سيبت الملعب وروحت له باقوله هدي نفسك يا باشمهندس خير فيه حاجه .. رد عليا وقال انت مالك بكس امك طبعا لما قال كدا كنت في ثنيه اعطيته لكمه جانبية ورفسه دائريه خدها ووقع فقد الوعي وانا سحبته من رجل واحدة مسحول لحد اقرب شجره وروحت رابطه فيها بحبل من احبال الكشافه وجبت جردل مياه وكبيته عليه أفوقه .. قالي انت نهارك اسود ازاي تعمل فيا كدا انت عارف انا مين قمت لهفه قلم باليمين وقلم بالشمال وقلت له كسمك علي كسم التخين في عيلتك وبلدك يابن الشرموطه يا قليل الأدب داخل المدرسه عامل ٧ رجاله في بعض علي واحده ست محترمه دا انا هطلع ميتينك واتصلت بالشرطه وعملنا محضر بالواقعة واتاخد في القسم ومنها للنيابه ،، طبعا صفاء كانت واقفه مداريه في الاول من بعيد وكانت خايفه لكن لما شافتني عملت اللي عملته طلعت واتشجعت ووقفت جنبي وبعد ما خلصنا طلعنا في اجتماع مع المدير وكان صاحبي بس مش واخد باله مني علشان شكلي المتغير وقال ايه يا استاذ من اول يوم بتعمل كدا امال لما تقدم شويه هاتعمل ايه ؟ بصيت له وانا باضحك وقلت له مش اول مره وانا واخدوعلي كدا ،، ايه يا ايسر مش عيب تكلمني كدا يا راجل دا احنا كنا بنلعب كوره في الجرن مع بعض .. بصلي بذهول وقالي انت تعرفني ؟ قلت له واد يا ايسر انا محمد يا ولا الكابتن بتاع الكاراتيه قالي محمد كبير من دوري قلت له انا محمد اللي من دورك طب اقولك علي امارة قدام الكل والا بيني وبينك قالي قول قدام الكل ،، قلت فاكر لما امك ظبطتك عالسطح مع شيماء جا... قام جري وقال بااااس انت محمد وجري اخدني بالحضن والكل ضحك وقاموا اخدوني بالحضن لانهم كانوا يعرفوني من اول .. قلت لهم للأسف انت كلكم جبناء ومفيش فيكم راجل ازاي تسيبوا واحد زي دا يتهجم علي حد منكم وكله يداري اخص عليكم قالو ما هو احنا مش كابتن محمد قلت لهم شكلكم هاتتعبوني قالوا استلقي وعدك من عيلته ،، قلت حالا هاخليهم يجو يعتذروا للاستاذه صفاء وفعلا خليت مرصود طلع حوالي ١٥٠ فرد حراسة من تحت وقلت له يجيب لي كل رجاله الراجل اللي انا ضربته هنا بس يكونوا (مدشملين) وفعلا راحوا بعربيات وجابوا فوق من ٧٠ راجل مكتفين ولما شافوني والكل بيديني التحية قام كبيرهم ولقيته بيقولي انا اسف يا بيه حضرتك مين واحنا هنا ليه قلت له انتوا عيله الراجل اللي في الحبس قالوا ايوا قلت لهم انا اللي ضربته وسلمته للنيابه عندك مانع ؟ولو عاوز ابيدكم من علي وش الارض دلوقتي هاعملها .. قال كبيرهم انا اسف ليك يا بيه قلت له ما تتأسفش مني اتأسف من وكيلة المدرسه اللي جاي يضربها بالشومه في المدرسه .. الراجل اتخض وقال مش ممكن ابننا عمره ما يعمل كدا قلت له اطلع مع الجارد وهيا هاتوريك الفيدية صوت وصوره .. فعلا طلع وصفاء اول ما شافت المنظر اتخضن والجارد بيقول لها الكابتن بيقول لحضرتك دا كبير عيلة الراجل اللي في النيابه جاي يعتذر ويشوف فيديو الاعتداء عالمدرسة وبالفعل شاف كل حاجة واعتذر وقال لها انا عندي عيال عاوز اربيهم واللي معايا خلي الكابتن يسامحنا واحنا مالناش دعوة بيه ومش هانتعرض له نزلت مع الجارد والكبير وشافت جيش واقف وانا قاعد علي كرسي جلت قالت خلاص انا قبلت اعتذاره قلت لها طب يالا نروح نعمل تنازل علشان حرام الراجل نوديه في داهية وروحنا بالعربيات ودخلنا لمكتب نائب المامور وعملنا تنازل وطلع الراجل ولما طلع كنت برا في الشارع خليت الجاردان جابوه من وسط اهله وانا قاعد علي كرسي وقلت له انا لو عاوز امحيك كنت محيتك لكن رأفت بيك علشان بنتك .. هوا كان مرعوب ورجليه مش شايلاه قالي اسف وغلطه مش هاتتكرر سيبته ومشيو وامشينا للمدرسه والكل طلع مضي انصراف وانا طلعت في الاخر علشان مش باحب الزحمة وكانت صفاء واقفة وقالت هاتروح قلت لها ايوا اما هبات هنا قالت طب يالا نمشي مع بعض قلت لها يالا ومشينا وانا كنت راكن عربيتي قدام بعيد عن المدرسة واول ما وصلت عندها شغلت الريموت وفتحت الابواب وركبت وهيا اندهشت وقالت عربيتك دي؟ قلت لها لا شاحتها .. ايه يابنتي مالك بتستغربي كدا ليه قالت وهاستغرب ليه واحد عنده جيش مسلح اكيد انت مخبي حجات اكتر من كدا قلتلها يالا اوصلك علشان ألحق اتغدا مع العيال قالت ايوا ام باسم متوصية بيك قلت لها لا احنا انفصلنا بس ما طلقتهاش لكن هيا في البيت القديم وانا في فيلتي الجديده .. قالت والعيال؟ قلت لها الولد والبنت الصغيرين اتمسكوا بيا يقعدوا معايا لكن الكبار غضلوا مع امهم .. قالت ليه كدا حصل ايه؟ قلت لها حكاية طويله لو عاوزة اني احكي يبقي تتغدي انتي وبناتك عندي النهارده واحكيلك قالت طيب موافقة روحنا اخدنا البنات ورجعنا للڤيلا بتاعتي وفتح احد الحراس اللي تبع مرصود .. ودخلنا وكانت منبهرة بالفيلا والجنينه وجمالها ونزلنا ودخلنا علي الصالة وجات رنيم بتجري وبتحضني وتهتف هتاف الثوره بابا جه بابا جه هيه هيه .. وانا اضحك وجاء طاهر اللي عنده ١٦ سنه وسلم عليا وعرفته بمس صفاء وبناتها بنتين هيا ٢٠ سنه ولمي ١٧ سنه وقعدنا علي السفره وقدمت الطباختين الاكل وهيا اتفاجئت ان فيه خدم في البيت.. بعد الاكل قعدنا في الجنينه وبنشرب الشاي وحكيت لها عن معاناتي مع زوجتي انها مش بتحب العلاقة ودا خلاني قررت انفصل وادور علي زوجه تقدرني وتبوس التراب اللي تحت رجلي .. قالت لي ما انا قلت لك تتجوزني .. قلتلها صفاء مش هاينفع لأنك عندك نفس المشكله البنات وانشغالك بيهم ومش هاتسعديني بلاش نكرر الغاط ونزعل من بعض .. زعلت وقالت لي علي فكره انا باحبك من زمان قلت لها كإخوات مش كزوج وزوجه قلت لها بقالك قد ايه معملتيش علاقه ،، اتخضن وقالت يعني ٣ او ٤ سنوات قلت وبتريحي نفسك ازاي وبلاش تكدبي قالت دي حاجة ما تخصكش وما ينفعش أقولك قلت لها انا أقولك يا مع صحبتك يا بصوابعك ..ويعني استغنيتي عن الزوج من زمان .. بصي خلينا اصحاب واصدقاء وهاتلاقيني في ضهرك علي طول سند ليكي .. قالت تمام .. بس اسألك ،، بقالك قد ايه ما مارستش الجنس قلت لها حوالي شهرين قالت وعادي يعني استغنيت عن الزوجه قلت لها لا طبعا لكن زي ما قلت لسه بادور .. صفاء انتي حلوه وجميلة واتمني اني امارس معاكي بالحلال لكن ماينفعش نعيش مع بعض قالت طب وازاي قلت لها ممكن جواز عرفي مشهر وموثق لكن العقدين معايا علشان لو مش عاوز حد فينا يكمل ننفصل وتتقطع الورقة .. لو تحبي يبقي اوكيه .. قالت افكر وارد لك خبر ،، قامت ودخلت الفيلا تاخد البنات اللي كانو مبسوطين مع رنيم وبيلعبوا معاها .. كان طاهر طول الوقت مسهم وقاعد يبص علي رنيم كل شويه وهوا عينيه فيها كلام كتير .. مشيت صفاء وخليت الحارس يوصلها بالعربية وناديت علي طاهر وقعدته وقلت له مالك قاعد مسهم وبتبص لرنيم جامد قالي مفيش حاجة قلت له علي بابا يا ولد .. شوف يا بني لو رنيم بتحبك مفيش مشكله اني اخطبها لك وتحافظ عليها لحد ما تخلص دراسه وتتجوزها اتفاجئ طاهر وقالي بجد قلت له بجد قال طب انا اعرف منين انها بتحبني قلت له انده عليها وقول لها عاوزك في موضوع مهم واقعد في الجنينه واعترف لها قول لها انا بحبك وعاوز اخطبك من بابا وارتبط بيكي طول العمر ونتجوز اول ما اخلص دراسه .. قالي بس هاتكسف قولت له تتكسف تبقي مش راجل واوعي تخاف انا في ضهرك .. قالي ولو مش بتحبني قولت له تقول لها انكم هاتفضلوا اخوات لو مش بتحبك وبرضوا تفضل تخاف عليها طول العمر قالي ماشي .. وفعلا راح وكلمها ولما خلص طلعت تجري علي اوضتها وقفلت عليها جاني طاهر وقالي انها جريت عالاوضه بتاعتها وما قلتش حاجة .. قلت له استني انا داخل لها .. دخلت كلمتها وبقول لها مالك قالتلي كل الكلام مع طاهر قلتلها وانتي ايه رايك قالت مش عارفه أقولك ايه يا بابا قولت لو مش بتحبيه هيفضل اخوكي وسندك قالت انا لحبه بس هوا فيه شوية حاجات بتخليني اخاف ارتبط بيه قلت يه هيا؟ قالت عصبي جامد وبيتنرڤز بسرعة وصوته عالي لما بيزعأ وبيتخانق معايا كتير .. قلت لها ولو اتغير قالت ووشها احمر من الخجل هيبقي نسخة منك .. ضحكت وقلت لها سيبيه عليا وهاخليه يتغير .. اخدتها بحضني وطلعن كلمته وقلت له هيا لتحبك لكن فيك شوية صفات مخوفاها منك!؟ قال ايه ؟ قلت انك عصبي وبتتعصب بسرعة وبتزعق لها بصوت عالي وكمان مش متفوق في دراستك وبتمشي مع اولاد مش كويسين ،، قال طب انا مش هبقي عصبي ومش هازعق لها بس تسمع الكلام وما تلبس ضيف الا في البيت وما توقفش مع اولاد كتير في المدرسه .. قلت له روح قلها الكلام دا بس لو زعلتها واتعصبت عليها هافسخ الخطوبه .. راح وكلمها واتفاهموا وطلع طاهر ورنيم وقالت انا موافقه بالخطوبه قلت وانا مش موافق قالت ليه ؟ قلت لها الاول تقولي انا باحبه وموافقة عالخطوبه وشها احمر ونزلت راسها في الأرض وقالت بصوت واطي انا بحبه وموافقة عالخطوبه قلت له وانت يا بغل .. قال انا بحبها وموافق عالخطوبة قلت طب نقرا الفاتحة وبنلبس دبل الخميس الجاي وكمان عندي ليك مفاجاة يا طاهر لو جبت مجموع طب هاخليك تكتب كتابك عليها فرح وقال ماشي وهوا كان في اولي ثانوي وفرح وقال انا من النهارده هاتغير قلت له اما نشوف .. قلت له اعزم امك واخواتك علي الخطوبه وتيته واعمامك واخوالك وخالاتك يالا خلينا ننبسط طاهر طويل طول ١٨٥سم
وزن ٧٥كيلو .. وانا عزمت صفاء والمدرسين والمدرسات وعملنا حفلة خطوبه وكانت رنيم بنت ال١٣ سنه ملكة جمال الكون وكا طولها ١٧٥سم ووزنها ٥٥ك وكانت قمر .. قعدت وفتحت البوفيه للكل قعد ياكا والكل كان مبسوط وكانت صفاء جنبي علي طول وزوجتي حسيتها مضايقه وجات وقالت لي ما تلم نفسك شويه انت والزفته اللي لازقه فيك دي قلت لها وانتي مالك لو عاوزه تروحي روحي ما تتدخليش في حياتي الشخصية دي .. مراتي .. ارتحتية.. بصتلي وعيونا دمعت جامت واخدت زاويه وفضلت تبكي .. سبتها وروحت اسلم واجامل المدعويين وبعد شويه الكل مشي ما فضلش غير زوجتي نيڤين وباسم وغزل بنتي وقلت لباسم خد امك واختك واتفضلوا مع السلامه جات نيڤين وقالت طلقني يا محمد الأولاد اتخضوا قلت لها انا مش هاطلق الاولاد سألوها ليه يا ماما قالت اسألوا ابوكم ؟؟ قلت انا اتجوزت ودا حقي الشرعي ارتحتي ؟ ويالا اتفضلوا مع السلامه وناديت عايهم وقلت لهم تنبيه اوعي تفكري ترفعي قضية طلاق علشان ما اسود عيشتك .. ومشيوا وانا كنت مضايق وجا طاهر ورنيم دخلوا في حضني .. ودخلت اوضتي ارتاح وقلت انا ايه اللي باعمله انا لازم ابني امبراطوريتي وأدرس السوق محتاج ايه واحارب الفساد وابني مصر من جديد او احاول ابني مع الشرفاء .. تاني يوم بعثت جن مكاني علي شكلي يشغل المدرسه وبدأت ادرس السوق والمشاكل والمصانع الواقعة والشركات الخسرانه وركزت علي شركات ومصانع السيارات والغزل والنسيج ومضارب الرز ومجازر اللحوم واستدعيت مرصود وقلت له عاوز اشتري المصانع والشركات والمجازر ودا بأسرع وقت كمان عاوز اشتري من الدوله ٣ مليون فدان في الصحراء الغربية وتختار ارض تكون تحتها كنوز وكمان نستصلحها ونزرعها ونعمل فيها ثروة حيوانيه ودواجن تيجي من الخارج ونعمل صناعات للسيارات أرخص من اللي بتستورد من الخارج وكمان طيارات ومصنع أسلحة ثقيله وخفيفة قال مرصود انا باوكل للمهمة دي مجموعة من الجن علي شكل ادميين ولازم نعمل مقر ويتسمس مؤسسة لانها هاتضم اكتر من شركة وشوف هاتعين مين فيها موظفين ومجلس ادارة واقسام لكل شركة ومصنع ..قلت له تمام وبالفعل اشتريت قطعة ارض ٢ فدان وبنيت عليها مقر الشركة خلال ٦ شهور كان جاهز وكان لكل شركة مبني اداري استغليته في انه يكون مقر ادارة كل شركة زي ما هوا لكن الرجوع للمبني اللي بيتبني بالفعل خلا الست شهور خلصنا اكثر من شركة ومصانع منها الحديد والصلب والسيارات والملابس والمنسوجات القطنية والمجازر اللي تم انشاءها بطريقة روعة وكان الافتتاح عند الانتهاء من المقر الجديد في خلال تلك الفترة تم الانتهاء من شراء ٣ مليون فدان في الصحراء الغربية والخبر اتسرب زي النار في الهشيم والاعلام عرف عنواني وبدؤوا في الوقوف امام فيلتي والازدحام .. طلعت لهم وقلت بلاش زحام قدام الڤيلا والساعة ٥ عصرا تتفضلوا تدخلوا باعمل مؤتمر صحفي وباقول فيه كل حاجه وكنا الساعة ٩ صباحا وفعلا الكل مشي وطلبت كراسي وعمل منصة صغيرة للتحدث وبالفعل حضر عدد كبير من الصحفيين ومحطات الاذاعة والفضائيات وبدأت في الكلام .. في البداية احب ارحب بالجميع في بيتي واي حد عنده سؤال يرفع ايده وانا باختار واحد واحد وبعد ما الكل هيسأل انا باجاوب وخليت صفاء تكتب كل الأسئلة علشان اجاوب عليها مرة واحده .. بدات اجاوب وقلت الاسئلة كلها مرتبطة ببعض ما عدا سؤال واحد فقط سأله احد الصحفيين هوا انا جبت الفلوس منين ،، طيب ابدأ في الجزء الاول والأساسي من الاسئلة انا اشتريت ٣ مليون فدان من الدولة بمبلغ ٣ مليار دولار وهيا صحراء قاحلة وجبال ورمال ودي بعض الصور باعرضها عليكم من المكان اللي اشتريته ، وهدفي استصلاحها في خلال سنه وتجهيزها وبعد السنه تقسيمها لزراعات اساسية وبعض المصانع والمزارع الحيوانية والدواجن دا من ناحية ،، الناحية الثانية انا هابني مقارات سكنية للعمالة اللي باختارها للعمل هناك وبأنشئ مجتمع جديد ايضا سوف يتم في خلا اول سنة من الاستصلاح زراعة ٣ مليون نخلة و٣ مليون شجرة تفاح علي رمان علي مانجا علي خوخ علي برقوق علي فراولة علي تين وغيرها كتير ،، ومن ناحية تالته انا اشتريت كل المصانع اللي بتخسر علشان هاطورها في خلال سنه وأعيد تشغيلها علي افضل طراز وكمان هاعين الكفاءات والسن مش معيار عندي أهم شئ العطاء والخبرة المميزة ،، نيجي علي المجازر انا باطورها وباجيب مبدئيا مواشي من الخارج تحت فحص طبي بمصر وبتكون الأسعار في متناول الفقير مثل كيلو اللحم ب١٠ جنيه وكيلو الجبنه ب ٥ جنيه والجبنه الرومي الكيلو ب١٠ جنيه وغيرها من الاسعار اللي هاتفاجئ الجميع كمان حديد التسليح هايكون الطب ب ٣٠٠ جنيه .. هاتقولوا انت كدا بتخسر هاقول لكم انا ما بخسرش انتوا اللي بتكسبوا .. اهم نقطه بالنسبة للدولة انا مستعد اديها كل السلع اللي هاتحتاجها بعد سنتين من دلوقتي وباقل من السعر اللي قلته ب ٢ جنيه كمان علشان ما يغلوش علي الشعب .. نقطة مهمة لو قفلنا الاستيراد سنتين فقط هيرجع الجنيه المصري اعلي من الدولار وهايكون الجنيه ب١٠ دولار .. رد واحد وقال انت بتحلم ، قلت له مفيش مشكلة انا باحلم بالخير الدور والباقي للي مش بيحلم وبوزه فقر وكلامه محبط .. يا اخي تفاءلوا بالخير تجدوه ..اجابة السؤال الأخير انا جبت فلوسي من عند **** **** رزقني بيها انا اتغربت ٢٥ سنه في الخايج و*** اعطاني من خيره الكتير فبلاش تسأل اسئله تبان انها بريئة وهيا جواها الشر والحسد والحقد .. والسلام عليكم .. وقنت دخلت الفيلا والحراسات خرجت الاعلاميين والفضائيات تناولت الموضوع بشئ من الاهتمام والبعض تناولها بسخرية والبعض بتريقة ،، لكن لازم نحط الكلام الفارغ ورا ضهرنا علشان نبني بلدنا .. فعلا تاني يوم قررت قرار بتقديم استقالتي وذهبت لوكيل الوزارة ولما شافني عرفني من القنوات قام سلم ورحب بيا قلت له دي استقالتي لأني مش فاضي الفترة الجاية عندي شغل مهم قال طب انا ممكن اعمل لك اجازة قلت له لا مش هاتنفع معايا وشكرته واعتذرت له بشياكة وتم توقيع الاستقالة ونزلت اخذت القرار مطبوع ورفعت القرار للادارة والمدرسة وشكرت الكل ومشيت علي مقر المؤسسة اشوف وصلوا لايه وبالفعل كانوا انتهوا من كل شئ وبينتهوا من الفرش والمكاتب والدواليب بسرعة كلمت مهندس مسؤول في شركة الحديد والصلب قال خلاص جاهزين للافتتاح وكلمت باقي المصانع والمزارع والشركات والكل كان جاهز كان طاهر ورنيم خلصوا امتحانات المدارس وطاهر طالع ٢ ثانوي ورنيم طالعة ٢ اعدادي .. بعد اسبوع كان كل شئ تمام عملت مقابلات لإختيار المديرين ومديري الأقسام والموظفين والمهندسين والاستشاريين والمحاسبين وكان فاضل اختيار مجلس الادارة وقررت انه يكون من العيله بالكامل .. كلمت باسم وابن عمته لوزه محمد وابن عمته سهام عصام و سامي وهيثم وابن خاله ابراهيم واخته غزل وطبعا طاهر ورنيم ليه رنيم لأنها صاحبة الفضل في اللي انا فيه دا كله ،، وفعلا حضروا عندي الفيلا وكلمتهم مين يحب يشتغل عندي في المؤسسة براتب خيالي وكمان بيكون عضو مجلس إدارة ومسؤول مباشر عن احد الافرع والشركات والمصانع ووضع التقارير اللازمه ؟ الكل رفع ايده حتي غزل قالت وخطيبي يابابا قلت لها بامسكه مدير عام فرع شركة الحديد والصلب بالقاهرة فرحت غزل وقالت لما اكلمه وافرحه قلتلها بخليكي معاه رئيسة قسم المحاسبة والمراجعة .. قالت شكرا يا بابا وطلعت عقدين لكل واحد يملاه ويعرف مرتبه كام والكل كان مبرق ومش مصدق الراتب ٥٠ الف جنيه شهري وعربية علي حساب الشركة لكل واحد الكل وقع وتم ختم العقود وكل واحد اخد نسخة له والثانية بتكون في مكتب شؤون العاملين وطلعت شنطة فلوس واديت لكل واحد مبلغ ٢٠٠ الف جنيه يشتري بدل ولوازمها وقلت اول يوم الافتتاح الزي الموحد للجميع بدلة سوداء قميص ابيض وجارافت موف في اسود والبنات بليزر اسود وجرافت ابيض في اسود .. وتم دعوة معظم رجال الأعمال الكبار بالدولة الوزراء وحتي رئيس الدولة ،، وما اخبيش عليكم كنت مستبعد حضوره وكان فاضل ٣ ايام علي الافتتاح وكنا عاملين زي خلية النحل وتم توزيع بطاقات لكل اعضاء مجلس الادارة والعاملين بمقر المؤسسة وفجأة لقيت شرطه كتير وعربيات امن مركزي ومدرعات ودخل عليا مدير الامن ومعاه وزير الداخلية وقال احنا بنأمن المكان ولو يدسمحت هات لي كل اسماء الموظفين والعاملين بالشركة علشان التحريات والتأمين قلت له يا حضرة الوزير اللي انت بتعمله دا غلط انت عندي الحراسات بتاعتي مامنه كويس ومش محتاج اللي بتعمله قال انت هاتعلمني شغلي دا انا اعتقلك دلوقتي انا اتعصبت وناديت مرصود قلت له عاوز قوات تسيطر علي القوات اللي برا وتبعد المدرعات من هنا وخدوا الوزير ومدير الامن كتفوهم لحد ما يبان ليهم صاحب .. وكل الاجهزة والمعدات اتاخدت منهم وكان فيه اتصال من مكتب الرئاسة بيطمن لكن انا رديت عليه وقلت له يا باشا رجالتك متكتفين ومحجوزين عندي .. عيب اللي بتعملوه وفاكرين نفسكم ماحدش يقدر عليكم انتوا بتشوهوا البلد.. المسؤول ازاي الكلام دا دا تامين عاشان السيد الرئيس قلت له انا مأمن احسن من ١٠٠ داخلية ولو مش مصدق تعال بنفسك والا اقولك انا باطلعلك الوزير ومدير الأمن يبلغوك وباسيبهم .. طلعتهم وهما لما طلعوا قلت لهم اتفضلوا يا حضرات وخد جهاز اللاسلكي بتاعك وكلم المسؤول وفعلا طلعوا واتخضوا من كمية الحراسات الموجوده حول المقر والمؤسسة وراحوا لمكتب الرئاسة يبلغوا وقالوا دا خطر علي سيادته ما ينفعش يروح ،،، نيجي عندي انا أمنت كل حاجة ومرصود متابع وهوا في شل رئيس الأمن بالمؤسسة ،، وجات اللحظة الحاسمة ويوم الافتتاح الكبير ،، ياتري محمد مخبي مفاجآت ايه؟ وايه اللي هايزلزل كيانات ص ه ي و ن ي ة في العالم .. دا اللي هانعرفه بالجزؤ القادم .. تحياتي

الجزء الثالث ..
*ظروف الحياة والقصص هيا نوع من السياسة فهي اعكاس لما هو عليه الوطن من احداث ومجربات وتغيرات علي مختلف الأصعدة والمجالات..
في صباح يوم الافتتاح وفي تمام الساعة السابعة صباحا خرجت لمقر المؤسسة للاشراف واستقبال الضيوف بعد ذلك وعند خروجي وكنت في موكب من الحراس الشخصيين غير العاديين وقفت سيارات شرطه امام الموكب لتأمر الجميع بالنزول وتسليم الاسلحة ونزل مدير الأمن وقال مفيش لا افتتاح ولا مؤسسة ولا شركة وانت النهارده هتدخل السجن علي ايديا نزلت بكل هدوء وقلت له ليه كدا يا سيادة مدير الأمن المرة اللي فاتت سيبتك تمشي المرادي موتك هيكون علي ايد رجالتب ،، ايه رايك تنسحب والا تكمل لموتك ساعتها قال انت يا عيل هتهددني انا الدوله وانت وامثالك عبيد عندنا وشوف كمية العساكر اللي مرشقة في كل مكان وعلي كل عماره !! بصيت لقيته كانه جايب جيش فعلا ومستعد لحرب كبيرة "كنت ساعتها بصور كل الموقف فيديو من غير ما حد ياخد باله بكامير مع واحد مسؤول من الجارد "قلت له طب ليه انا عاوز تنميه للبلد وخير والناس تعيش بسعاده ،، قال تفتكر احنا لو عاوزين نعيش الناس في خير وسعادة كنا مش هنقدر لكن دي حاجة مهمه ان الشعب يتعب ويجوع ويلف حوالين نفسه .. انتوا ما ينفعش معاطوا غير كدا .. قلت له خاصت كلامك .. وشاورت لمرصود كان نفذ وقتها هجوم كامل علي كل القوات اللي واخده ساتر وخلص عليهم وتم حصار القوة اللي قدامي ونزلوا علي بطنهم وسلموا سلاحهم وبص مدير الامن برعب وقال ايه ده؟ مش ممكن ازاي طبعا الفيديو شغال وبيصور قلت له اللي زيك حرام يتقدم لمحاكمة اللي زيك مش انسان انت كلب وعميل من عملاء الكللابب المحتلين وحلال دمك وفعلا تم ضربه بالنار في راسه وقلت لكل الضباط والعساكر تحبوا تموتوا والا ترجعوا بيوتكوا وما شوفش وشكوا تاني .. قالوا نرجع بيوتنا .. قلت يعني مش زعلانين من العبد اللي علم علي اسياده اللي هوا انتوا ؟ قالوا لا يا باشا احنا غلطانين .. سمحت لهم بالانسحاب وركبنا سياراتنا وانا متعصب وحزين وامرت المصور ينشر الفيديو علي اوسع نطاق بس ياخد مني كلمه يضيفها علي الفيديو .. وبدات اتكلم مع التصوير وقلت .. اخواني وأخواتي شوفتم الفيديو وشوفتوا فكر السلطة وشوفتوا ازاي القمع والتصفية وتلفيق التهم والاستعباد انا بحاول ارفع من شأن البلد باحاول اغير من حياتنا للأحسن الفيديو دا كفيل انه بخلي اي مستثمر يهرب من البلد لكن انا مش اي مستثمر انا ابن البلد ومكمل وباعلن توافر وظايف بتبدأ من ٣٠ الف جنيه للي بيقع عليه الاختيار في معظم المحافظات اللي بيكون فيها شركات او مصانع باسمي في مختلف التخصصات .. والافتتاح النهارده سواء حضر مسؤولين او لم يحضر وفيه مفاجآت في الافتتاح ..وتم نشر الفيديو علي اعلي نطاق وفي جميع البلاد وكان المقرر الافتتاح الساعة العاشرة صباحا وكنا لسه ٧.٣٠ الصبح وفعلا وصلت مقر الافتتاح وتممت علي كل حاجة ومن ضمن المفاجآت كان دعوة شيخ الأزهر والبابا .. وطبعا كلن اول الواصلين شيخ الأزهر وعندما نزل كنت باستقباله وعندما سلمت هليه انحنيت علي يديه أقبلها وهو يقول ما يصحش كدا يا باشا قلت له لا يصح انت كبير مصر وكبيري ابتسم ودعالي بالبركة والخير واجاسته في الكرسي اللي بجوار كرسي الرئيس علي اليمين وكان كرسي رئيس الوزراء علي الشمال وحضر البابا وسلمت عليه واخذته بالأحضان فنحن نسيج وطن واحد ودم واحد ومصير واحد ،، وتوالي حضور مجموعة من رجال الأعمال والمستثمرين والوزراء ولكن فوجئت باتصال من الرئاسة بأن يتم التأخير قليلا لحضور الريس الافتتاح ورئيس الوزرا طبعا انا قلت له اأجل الافتتاح قد ايه قال نص ساعة جايين بالطيارة قلت اوكيه وكنت مجهز نفسي وعامل فيديو تعريفي بالمؤسسة والشركات والاراضي المستصلحة وغيرها من المشروعات البناءة وكان الفيديو فيه من الاثارة ما جعل كل الموجودين تغمرهم السعادة بالأمل الذي كان يحلم به كل فرد في الوطن وفي اخر عشر دقائق قال مقدم الفيلم الوثائقي المفاجأة التي جعلت شيخ الأزهر يبتسم هو والبابا تواضروس عندما قال وها نحن نلبي امنية شيخنا واستاذنا شيخ الأزهر اننا لا نستطيع ان نصنع كاوتش عربية ونتمني ان نستطيع صناعته فنحن نبشره اننا أنشأنا مصنع لصناعة الكاوتش والمصنع تم تسميته أمان مصر .. بأعلي الجودات ومش كدا وبس لا تم انشاء مصنع علي اعلي كستوي لتصميم وتصنيع السيارات الحديثة مع انشاء اكاديمية للتعليم والتدريب علي التصميم والتصنيع علي يد خبراء اجانب ولن يتخرج من الأكاديمية الا المتفوق الموهوب وتم انشاء مصنع لانتاج قطع الغيار والتي سيتحدد مواصفاتها بناءا علي موديل السيارات المخترعة في مصانع الكابتن محمد .. وليس هذا فحسب بل تم انشاء مفاعل نووي لإنتاج الطاقة يمكن ان ينير نصف مصر بكهرباء مجانية لأن المفاعل محدود فقط للطاقة " طبعا كلام غير صحيح المفاعل تم انشاؤه تحت الأرض ووسط الارض حتي لا يتم تخريبه او معرفة مكانه وتم وضع اجهزة تشويش في المنطقة حتي لا يتم الرصد " وستتوالي المفاجآت بعد قليل .. انتهت المقدمة واذاعت القنوات وصول الرئيس لمقر الافتتاح واستقبلته وسلمت عليه انا ومجلس الادارة من ابنائي وابناي اخوتي واخي حسين معي في الاستقبال حيث انني عينته نائب رئيس مجلس الادارة ودخل الرئيس ومعه رئيس الوزراء وجلس في المقدمة علي الكرسي المخصص له وقمت للاستعراض وهو قد تحدث بأنه رأي المقدمة في الطائرة وان اتابع بالفعل تم تشغيل مجموعة شاشات كل شاشة تختص بمصنع وفي وقت واحد اعطيت الاوامر بافتتاح المصانع والشركات وبدأ تمرير الكاميرا لكل شاشة بأن أظهرت التحديثات والتطويرات من اجهزة تشغيل وماكينات والطاقة الانتاجية .. والكل كان منبهرا وسعيدا لدرجة التصفيق الحار عند الانتهاء من كل مصنع او شركة ثم جاءت المفاجاة الأخيرة وهي افتتاح ال٣ مليون فدان والتي كانت المفاجأة الكبري حتي السيد الرئيس تفاجا من سرعة الانتهاء والبدء في الزراعات المختلفة ووقف بنفسه وقام بالتصفيق بسعادة وقد صرحت في اخر كلامي بان اسعار منتجاتي ستكون اقل من ٣٠ جنيه لكل المنتجات حتي الارز والقمح لن يزيد عن ٢ جنيه للكيلو واللحوم ١٠ جنيه للكيلو وسوف يتم البيع بالمحلات المخصصة لشركاتي بجميع المحافظات .. لكن الملفت للنظر ان رئيس الوزراء لم يكن سعيدا وكان يظهر عليه الضيق والتوتر .. انتهيت من العرض وقام سيادته والقي كلمة وشكر فيها هذا الجهد وانه يدعم مؤسستي بكل التيسيرات المطلوبة ثم أعلنت بان البوفيه جاهز للجميع وانتقلنا للقاعة الكبرى بالمؤسسة حيث الطاولات مع الفرش القطيفة والكراسي الفخمة كل ٤ علي طاولة وجلس سيادته ورئيس الوزراء وانا واخي حسين علي طاولة بينما جلس شيخ الأزهر والبابا تواضروس ووزير الأوقاف ووزير الدفاع علي الطاولة التي بجانبنا بالصف الثاني وتم عمل اربعة صفوف طولية صفين للرجال وصفين للنساء وكانت المشرفات علي صفي النساء زوجتي نيڤين وصفاء .. وجلست زوجات الوزراء وزوجات رجال الأعمال والصحفيات والمذيعات وكبار العاملات بالمؤسسة بينما جلس الرجال علي الطاولات الاخري بمختلف انواعهم والكل يتكلم بسعادة وأمل تحدث معي السيد الرئيس وقال انه يريد التحدث معي علي انفراد وقلت له كنت انتظر من فخامتك هذا الطلب وسنجاس سويا بعد انصراف الحشد بعد الغداء .. بالفعل انصرف الجميع واصطحبت صاحب الفخامة لفيلتي وجاسنا بالحديقة وبدأ الحديث وقال .. محمد ايه حكايتك وجبت الفلوس دي كلها منين ؟ طبعا كان معايا رئيس الوزراء اللي كان بيبص لي بشكل مش مريح وقلت له كل الأوراق والمستندات مع حضرتك ومفيش فيها غلطة لكن دا اللي في الورق الحقيقة اكبر من اللي في الورق وبلاش تعرفها لكن احب اطمنك ان لو مصر احتاجت دولار من يوم ورايح مالوش لازمه مشاريعي هاتخلي الدولار يجري لمصر من يوم ورايح وكمان فيه ثورة صناعية هاتقلب العالم كله وهتخلي مصر في مكان اكبر من امريكا وبكرا تشوف ،، بان السرور علي وجه الرئيس لكن رئيس الوزرا ما كنت مستريح له وقام الرئيس وهوا بيسلم عليا وقالي كل الدعم معاك وانا عارف انك زعلان من الاي عمله مدير الأمن النهارده وعلشان كدا تم اقالة وزير الداخلية وعملت حركة تغييرات في مديري الأمن كمان اعطيت تنبيهات للجميع بتيسير كل العقبات لك للنجاح .. قلت له ٣ شهور واورد للحكومة قمح ورز يكفيها سنتين ومجاني هدية لمصر ولشعب مصر بس عندي طلب لو تكرمت توافق عليه قال اطلب قلت له رجع تمن رغيف الخبز ل ٥ قروش واللحمة ١٠ جنيه بص وقالي وهاجيب منين وهنسدد لصندوق النقد منين ؟ قلت له ليك مني نص الديون ١٠٠ مليار بس مقابل الاعفاء من الضرايب ٢٠ سنه قال لا عشرة بس قلت له موافق .. قلت له بيوصلو عندك في خلال اسبوع تمام .. قال تمام بس مش هاتقولي جبت الفلوس دي كلها منين قلت له مش دلوقتي المهم البلد وكله هيكون علي ايدك خير للشعب .. مشي الرئيس ومعاه رئيس الوزرا اللي سلمت عليه وحطيت له مايم قد راس الدبوس في البدلة وانا باحضنه علشان اسمع هايقول ايه ،، فعلا قال للرئيس دا هيضرب اقتصاد البلد ياريس قاله يا دكتور فين اقتصاد البلد البلد واقعة دا اول واحد يشتغل صح ولازم نقف جمبه .. قاله يا ريس طب والأسعار اللي عاوز جنابك تنزلها ؟ قال لو بعت ال١٠٠ مليار يبقي هاعمل اللي اتفقنا عليه .. سكت رئيس الوزرا وبعد ما ركبوا الطيارة ووصلو للقاهرة نزل رئيس الوزرا وكلم تليفون لحد بالانجليزية وكان الحوار ان الولد دا خطر علي العالم وعلي ( اللي بالي بالك ) ولازم يتصفي قبل الاسبوع وقال ماشي انا هاسهل دخولهم مصر من المطار بمعداتهم واسلحتهم وبعدين قال المبلغ شويه المرادي لازم تحولي ضعفه انا خدامكم .. انا سجلت المكالمة وقررت اراقب الوزير هاسميه حموكشه .. وفعلا عرفت الفرقة اللي جاية للاغتيال وكان في صحبتهم من المطار حموكشه وتم القبض عليهم من رجالتي بالكامل وتخديرهم لمكان محصن .. بلغت الريس وجالي زيارة سرية وسمعته كل حاجة حصلت وقعد يتابع التحقيق معاهم وحموكشه كلن بينكر معرفته بالمجموعة وللأسف متصور متلبس وهوا بيطلعهم من المطار بدون تفتيش ووكملن المكالمة اللي كانت مع العميل الاجنبي انهار وقال غصب عني هددوني بفيديوهات عملوها وصوروني وانا باخد اول عموله منهم وقالوا لوسمعت الكلام هنوصلك لمكان ما كنت تحلم بيه ،، طبعا تم قتله في نفس الوقت برصاصة بعد الاعتراف .. وجينا عند الفرقة رفضوا الحديث وتم قتلهم جميعا وتصفيتهم بالكامل .. طلع الريس وهوا مش مصدق قالي عاوزين رئيس وزرا جديد وبيبص لي ،، قلت له انا لا عندي تنمية مصر قبل اي منصب قالي اقبل المنصب وخلي اخوك يدير المجموعة قلت له ما ينفعش لكن انا ممكن ارشح لك اربعة ممكن يكون احسن من بعض وفعلا رشحت له الاسماء ومشي الريس وانا بنهاية الاسبوع ارسلت ال ١٠٠ مليار وكان سعيد جدا وبدات في العمل والمتابعة لكن كل دا ما خلاني انسي امي وبيتي واولادي وروحت ازور امي ولقيتها تعبانه اخدتها بحضني ودعيت لها وقبلت ايديها وقلت لها لحظة وراجع لك ،، كلمت مرصود قلت له عاوز الشيخ ضروري خليه يحضر او نروحله دلوقتي .. فعلا الشيخ حضر قلت له عاوز امي تنزل البير تغطس فيه علشان ترجع بصحة كويسه قال مفبش مشكلة بس خد بالك احسن ترجعها **** قلت له ازاي قال كل غطسة ترجع ١٠ سنين انت غطست كام قولت له ٣ غطسات قال ورجعت ٢٥ سنه يعني ٣٠ سنه فامك خليها تغطس ٣ غطسات كفاية عليها .. قلت له ماشي وبانقلها دلوقتي ودخلت لامي قلت لها هاتي ايدك وغمضي وما تفتحيش الا لما أقولك ومرصود نقلنا في نفس اللحظة للبير ونزلت امي وقلت لها اغطسي ٣ مرات واطلعي البير فيه الشفا واوعي تكتري من الغطسات احسن يبقي فيه ضرر .. نزلت وطلعت بنت ٤٠ سنه ورجعت جميله وصغيرة ورجعنا للبيت ولما فتحت قلت لها بصي في المراية ولما بصت اتفاجئت بنفسها ان صحتها وشكلها بقوا احسن واخدتها الفيلا وكانت مبسوطه وهيا بتحب طاهر اكتر واحد في البيت وعرضت عليها تعيش معايا بالفيلا وتسيب البيت اللي هناك لكن قالت حاجه غريبة قالت لو جبت عيالك ومراتك معانا هنا انا هاجي معاك لكن طول ما هما هناك انا هافضل هناك ،، قلت لها ماشي يا امي بس ادي البيت لاختي سهام علشان عندها ثلاث اولاد وبنت ولوزه باجيب لها بيت جنبي لها هيا وابنها وبنتها .. وحسين باخد له الفيلا اللي جنبي له ولبناته وابنه .. امي دعت لي وقمت معاها رجعنا البيت وقلت للأولاد يالا تروحوا معايا الڤيلا ومعاكم امكم قدامكم لبكرا تفكروا وتردوا عليا وكانت نيڤين لاويه بوزها وتقول اجي علي شرط قلتلها من غير شروط كفايه انك غير أمينه وطمعتي في فلوسي ال١٨ مليون دولار .. بصيت لماما وقلتلها انا عملت اللي عليا وكنت هنفذ اتفاقي لكن للأسف دي لا تطاق .. ومشيت وانا مخنوق لقيت اتصالات كتير من صفاء وانا كنت عامله صامت قالت عاوزه تقابلني وروحت لها البيت وقالت انها موافقة عالعرفي المشهر وفعلا عملناه وكانت قايله لبناتها موضوع الجواز وقالولها طالما انتي فرحانه احنا كمان فرحانين ليكي وتم الجواز ونقلتها معايا الفيلا وبناتها طبعا الفيلا واسعة الدور فيه ٧ غرف وريسبشت كبير عامل حرف بطول ٨م ×٨م عرض وفيه جلستين L
كبار ٢ أنتريه ،، دخلت البنات غرفتهم وكانت واسعة وفيها سريرين ودخللت غرفتي معاها وقلت لها ممكن نيڤين والولاد يجوا يعيشوا معانا هنا وانا قلت لنيفين اننا متجوزين استغربت وقالت امتي قلتلها؟ قلت لها يوم الخطوبه بتاعة طاهر ،، قالت بس انت مكونتش لسه وافقت قلت لها انا كنت متأكد انك هتوافقي.. قالت وايه اللي خلاك متاكد قلت لها قلبي وروحي اللي كانت بترفرف حواليكي في شقتك وفي مكتبك ولما تنامي كانت تنزل تنام في حضنك وكنت بنام من غير روح لانها سكنت في روحك ،، بصت لي نظرة كلها معاني وقالت ايه دا كله براحة عليا لاني مش حملك ضحكت وقلت لها تعالي نطلع نقعد مع العيال نتعشي معاهم أحسن يفتكرونا بنعمل سيكو سيكو 🤣قالت انت قليل الأدب .. قلت لها عندك ما اسمعش الكلام دا هنا انتي مش فاهمة جواز يا هانم اسمعيني علشان تعرفي الفرق بين الجواز وقلة الادب عن ****** قال في حديثه وفيما معناه ان تخيلي لو واحد بيبوس واحدة مش مراته بياخد سيئه ولو نام معاها بيكون عمل كبيرة صح قالت صح لما ساله احد الصحابه وقاله طب لو بوست مراتي ووطأتها وقبلت كل جزء فيها هل لي اجر يعني حسنه قال نعم تخيلي كل بوسه بحسنة والجماع في الحلال بعدد حسنات كتيره .. يبقي الفرق بين الأدب وقلة الادب هوا الجواز يبقي احنا هانعمل ايه ؟ قالت ما اعرفش😊☺️قلت لها لا هانعمل حسنات ماشي قالت يا حبيبي انا هاعمل اللي يبسطك ويفرحك علي طول بوستها وقلت لها دي اول حسنه يالا نطلع للولاد وطلعنا واتعشينا وقعدنا نضحك ونهزر .. ودخلت اوضتي والاولاد دخلوا أوضهم وعملت احلي واجب وحسنات حسستني اني ما كنت متزوج قبل كدا نستني كل البنات اللي عرفتهم قبلها وهيا كانت في منتهي السعادة وقالت انا ما عرفتش طعم الحب غير معاك انت دوبتني مش من الجماع لنا من لمستك وحضنك الدافي ونظرة عينيك اللي رجعتني **** وبوسك لكل جزء في جسمي انت خليتني اطير في السما.. تاني يوم الصبح نصحي ناخد شاور ونفطر مع بعض ويجي اتصال من باسم ايوا يا بابا انا جاي انا وتيته وماما وغزل وهانلم هدومنا زي ما اتفقت انت وتيته.. قلت له تمام وفعلا امرت الشغالتين يفرشوا الأربع غرف علشان كل واحد ياخد غرفة وطبعا قلت لصفاء ان غزل بتتجوز قريب وهاتسيب الڤيلا وواحده من البنات تقعد مكانها .. قالت البنات مبسوطين انهم قاعدين مع بعض .. جات باقي الأسرة واتفاجئت نيفين بصفاء وقعدنا كلنا في الأنتريه وقلت كل واحده ليها حقوقها واللي هايقعد هنا ما يعملش مشاكل ولازم نحترم بعض احنا داخلين علي حياة كبيرة وشغل كبير مقدرات البلد هتكون في ايدينا لو حصل منكم اي حد هايعمل مشكله هاقوله يطلع برا الباب يفوت جمل .. وقامت صفاء تتكلم وقالت .. والي هنا ينتهي الجزء الثالث ونكمل الجزء القادم .. تحياتي

الجزء الرابع
الدنيا مثل السيرك او رقعة الشطرنج فإما ان نكون فيها حيوانات السيرك أو أحجار علي رقعة الشطرنج.. والسعيد الذي يقلب السيرك الي جنة الرحمن في ارضه وينسف الأصنام ورقعة الشطرنج ليجعلها رقعة السلام والمحبة وهم قلائل من غيروا شكل الدنيا في حقبات من الزمان .. الانسان ليس معصوما بطبعه ولكن يخطئ ويتوب ويخطئ ويتوب ويقبل العزيز جل وعلا كل مرة توبته ولكن في **** من توباته قد يغير صفحة الدنيا بما فيها ومن فيها .. لنبدأ مع الكابتن محمد
الجزء الرابع ،، قامت صفاء تتكلم وقالت انا هنا مش علشان اعمل مشاكل ونيڤين باعتبرها اختي وياريت نتصاحب لأننا في بيت واحد وكلكم اولادي وبناتي .. وقعدت صفاء وبصيت علي نيفين لكن ما اتكلمتش وقامت علي أوضتها والأولاد قالوا احنا بقينا اسرة واحدة ورنيم وطاهر اخواتنا وغزل وباسم كمان هيكونوا اخواتنا كمان وتيته فيفي هاتكون ماما الكبيرة .. قلت تمام لكن باسم قالي بس انا عاوزك في كلمة بيني وبينك اخدته الانتريه وسألته خير .. قال بابا انت خطبت لطاهر الصغير وانا الكبير ما فكرتش فيا زيه !! قلت له وانت فاكر كدا اني بحب اخوك اكتر منك ؟ يا عبيط الحب والجواز مش بإيدينا وانا أب مثقف ازاي الاقي سعادة ابني مع واحدة بتأثر فيه للإيجاب وما اوافقش علي انه يخطبها .. قال بس ازاي جات له الجراءة انه يقولك ،، قلت له هوا ما قالش بلسانه لكن عينيه وتصرفاته كانت بتقول كل الكلام اللي محبوس في لسانه فأنا كلمته وقلت له كل اللي لسانه كان عاوز يقوله يا بني انت لو جيت تقولي انك بتحب وعاوز تخطب واحده مش همانع بالعكس هارحب بالفكرة طالما هيا محترمه ومؤدبه ومتربية كويس ،، قال يعني انت مش زعلان مني اني فضلت أقعد مع ماما مش مع حضرتك ؟قلت ، يا عبيط لو قلت هاجي معاك يا بابا كنت هارفض علشان ما تسيب امك لوحدها واختك طبيعتها انها تصاحب امك الفترة دي .. وباسم قال شكرا يا بابا بس ليه اتجوزت علي ماما قلت له لما الزوجة تتحول لأم وتهمل زوجها وتفضل عالحال دا سنين طويله وحذرتها كتير وقلت لها انتي بتخسريني اهتمي بيا شوية تقول الأولاد عايزين رعاية علشان يتربوا كويس وانت مش فاضي تساعدني فخليني اربيهم مش فاضية للكلام الفارغ دا .. يا ابني امك اتحولت لأم فقط ولما تتجوز ماينفعش الزوجه تهمل زوجها وتركز بس عالأولاد فين الحب اللي بينهم الا اذا كان تمثيل وتادية واجب معين ،، بكرا لما تتجوز هاتفهم اللي باقوله ،، سابني واستاذن وطلع في الجنينة وكانت نيفين واقفة خلف الباب بتتصنت علي كلامي واخدت موبايلها وكلمت واحدة وقالت لها انتي السبب منك لل... ، كنت مهتمه بجوزي وكان بيحبني فضلتي تقولي اتقلب عليه وماتهتميش بيه علشان يفضل خاتم في صباعك خليه ما يعرفش يلتفت يمين او شمال بطلب الفلوس منه ركزي في اولادك بس وهوا نامي معاه كل شهر مرة او كل شهرين مرة لكن ما تسيبيش نفسك له والفلوس اللي بيبعتها لك كوشي عليها وحطيها في البنك باسمك علشان تخلي عينه مكسوره.. خليتيه يروح يتجوز عليا ونفعتني بإيه الفلوس لما اخدتها منه ؟ طلعت قدامه حراميه وغير أمينه .. انا عيني مكسورة قدامه 😢😓،، ردت عليها وقالت لها انا غصبتك تسمعي كلامي انتي اللي كنتي فرحانه بالنصيحة وجايه علي هواكي .. انتي ما كونتيش بتحبيه وانا اللي كنت باحبه توقعت يجي يشتكيلي منك علشان أقوله يطل يطلقك لكن راح اتجوز عليكي وما فكرش فيا انا اللي كنت اجمل منك ١٠٠ مرة .. قالت نيفين طب ما سالتيش نفسك ليه اخترني؟ قالت سألت لكن ما عرفتش السبب قالت نيڤين رغم اننا اختين الا انه شاف فيا الطيبة وجمال الروح والقلب محمد ما شافش جمال الوجه او الجسم محمد شاف اللي اجمل من الجمال لكن انا ضيعته لما اتحولت للي كنتي عايزاني اكونه مش مستغربه من كلامك انك كلن عينك من محمد لكن انا اللي استاهل اني ضيعته لكن هفضل معاه لو خدامه لأنه عنده حق في كل اللي عمله ،، طبعا رنيم كانت تحت شباك نيڤين بتتمشي لما سمعت المكالمة وجلت بلغتني وانا ما علقتش وهيا قالتي انها صعبانه عليا يا بابا قلت مايصعبش عليكي حد خان الامانه وغدر
في نفس اللحظة لقيت امي بتزعق في الطباختين وانكم بتعملوا الاكل مش كويس وانا هاوريكم الاكل الصح يكون ازاي روحت عندهم والمطبخ نظامه دور سفلي زي بدروم كدا ومجهز يعمل ولايم لافراح وحفلات،، وانا واقف خلف ماما وباغمز لهم وباشاور محدش يتكلم وروحت كلمت ماما وقلتلها ايه يا ست الكل بتزعقي ليه قالت مش عاجبني طبخهم قلت لها خلاص انتي تعلميهم وهما هيسمعوا كلامك .. سكتت وقالت لا انا عايزة نيڤين معايا في المطبخ قلت لها ماشي كلامك بس مفيش حد هايمشي من شغله علشان حرام قطع العيش امي قالت طيب بس يسمعوا الكلام قلت لها طيب ماشي واخدتها وطلعنا فوق وقلت لها بالراحة عالطباخات يا عم التنين مالك بس زعلانه ليه ؟ قالت بصراحة انا بيتي وحشني كنت باعمل فيه كل حاجة وهنا مش باعمل اي حاجة ضحكت وقلت لها من يوم وحشك البيت؟ عالعموم هوا مش بعيد وكملن عندك جنينه خلف الفيلا ممكن تربي فيها بط وفراخ ووز لو تحبي قالت ايوا انا هاجيبوالبط والفراخ اللي هناك اراعيهم علشان وحشوني .. ضحكت وقلت ماشي ،، كان لازم كل واحد يبدأ يتأقلم في حياته الجديده ، باسم وهوا قاعد في الجنينه شاف بنت الطباخة السورية وكانت اسمها راما كانت عيونها زرق وشعر أصفر دهب وبيضا بحمار وجسمها مظبوط وطولها ١٧٠ سم كانت واقفة في البلكونه بتاعة الاستراحة زي الملاك باسم اتشد ليها وفضل باصص وسرحان وهيا بصت له وابتسمت لكنه كان متنح باسم كان طوله ١٨٠ سم ووزنه ٧٥ ك وبيلعب جيم وكان لاعب كاراتيه وكيك بوكسينج وكانت اخر سنه له بالكلية ،، فضل متنح وبعدين هيا اتكسفت ودخلت جوا السكن بتاعهم ،، علي لسان باسم الكلام .. بدات افكر في البنت اللي خطفت قلبي دي بنت الطباخة دي جميله قوي .. قطع تفكيري بنت مس صفاء اللي في كلية الصيدله جات وقالت ممكن أقعد قلتله اتفضلي هيا كانت بيضا وعيون بني غامق وقصيرة ١٥٥سم بس كانت عندها مقومات انثي صدر كبير وخافية متوسطه ووجه مدور .. قعدت وبدات تتعرف عليا وانا اتعرف عليها اسمها كانت محترمه ومؤدبه وقامت لكن انا كان اللي شاغلني هيا الحورية اللي شوفتها في بلكونه الاستراحة من شوية ،، فجاة لقيت شاب صغير حوالي ١٥ سنه طالع من السكن وكان شبه البنت خالص ونزل جاء عندي وقالي انت مين قلت له انا باسم ابن الكابتن محمد سلم عليا وقال انا ما اعرفش غير طاهر علشان بنلعب مع بعض علي طول ومد ايده يسلم عليا وقال انا سيف سلمت وقلت له عاشت الاسامي امال مين معاك في الشقة قال ماما وأختي قلت له هيا قدك ؟ ضحك وقال لا اكبر مني هيا داخله صف ثاني جامعة كلية حاسبات ومعلومات .. قلت تمام استأذن علشان رايح لطاهر وانا قمت ركبت عربيتي ومشيت لاصحابي .. كانت راما بتراقبني من خلف الشباك .. والكلام علي لسانها ،، مين دا اول مره اشوفه بس شبه عمو محمد خالص وأبيضاني لازم اعرف مين هوا .. نفسي .. ليش تعرفيه انتي ما بتكلمي شبان خالص ليش دا بالذات .. انا مش عارفه لكن اتشديت له .. لما بيرجع اخي باسأله مين يكون ،، وبعد ساعة رجع سيف واخته قابلته وسالته مين اللي كان جالس بالجنينه وكنت بتكلمه .. قال دا اخو طاهر الكبير في اخر سنه بالجامعة ،، لبش هاي السؤال قالت ولا شئ انا شوفه بالجنينه واول مرة باشوفه فحبيت اعرف مين هوا .. عند باسم راح لاصحابه الجيم وطول التدريب مش بيتكلم مع احد وسرحان وخلص تدريب واخد شاور وغير هدومه وطلع مع اصحابه علي الكافية وقعد برضو مسهم ومفيش كلام أصحابه بدأوا يسألوه مالك مش زي عوايدك مسهم وساكت ومش مركز معانا .. باسم . انا لا مفيش بس انا تعبان شويه محمود صاحبه قاله أأطع دراعي ان ماكان وراك مصيبة عاملها استأذنت واخدت صاحبي الأنتيم اوصله بسكتي وقالي مالك يا صاحبي قلت له انا شوفت واحده النهارده في الڤيلاوعمال افكر فيها ومش بتنزل من خيالي .. قال محمود باين عليك طبيت يا وحش ،، قلت له مش عارف انا مفيش بنت شدتني كدا زيها ..ونزلت صاحبي ورجعت الڤيلا ودخلت ولما نزلت من العربية لقيته طلعت زي البدر في تمامه بتبص عليا ووجهها عليه ابتسامة تنور الكون في الظلمة بتاعة الليل بصيت لها وابتسمت وهيا لما شافتني علي اضواء المصابيح بالتسم خجلت ودخلت بسرعة وانا ولعت .. دخلت سلمت وقعدت شوية ونزلت تحت للمطبخ وكانت ماما وتينا وطنط نهال السورية ام راما بيجهزوا العشا وانا حبيت أقرب من طنط نهال وقلت ايه الربحة الحلوة دي الاكل من طنط نهال طعمه وريحته تجنن باقولك يت طنط نهال انا باحب اكل ليم الوجبات مرتين او ثلاثه عاوزك اول ما انزل تدلعيني في شوية اكل بصت نهال وابتسمت وقالت من عينيا ردت ماما وقالت وانا ما أنفعش احضرلك ، قلت لها لا كفايه عليكي كدا ارتاحي انتي وطنط نهال بتاكلني تيته ضحكت وقالت شوف ياختي الواد طيب ياسي باسم طنطك اهي مش هاتعبرك ردت نهال وقالت لا باسم علي راسي بس هوا يأمر امر .. وسيبتهم وانا مبسوط كفاية اني اتكلمت مع ام راما اللي فيها شكلها واكيد هاتكون خفيفة الدم زي امها واتعشينا ونهال استأذنت علشان تتعشي مع اولادها .. وانا قعدت مسهم وجنب الشباك ابص منه وارجع ابص للشاشة بابا شافني سرحان ومش علي بعضي ابتسموقال باسم مالك قلت مفيش وسيبته ودخلت اوضتيةانلم لكن ما جاش النوم في عيني وافتكرت الشاعر اللي اسمه ديك الجن اللي بيقول :
قواي لطيفك ينثني عن مضجعي وقت المنام
كي استجم وتنطفي نار تؤجج في العظام
دنف تقلبه الأكف علي بساط من سهام
اما انا فكما علمت فهل لوصلك من مرام؟
نمت نوم متقطع بافكرةفيها وعاوز اشوفها واكلمها ،، في الصباح طلعت البلكونه بتاعتي استنشق الهواء وببص ناحيتهم لقيتها واقفة في البلكونه بصيت وابتسمت وشاورت لها وهيا ابتسمت وشاورت ودخلت جري انا كنت اسعد واحد في اللحظة دي ودخلت اخدت شاور واتوضيت وصليت وغيرت هدومي ونزلت صبحت عالكل وعلي بابا وماما وطنط صفاء واخواتي وقعدت اكل وكانت بنت مس صفاء "هيا" مركزه معايا وبتبص لي كل شويه لكن انا مش حاطط في دماغي اتكلم طه وقال بابا امتي هاتجيب لي عربية قلت له لما تتم ١٨ يعني علي نهاية الثانوية وانت داخل الجامعة وعليك خير قال انا عتداوز عربية بمواصفات خاصة قلت له تجيب مجموع كبير ساعتها باجيبلك اللي تتمناه ،، رد باشم وقالع والعة معاك ياعم بابا خطبلك وهايجيب لك احدث عربية ومش بيأخرلك طلب قلت له بتحسد اخوك طب ما نا جبت لك عربية قبله فيها ايه قال بس ما جبت لي عروسه وبيضحك قلت له شاور علي اي واحده وانا أجوزهالك .. وبعدين قولي انا ما اعرفش عنك حاجة حبيت مين مشيت مع مين ولا عمرك حكيت لي حاجة بص باسم لامه وقال ما هو ماما قايمه بالواجب .. بصيت لها وقلت له لو حبيت تحكي بيني وبينك انا موجود وفضهرك قال باسم بس انا باخاف اكلمك تتعصب عليا قلت له مين قالك كدا ؟ حبيبي انا اتعصب لما تعمل غلط ومصيبة وتئذي نفسك .. وقمت من عالفطار وانا مضايق وباكلم نفسي وقعدت في الجنينه وباقول للدرجادي هيا بعدت الأولاد عني؟ وفي عز سرحاني لقيت ايد علي عيني وبتقول انا مين حزر فزر قولت لها انتي راما العسولة ومسكت ايديها وقعدتها جنبي وسالتها عامله ايه قالت الاجازة طويلة ومملة وانها مضايقة اخدت بالي اني مهمل الجميع في الاجازة الصيفية والشغل اخدني قلت لها خلاص يا قمر هانروح المصيف في مرسي مطروح .. فرحت راما ودخلت في حضني وقالتلي انا بحبك عمو محمد مثل بابا قلت لها ممكن تناديني بابا لو حبيتي قالت عن جد .. قلتلها عن جد حبيبتي وفي اللحظة دي نزل الجنينه باسم وقال ال... الل... ايه اللي انا شايفه دا بابا بيخون ماما وطنط صفاء وعامل جو مع واحدة اصغر من ابنه !!! بصيت عالرياكشن اللي عامله وراما كانت بدات تخاف منه وروحت مسقف وقلت ،، برافو تمثيلك هباب يا حضرة المستشار هههه قال شكرا دي اقل حاجة عندي ضحكنا وراما قالت انتوا بتمزحوا يعني ما كان بيتخانق قلت لها لا دا باسم ابني ودي راما بنتي وبنت طنط نهال قال باسم يعني خلفت من طنط نهال واحدة بالحجم دا في كام شهر طلعت عفريت يا بابا قمت وراه طلع يجري وانا اجري وراه وقالي خلااااص تبت انا اسف مسكته من راسه تحت باطي ورجعنا قعدنا وكانت راما فطسانه علي روحها من الضحك وقعدت تتكلم معانا وانا شوفت عين باسم هاتاكلها فقمت واستاذنت بحجة الشغل ودخلت اوضتي وكنت باراقبهم من الشباك واسمع بيقولوا ايه وكان الحوار .. باسم ازيك تشرفت اني اتعرفت عليكي ردت وانا كمان قلت لها تعرفي اني ما نمت طول الليل !!, ردت ليش قلت لاني بافكر فيكي من ساعة ما سوفتك قالت لكن انت ما شوفتني الا امس باسم رد لكن خلاني اليوم دا احبك ولما قعدت معاكي اتاكدت اني باحبك قامت راما جري علي الشقة وسابت باسم ووشه احمر من الانفعال العاطفي وعرفت ان باسم طب زي طاهر وقلت لازم اخد خطوة لسعادته وكمان مش هاحسسه بدا .. ناديت علي ام راما واخدتها قعدنا في غرفة المكتب بتاعتي وهيا كانت متوترة قالت خير يا باشاقلت لها ايه باشا دي انا كابتن محمد او قولي محمد احنا هنا اسرة واحدة وانا كبيرها ومسؤول عن الكل قالت يبقي كابتن محمد قلت لها عاوزك في موضوع سري بيني وبينك !! استغربت وسألتني ايه هوا ؟ قلت ابني باسم معجب ببنتك راما وشكله بيحبها هوا لسه ما بلغنيش علشان اخطبها منك رسمي لو تقبلي لكن انا شايف من نظرات عينيه انه عايزها .. قالت اللي فيه الخير يقدمه **** .. قلت ونعم بالل.. ،، بس ماتكونيش زعلانه قالت وهي مبتسمه بسعادة بالعكس انا فرحانه دا باسم كان بيجر معايا كلام من الصبح اتاري علشان الموضوع دا انا كدا فهمت .. ضحكت وقولت لها اتعاملي وياه لحد ما يجيلي .. استأذنت ومشيت ام راما وانا قاعد جات صفاء ونيڤين وهما متعصبين وقالوا انت مش مكفيك اثنين رايح تضم الثالثة بصيت باندهاش لهم وقلت هوا ايه الكلام دا انتوا اتجننتوا قالوا الاتنين اما مستفرد بيها بتكلمها في ايه .. بصيت وابتسمت وقلت مفيش عندنا حفلة قريب وبسالها لو عزمنا ١٥٠ فرد نحتاج ايه وهيا كانت بتجاوب .. سكتوا الاثنين بإحراج وقالوا احنا اسفين قلت مين اللي قومت التانية عليا بصوا لبعض وبعدين بصوا في الأرض وما نطقوا سيبتهم ومشيت قعدت في الجنينه جات حبيبتي رنيم ودخلت غي حضني وقالتلي انا بحبك يا بابا قلت لها وانا كمان انتي مبسوطه قالت ايوا قلت طب بلغي طنط نهال تجيب لي شاي .. راحت وانا بافكرةفي مليون حاجة وكل شوية تجيني تقارير عن الشركات والمصانع والشغل وصل لفين وتمر الايام وبدأت نيڤين تتصاحب عاي صفاء ويروحوا ويجوا مع بعض لكن اوضة النوم ما قصرت معايا صفاء بالعكس كانت بتنفذ كل طلباتي وكلنت مهتمية بنفسها عالسرير لحد ما في يوم بتقولي مش عاوز تنام في حضن نيڤين .. قلت لها كان زمان لما كنت باطلب وتتمنع وترفض خلاص .. قالت طب لو قلت لك عشان خاطري تروح لها وتنام معاها النهارده .. قلت طيب ماشي وطلعت الصالة ونديت علي نيڤين وجات قلت لها اعماي حسابك هنام معاكي الليله والا مش عاوزه ،، قالت اللي تشوفه ،، قلت ماشي ادخلي وانا جاي وراكي كمان ساعة .. ودخلت الأوضة وكل غرفة لها حمام خاص بيها وانا دخلت اخدت دوس وجهزت نفسي حلاقة وخلافه ودخلت لنيڤين لقيتها لابسة قميص نوم شفاف وجسمها القمحي اللي كان بيثيرني وصدرها وحلماتها هيجوني .. ودخلت عليها وأخدتها في حضني وبابوس خدودها لحد ماوصلت لشفايفها اخدتها في بوسة ونزلت علي رقبتها ابوسها لكن في الوقت دا كانت بتبكي دموع وتتشحتف بصيت لها وقلت لها مالك قالت والدموع نازله انا اللي ضيعتك بإيدي .. قلت لها لا انتي لحقتي نفسك ولحقتي نص قلبي والا بلاشه هوا كمان قالت لا انا اسفة ولو هاعيش خدامه تحت رجليك بس علشان اكفر عن الغلط اللي عملته معاك مش كفاية ولو عاوز تتجوز الثالثة والرابعة هاكون سعيدة لاني انا السبب اني حرمتك وبهدلتك السنين اللي فاتت ونسيت ان لك طاقة وحبك ليا هوا اللي صبرك لكن انا كنت مش كويسة ومشيت ورا اختي وحكت ليا نيفين كل حاجه .. كملنا ليلتنا جنس ومتعتها وهيا لأول مرة تسيب نفسها للمتعة من قدام ومن ورا وهيا اللي كانت مانعة نفسها من ورا عني .. وقلت في نفسي ياريتك كنتي كدا من الأول .. لكن حطيتي ودانك للي خربت عليكي .. تاني يوم الصبح جا باسم وكلمني وقال عايز حضرتك في موضوع مهم قلت له ماشي بس اعملوا حسابكم هانروح نصيف في مرسي مطروح بعد بكرا كله يحضر شنطه من النهارده .. وانتي يا ام راما جهزي نفسك واولادك هاتروحوا معانا تمام .. فرحت وقالت شكرا كتير يا استاذ محمد وقمت خدت بعضي وقعدت مع باسم سألته كليتك اخبارها ايه قال تمام بس انا عاوز أخطب واحده حبيتها قلت له درست اخلاقها وشخصيتها قال اخلاقها ممتازة وشخصيتها خجولة لكن انا حبيتها قلت له . حبيبي الجواز مش لعبة اتاكد منها ومن اخلاقها وبعدين نروح نخطبها قال هيا هنا في الفيلا انا بمكر .. تقصد بنت مس صفاء ؟ قال لا يابابا أقصد بنت الست نهال راما بصيت له وعامل نفسي متفاجئ !!لااااا دي انسانه محترمة ورقيقة وحساسة وبعدين مين قالك لنها هتوافق عليك؟ قال يا بابا انت خطبت لطاهر ساعدني وانا هاكون تحت حسن ظن حضرتك .. قلت روح كلم امها لو وافقت يبقي عالبركة .. قام طاهر جري عالمطبخ وهوا بينادي .. طنط نهال طنط نهال ،، اتخضت نهال وقالت خير فيه شي قال لها من غير مقدمات انا طالب القرب منك في بنتك راما ياتري هاتقبليني والا مفبش نصيب؟ ابتسمت نهال وقالت .. انا من ناحيتي مرحبة لكن أسأل صاحبة الشأن وهيا تقرر .. مسك باسم راسها وباسها وقال ياريت تسأليها دلوقتي يا احلي طنط نهال في العالم ضحكت نهال وراحت لبنتها تسألها .. كانت نهال سعيده وطايره من الفرح مع حمرة الخجل والكسوف اللي خلوها مثل الورده الحمراء وفعلا رجعت نهال لباسم وبلغته بالموافقة وهوا جري عليا وبلغني بالموافقة واتفقنا نروح بعد المغرب نخطبها في السكن الخاص بيهم .. وفعلا تمت الخطبه وان هانعمل سهرة وحفلة خطوبة بعد ما نرجع من مرسي مطروح وانا كنت قاصد دا علشان يتكلموا مع بعض ويعرفوا طباع بعض قبل الارتباط لان كان في راسي حاجة مفاجأة لباسم بس قلت انتظر لبعد المصيف.. كان المحامي بتاعي خلص اجراءات فيلا جنبي لحسين اخويا ونقل فيها وعزمته هوا واولاده علي المصيف لكنه اعتذر علشان تجهيز الفيلا اللي سكنوا فيها وكمان الشغل كنائب لرئيس مجلس الادارة ،، وكملن منزل بجنينه لاختي لوزه واولادها (زوجها متوفي) والبيت الكبير اخدته اختي سهام وكانت مبسوطه ودعت لي كتير ..طبعا فيه بعض المشاريع خليتها سرية محدش يعرف عنها حاجة وباتكلم عنها في وقتها .. تاني يوم قبل السفر جاني مندوب من الرياسة قال الكبير عاوز يشوفك ويتكلم معاك .. قلت له احنا مسافرين مصيف اسبوع بكرا لو النهارده مفيش مشكلة قال ما ينفعش تأجل المصيف قلت له لا الأسرة والعيله اولا والشغل ثانيا كلم الكبير قاله خلاص النهارده الساعة ٢ الظهر وكنا الساعة ٨ صباحا وبالفعل قمت لبست واتشيكت وطلعت راكب عربيتي ومعايا رجالتي لكن لقيت المندوب بيقول مفيش داعي لعربيتك وللموكب دا ساعتها حسيت ان فيه حاجه غلط .. قلت له لو مش هاروح بموكب التامين بتاعي يبقي قول للكبير يجي يقابلني في بيتي .. راح كلمه وبعدين رجع لي وقال يالا بينا ومفيش مشكلة .. كلمت مرصود وقلت له اعمل مجموعات تتخفي لحد ما اعرف هل فيه خطر والا ايه النظام وحد والاعلامي يصور فيديو كلمل بكل حاجة المهم طلعنا بالعربيات وبعد ما طلعنا عالدائري فجاة بدأ ضرب النار ومجموعة من المدرعات تضرب علينا لكن كانت الاوامر طلعت بتصفية المدرعات والقناصة اللي بتضرب بالكامل كنت اكني في حرب وبعد ١٠ دقايق انتهت المعركة ببص علي المندوب كان قاعد مرتبك قلت له انت لا مندوب ولا حاجة ومفبش مقابلة مع الكبير انت مع اي جهاز ؟ قال اناااا ساعتها رفعت السلاح علي راسه وقلت انطق قبل ما افجر دماغك وامرت الموكب يوقف ونزلنا ونزلته علي ركبه وحطيت المسدس علي راسه ارتعش وقال ما تقتلنيش انا امن دولة وطلع قرار باعتقالك .. استغربت وقلت مين طلع القرار ده الكبير يعرف؟ قال لا دا من مدير الامن نفسه !! قلت له وانت كنت واخدني بالموكب علي اي اساس قال كنا هانصفي الموكب خلال اربع كماين وبعدين ناخدك علي المعتقل كلمت مرصود قلت له عاوز تمثيليه انهم اتصفوا وجني علي شكل المندوب ويتم اعتقال المندوب بعد ما نوصل للمكان المتفق عليه وحبسه في احد المحازن وتتابع مع الحراسه من بعيد لحد ما نوصل للراس المدبرة لتخريب البلد وبالفعل وصلنا ونزل الجني المندوب ودخلنا للمقر وتم تقييد يدي وسحبي لأحد غرف الاستجواب .. جاست وجاء ضابط للاستجواب واستفزازي وسبي لكن انا قلت له لو تطاول اكتر من كدا هايروح ورا الشمس لكن للأسف تطاول باليد لانه عاوز يعرف سر الفلوس و اللي باعمله لكن انا سألته فين كبيرك او رئيسك يتكلم معايا راجل لراجل والا اتعودتوا علي التخفي احسن حد يعرفكوا ؟ قال دا ما يخصكش ،، في نفس اللحظة تم محاصرة المبني من الخارج وتأمين المداخل والمخارج وحتي الممر السري (السرداب)اللي بيوصل لخارج المبني بعد ٢٠٠ متر تم تامينه ومحاصرته ،، في نفس اللحظه تم اقتحام المبني واسر او تصفية كل واحد بيقاوم وتم اقتحام الغرفة اللي كنت غيها مع الظابط وفكيت القيد وركعت الظابط وقلت له قلت لك هاتندم وضربته طلقة في راسه وخرجت في الساحة بتاع المبني وتم اخراج كل الافراد وفجاة دخلت عربية من عربيات الحراسة بتاعتي جايبة من تلسرداب رئيس الامن وهوا بيهرب نزلته علي ركبه وسألته انت بتشتغل لصالح مين ؟ قال انا زطني وانت ارهابي وعميل وحرامي ولازم تتصفي قلت له جبت معلوماتك دي منين قال ال يو اس إي بلغونا بكدا قلتلوا بلغت الريس بكدا قال ايوا قلت له انت كداب يالا وامرت بأهله كلهم يجوا قدامي حالا وبدأت بزوجته وقات له قول الحقيقة لاني هاصفي اهلك واحد واحد وبعدين هاصفيك وصوبت المسدس علي مراته اترعشت وصىخت وقالت انا هاعترف هوا بيشتغل لحساب يو اس اي وبياخد تعليماته منهم ،، قال لها اسكتي هاتودينا في داهية قالت ياروح ما بعدك روح أمنيعلي روحي وارواح اولادي وهاقولك علي كل حاجة .. قلت مفيش تامين علي حد لما اعرف كل حاجة قالت كل الورق والتعليمات علي اللاب الشخصي بتاعه وكمان اسماء العملا اللي في الجهات الحكومية وعمليات التهريب تحت اشرافه كلها موجوده بخزنة الادارة هنا امرت بإن اللاب الشخصي بتاعه يتفرغ وينطبع كل الاوراق والمستندات وبالفعل جات خلال ١٠ دقايق وبعدين طلبت من مرصود يجيل كل العملا واسرهم .. واتملأت الساحة بالخونة والعملاوامرت المصور يعمل فيلم ويعمله مقدمة كتبتها له وينزل المستندات في الفيلم وكمان يكمل تصوير اللي هيحصل وهو كالتالي .. بدا الفيلم والهجوم علي الموكب وكلامي مع المندوب وبعد كدا اتكلم المصور وقال هكذا يا شعبنا المخدوع يتم محاولة تصفية شرفاء البلد حتي لا ينهضوا بها من كبوتها ويزداد الفساد حتي نري كل هؤلاء من خونة الوطن ،، وتيجي الصورة علي كل الخونه والعملاء وهما علي ركبهم واعترافات مجموعة منهم واعتراف زوجة رئيس الجهاز ويكمل المصور فيقول .. وهكذا تدار الدولة بأيدي الخونة والفاسدين والعملاء لهدم مقدراتها .. وتاتي الكلميرا عليا .. وانا من هنا اعلن تصفية كل العملاء والخونة واسرهم لانهم لن يخرج منهم الا الخيانة والفساد الذي تربوا عليه وأمرت بلاعدلم الجماعي بالنار وان تحرق جثثهم في نفس المكان .. تم اذاعة وبث الفيديو علي الانتر نت وتنلولته الفضائيات ما بين مؤيد ومعارض ومستنكر ما حدث .. ورجعت لڤيلتي وسكني ودخلت وعندما رأوني جميعا اسرعوا بإحتضاني بلهفة امي اولادي رنيم وحتي نهال وكانت دموع الفرح والتوتر تظهر علي الجميع .. نظرت بابتسامة وقلت لهم شوفتوا الفيديو الكل ايوا احنا مش مصدقين وكملن كنا خايفين عليك قلتلهم سيبكوا انتوا ايه رايكم فيا مش نجم سينمائي 🤣😂؟ امي بصت لي وتقول وليك عين تصحك يا قلبك يا بني قلت لها ولسه .. راما لقيتها بتقول خلاص مفيش مصيف بكرا 😢 ؟ قلت لها مين قال دا احسن وقت نصيف فيه هانسافر من الفجر وانا حجزت دور كامل في الفندق ... اللي علي البحر .. وحسين لقيته داخل عليا وبيحضني بخضة ويقول حمدالل... علي سلامتك يا خويا ولوزه واولادها وحتي سهام واولادها الكل حضر وبيطمن عليا واخدوا قعدتهم ومشيوا وجيت انام صفاء قالت يلا بينا ونيڤين قالت لا ينام عندي النهارده وهما الاتنين شدوا مع بعض لكن انا قلت لهم يا هنام لوحدي يا ننام احنا الثلاثة في اوضة واحده بصوا لبعض ووافقوا .. ودخلنا ننام انا في النص وكل واحدة علي ناحية وكل واحدة مكلبشة زي القراضة ولازقه بغرا بصيت وقلت ناوليني الموبايل .. وكلمت رقم سري وسالته تم اللي اتفقنا عليه وبدا الانتاج والا لسه قال بدأ قلت طلعت كام واحده قال ٢٠ وجربناهم وتمام قلت له ابعت لي ٥ علي الڤيلا الصبح نسافر بيهم .. وقفلت الخط وطبعا هما بيسالوا ايه الواحدة دي قلت الصبح تعرفوا يالا ناموا لكن لقيتهم بيبصولي بصة حمدي الوزير وقالوا لا يالا يا موز مش هانعتقك الليلة طبعا الغرفة كلتمة للصوت عامل (حسابي من الاول ) وعملنا ليلة كانت معركة بالمعني الحرفي نمنا بعد ساعتين من الحرب دي .. وطلع الصباح وكانت الساعة ٦ الصبح وفجأة ... الي اللقاء في الجزء الخامس ..تحياتي

الجزء الخامس : أعزائي القراء اذكركم ان هذه القصة جزء فيها حقبقي وليست كل القصة وبعضها عن السماع من اخرين في مسألة الجن ومنهم سحرة جاست معهم وسمعت عنهم الكثير وجزء اخر هو الفانتازيا او الخيال الذي قد يحلم الكثيرون في تحقيقه والهروب من المعاناة التي جعلتنا خلف الكثير من الأمم فلا التعليم ارتقي ولا الصناعة نافست دول العالم ولا الزراعة اكتفينا من انتاجها ولا الثروات الطبيعية رأينا منها ما يفرحنا ويرفع الغلاء عنا ولم نر قط كبيرا للبلد سدد ديون القفراء واخرجهم من السجن واصبحت الاسعار في متناول المليونير وعجبي ،، لا احب ان اكتب قصصا جنسية بحته علي الفاضي والمليان معظم القصص الجنسية التي تنتهي بالبطل الزبير الءي يملأ الارض لبنا ونياكة ما هو الا وهم مراهق (يحترم ) او خيال انسان يطمح في الوصول لهذه الدرجة الآلية من النيك (زوبر حديد) فلست ممن يحب هذا او ذاك لكن احب ان يكون الجنس بسياقات محددة فربما قد يأتينا الفرح وقتا قصيرا وما يلبث أن يأتي له شيئا يعكر صفوه ويبدله لحزن واكتئاب والعاقل من يصبر ويحتسب ويكمل مسيرة الحياة ..
الجزء الخامس
في صباح هذا اليوم في تمام الساعة السادسة استيقظ الجميع وصلينا الفرض وغيرنا ملابسنا وانزلنا الشنط للصالة ثم عندما بدء الأولاد ينزلون الشنط للسيارات كانت المفاجأة وهي ٥ سيارات طائرة تهبط علي الأرض مثل الهيليكوبتر وشكل السيارة اخذة شكل شبه المثلث وتحمل اربعة افراد وكان الجميع مذهولا بهذه السيارات والتفتت الي الجميع وقلت لهم هذه اول نتاج للمصنع الخاص بصناعة السيارات الطائرة واننا بدأنا من حيث انتهي الآخرون من صناعة اجيال السيارات الالماني والفرنسي والايطالي والياباني وأحببت ان تكونوا اول من يركبها معي وبالفعل ركبناها وكم كانت انسيابية ومريحة ،خلال ساعتين من الطيران كنا قد وصلنا مدخل مرسي مطروح واستوقفت سيارتنا كمين شرطة المرور ليسأل ا من صاحب هذه العربيات قالت الحراسات انه الكابتن محمد وشوفتوه في فيديو الفساد اللي طهر البلد ،، وهو في السيارة اللي خلفنا جاء الي وتحدث معي وقال هذه السيارات مخالفة يا كابتن ابتسمت له وقلت له السيارات دي لسه طالعة من المصنع النهاردة وتحت التجربة العملية او الميدانية وماينفعش نحط نمر ولا تترخص زي باقي السيارات قالي ايه ان شاء ... قلت له لانها سيارة بتطير ولو مش مصدقني تعال اركب معايا خدلك لفة 😅 قال الضابط : انت شارب حاجة عالصبح ؟ قلت له لا طبعا بس مبسوط اننا مصر قدرنا نصنع احدث شئ .. ركب جنبي بتشكك وامرت قائد السيارة بالطيران وهوووب طرت السيارة رأسي وبعدين انطلقت أفقي والكمين واقف مذهول حتي الضابط اللي راكب جنبي جاله ذهول من المفاجأة واخدنا لفة وهوا بيبص تحت ومش مصدق انه طاير .. ورجعنا مكان ما طرنا .. زهوا نزل ورجليه مش شايلاه من الصدمة وقال والعربيات دي هاتبيعها لمين .. قلت له مش للبيع دا هبكون سلاح سري لجيشنا .. لقيت الضابط وقف انتباه هو والعساكر وأعطوني التحية العسكرية وبيهتفوا تحيا مصر وتحيا فلسطين .. (نعم حلم كل مصري وعربي وهدف الشرفاء هو تحرير فلسطين من الغاصبين وتحرير المسجد الأقصي ليكون بلد السلام بمعني الكلمة فهل نفعلها يوما يا بلادي؟) تحركنا ونحن متأثرين لانه مازال هناك الكثير من الأمل داخل قلوب هذا الشعب شعب يسرق ويحتله المحتلون منذ الاف السنين وما زال قلبه ينبض لم تتغير لغته ولم يتأثر بتقاليد المحتل بل تأثر بالتوحيد وبالرسايل السماوية وبالمحبة والتسامح والمودة ،، وصلنا اخيرت للفندق ودخلنا للاستقبال الذي انهيت اجراءات استلام الغرف وكلٌ صعد لغرفته وبدلنا ملابسنا فالنساء والبنات يرتدون المايوه الشرعي والشباب الشورة والتي شيرت زخرجنا للشاطئ تلذي عشقه الجميع من غناء ليلي مراد فيه شاطئ الغرام . وذهبنا حيث رأينا المياه صافية لدرجة انك تري القاع كانما لا يوجد ماء .. نزلت وكنت سعيدا جدا وسبحت في المياه وكان الباقي يلعبون عي الشاطئ حيث المياه ليست عميقة ما عدا ام راما كانت تسبح برشاقة فأبديت اعجابي بسباحتها وسبحنا معا وكنت سعيدا لمرافقتها لي ثم عدنا وكان ظاهرا الغيظ في عيني نيڤين وصفاء فقلت مالك منك ليها يالا مين هتعوم وتمسك في رقبتي وتضرب برجليخا الميه قامت نيفين وهيا فرحانه لاننا كنا زمان بنعمل كدا مع بعض واخدتها وسبحت وهيا علي ظهري بتضرب برجليها الميه وبعدين لفيت وخايت نفسي مواجه لها وكان زوبري واقف علي اخره في الشورة الواسع وبدأت اقرب منها وادخل زوبري بين افخادها وتحت كسها وهيا بدأت تهيج وتنسي تضرب برجليها وقامت حضناني وقافله علي زوبري برجليها وتحرك نفسها عليه وكان ريحة يود البحر اكبر عامل مهيج للحالة اللي كنا فيها وكنا هانغرق بسبب كلبشتها فيا لكن لحقت نفسي وبدأت أعوم عاي ضهري وهيا في حضني وماسكة علي زوبري واخدتها لفيت ناحية صخرة بعيده شويه وطلعنا وراها وكان فيه زي مكان مداري وسط الصخور كانه كهف اخدتها ودخلنا والشهوة متمكنة فينا وبدات اهيج واقلعها تلمايوه الشرعي وامصمص بزازها وواكلهم اكل وهيا بدات تقول اااه .. حلو اااه براحة بزازي بتوجعني وانا نازل فيهم مص وتفعيص وعضعضه ورحن منزل البنطلون بالاندر ودخلت زوبري مره واحده وماحبيتش ألحس علشان ملوحة البحر في كسها مش ها حبها .. وفضلنا ننيك بكذا وضع لحد ما جبتهم جواها وكانت فرجانة .. رجعنا واحنا عايمين زي ما دخلنا وبصيت لصفاء وقلتلها يالا دورك واخدتها لنغس الصخرة وكانت خايفة ودخلنا الكهف وقلعتها وبدات انيك والحس وامص بزازها وهيا كانت بتصرخ بس مفيش حد يسمع وقلبتها علي بطنها لاني كنت مطول معاها علشان كنت لسه منزل مع نيفين وروحت مدخله في طيزها وهيا بتصوت وتتأوه وبتقول مرة اااه وجعني ومره ااااه حلو دخلوا اكتر لحد ما بدات تقفش علي زوبري وانا بالعب في كسها بإيدب ويادخل صوابعي جواها لقيتها بتنطر وترتعش وانا كمان بانزل في طيزها شلال من اللبن ( واضح ان اليود له مفعول السحر😂) ريحنا علي الصخور شوية وقمنا رجعنا لاشاطئ وكانت كل من صفاء ونيڤين مبتسمين بسعاده واخدوا بعض بالأحضان وقعدو مع بعض تحت الشمسية بيتهامسوا وكانت نهاد بتبص وفي عينيها كلام كتير وبتبص للمرأتين نظرة فيها معاني كتير .. مش غريب انها تبص بالشكل دا لانها فعلا جميلة جمال شامي ومش متزوجة من سنين وهيا بشر وحاسه انها اجمل من الموجودين من الحريم .. لكن انا كنت مش با فكر في الجنس كتير لنا بافكر في البلد واسعاد عيلتي كنت قافل الموبايل ولما فتحته لقيت كمية رسايل ومكالمات كتيرة جدا .. وجلت رنة من رقم برايفت اتكلمت لقيته الكبير بنفسه قالي انت فين قلت له اكيد عارف انا فين قال وصلني خبر العربيات الطايرة قلت له دي مفاجاتي وهديتي لمصر بس اخلص الرحلة وارجع اخد سعادتك ونروح تشوف فخر البلد .. وقفلت معاه وبعد شوية جات فرقة امن وسلموا عليا وقالوا احنا بنأمن سعادتك والعيلة طول فترة اقامتك ودي تعليمات الرئاسة قلت لهم التامين يكون من بعيد وبرا الفندق مش عاوزين تكتيفة .. قعدنا والاولاد قالوا بابا احنا فخورين باللي بيحصل وباسل قال اللي بتعمله بجد حاسس انك عاوز تعمل حاجة كبيرة .. كانت نهال بتبص عليا وسرحانه بصيت في عينيها لقيت عينيها بتقول كلام كتير قلت لهم انا هاخد نهال علشان نشوف موضوع الغدا ونيجي نروح سوا .. لقيت الزوجتين قالوا في نفس واحد اشمعني نهال ما نروح معاك احنا .. قلت لهم لا انا باحب نهال باموت في نهال حد عنده اعتراض ؟ نهال وشها احمر وحطت وشها في الارض وروحت قايل نهال باحبها اختي اللي مش من امي بصت وضحكت وقالت حد يغير من اخت زوجه الكل ضحك وروحنا بالعربية وهيا مش مركزة غير فيا قلتلها الطريق قدامك مش في وجهي يا نهال .. قالت طريقي مرسوم في وجهك حاسه ان مصيري مربوط بيك بصيت وقلتلها طب ماجاوبتي علي كلامي لما قالوا اشمعني نهال تروح معاك قالت انت قلت .... قلت لها هوسس انا قصدي اني باحب نهال وباموت في نهال مش اختي لا حبيبتي انا حبيتك واشتهيتك لكن بالحلال.. توافقي؟ اتفاچئت وقالت طب وزوجاتك قلت لها هما مالهم رأي دي سعادتي ايه رأيك؟ قالت سيبني افكر .. قلتلها بضحك اه بتتقلي يعني ماشي .. وروحنا المطعم حجزت طاولة بطول ٣ متر وقلت لهم نص ساعة ونحضر .. ورجعنا وطول الوقت نهال مسهمة .. وصلنا وقعدنا ناكل ونضحك وبعد ما خلصنا رجعنا الفندق وطلعنا الغرف بتاعتنا وكلهم حتي حريمي دخل نام من التعب لكن انا صعب اني انام .. خرجت روحت لغرفة نهال خبطت الباب فتحت قلتلها ممكن ادخل اتكلم معاكي شوية؟ فتحت وهيا خجلانه وقالت اتفضل .. دخلت وقعدت علي كرسي وهيا قدامي قاعدة علي السرير وباصة في الارض وبتبص لي علي استحياء وبعدين تبص في الارض .. قلتلها .. نهال اوعي تكوني فاكرة اني مش حاسس بيكي لا انا حاسس بكل دقة قلب فيكي حاسس بنبض قلبك كانه جرس انذار وطبلة حرب مستعرة نهال حبي ليكي خفت اصارحك بيه من الأول علشان ما تقوليش اني باستغل ظروفك وباساومك لا .. خليتك تعبش معايا الفترة اللي فاتت وكنت باقول لو ماكانش فيه حرب في بلدك عمري ما كنت هاحلم اني اتطلع في جمال وجهك وعيونك اللي بتسحرني علشان كدا كنت باكتفي اني اشوفك كل يوم وباشكر **** انه انعم عليا بشوفتك يا اميرة الشام .. لقيتها بتبكي وتقول انا كل دا؟ لا انا قل من كل هاي .. انا اللي كنت ابص ليك واقول فيني انا من محمد كنت حاساك نجم بعيد المنال كنت باستبعد انك تشوفني ولما خطبت راما لباسم كنت اسعد واحدة بس علشان افضل جنبك ،، قمت وهيا قامت واخدتها بحضني وحيا اتشعلقت فيا وفضلنا في الحضن دا حسيت اني باحضن كل الشام وهيا كانها بتحضن كل مصر وكانهم بلد واحد وكان المطر بينهمر من عينيها علي كتفي ودمعي انهال علي شعرها وصدرها حتي اندمج الدمعين ليشكلا اعظم دموع حب يمكنها ان تروي كل الظمئا في العالم .. خرجنا من حضن بعض وقلتلها كتب الكتاب بعد الرحلة .. اطرقت راسها لأسفل يعني نعم . قبلت راسها وخرجت كانني طائر يطير فوق السبع سماوات .. وخرجت امشي عاي كورنيش البحر وانا سرحان ومتفكر بحياتي وقلت لمرصود عاوز الشيخ يجيني الان ضروري فعلا في لحظات وصل وقلت له انت قلت لي انك اجلك قرب واعطيتني بنتك اتبناها صح؟ قال ايوا قلت له السؤال اللي هايجنني ليه ما نزلت البير ورجعت شباب ؟ قال البير ما بياثر علي الجن لكن بيأثر علي الانس فقط ,, قلت له تمام قلت له تعال عيش معانا قال لا انا ياندفن مع الجن ومع اهلي ،، قلت له طب ليه ما سلمت بنتك للجن يربوها قال بنتي اخدت كل صفات الانس وليس الجن لان طبيعتي كانت الشكل الانسي عند الجماع فمالها انها تتغير .. قلت له تمام انصرف .. وفعلا انصرف وبينما انا باتمشي اندفعت عربية وتم ضرب النار عليا وفي الوقت دا جاتني طلقة في صدري وفقدت الوعي وتم نقلي للمستشفي وانقلبت البلد راسا علي عقب .. لان اللي عمل العملية دي مش من مصر ودا تخطيط خارجي ..والهدف منه تصفية صاحب الفكر اللي هايضر بمصالحهم ودخلت العمليات وتم استخراج الرصاصة اللي اخترقت الرئة وتم خياطة الرئة بالليزر وانتقلن الي الانعاش وقالوا للعيلة تعدي ال٤٨ ساعة علي خير وهيكون عدي الخطر .. الكل كان بيبكي حتي نهال كانت بتقول ليه يا ربي كل ما اجي افرح تتقتل فرحتي لا حول ولا قوة الا بك استغفرك واتوب اليك .. والكل رفض يرجع الفندق والشيخ جا وقعد مع رنيم وهيا منهاره وبيطمنها ويقول لها ما تخافيش هايعيش ويرجع اقوي ..وانا في الغيبوبة لقيتني علي سريرس وداخل عليا ابويا الل.. يرحمه وجدي وواحد دقنه بيضا وطويل جدا ولابس توب ابيض وعليه عبايه بي بيضا ووراه رجاله ماشيين وراه ووقف قدامي بيبتسم لي واعطانيسبحة طويلة جدا وقالي دي هدية ليك وطبطب علي كتفي ومشي وانا شوفت السبحة كانت أطول من السبحة ال٩٩ حتي انها واصله لحد الأرض .. ،، قمت من علي السرير وطلعت من الغرفه لقيتني في شقة تانيه وطرقة صغيرة طويله مشيت فيها وصلت لغرفة علي يميني وأبويا نايم فيها ومتغطي بلحاف أبيض وبيرتعش ولقيت نمل كتير علي اللحاف روحت شلت اللحاف من عليه ونفضته وقام معايا ومشي في الطرقة رجعل منها لأوضة بنتي غزل ودخل وهيا نايمة عالسرير باس راسها وقامت حضنته وادالها فستان أبيض وكانت فرحانه بيه قوي ومشي سيبت ريم وطلعت من الغرفة لقيتني علي محطة السكة الحديد وابويا في وجهي لكن كان أقصر مني وانا اطول وفي الحقيقة كان هوا الاطول وبص لي وقال فين غزل وباسم وطاهر ناديت عليهم وجبتهم وانا واخدهم تحت باطي ووقفت قدلمه وقلت له دول أحفادك يا بابا .. بص عليهم والدمعة فرت من عينيه ولف للخلف ومشي جريت وراه وباقوله بابا استني ما تسيبنيش بابا ولقيتني قمت من علي السرير وانا بانادي علي ابويا باباااا .. فجأة لقيت نفسي في غرفة بالمستشفي واجهزة الانذار وصفارات التنبيه بتصفر دخلت ثلاث ممرضات بيهدوني وانا باقول انا فين وكان الدكتور داخل عليا وبيقولي حمدالل... علي سلامتك يا بطل .. اعطوني حقنه مهدئة.. قلت لهم انا هنا بقالي كام يوم ؟ قال الدكتور انت بقالك ١٥ يوم في غيبوبة بسبب الرصاصة و*** ستر وعدت علي خير .. قلت انا لازم اقوم دلوقت عندي شغل كتير قال ما ينفعش لازم ٢٤ ساعة تحت الملاحظة وبعدين باكتب لك علي خروج .. فجأة دخلت العياه كلها عليا وكلهم بيترموا في حضني لكن شوفت صفاء واقفه بعيد وبتسلم من بعيد استغربت وقلت لها مالك قربي قالت انا هنا كويسة وتقوم بس بالسلامة حسيتها متغيره وفيه حاجة غلط بس قلت بعدين نعرف كل حاجه .. رنيم دخلت في حضني وبتبكي وانا قلت لها انتي بتعيطي ليه مش انا بقيت كويس يبقي تضحكي وتنوري الدنيا فابتسمت قلتلها لا انا عاوزك تتنططي وتهللي وتهيصي 💃..قالت حاضر وطلعت علي السرير اللي عليه وقعدت تتنطط وتقول هيييه بابا رجع وشغل عيال وانا باضحك والكل هلكان من الضحك طاهر ابني عميل المخابرات الخفي لقيته جه في ودني وقالي عايزك في موضوع سري.. فقلت للجميع طيب ممكن تطلعوا برا شويه وبانادي عليكم بعد ١٠ دقائق.. طلعوا وطاهر قفل الباب وقلت له خير .. قالي طنط صفاء قابلت طليقها مرة في مرسي مطروح ومرة لما رجعنا البلد وكنت مراقبها وهيا بتقابله في الكافيه .. واتصنت علي البنات وهما مع بعض لقيتهم بيدعوا ان امهم ترجع لأبوهم ويسيبوا الفيلا .. ولما رجعت من برا ودي المرة الثالثة اللي ما روحتش وراها قعدت مع البنات وقالت لهم انها اتفقت مع ابوهم لما اقوم بالسلامة تطلق وترجع لابو بناتها.. طبعا انا اتصدمت لكن كان طبيعي أن دا يحصل الواحده عمرها ما تنسي اول واحد نامت معاه وبالذات لما يكون عن حب .. تاني يوم خرجت ورجعت علي الفيلا وناديت صفاء وقلت لها هاتي اولادك وتعالي .. جم وقالت.. خير قلت سمعت انك عايزه ترجعي لجوزك هيا اتفاجئت وحطت راسها في الأرض وقلت للبنات انتوا عاوزين دا يحصل الاثنين بصوا في الأرض وقالوا ايوا يا عمو .. جبت العقدين وقطعتهم وحرقتهم ورميت عليها اليمين ،، قلت لها امتي تحبي تسيبي البيت قالت النهارده هارجع شقتي طلعت دفتر الشيكات وقلت لها دا شيك بمؤخر الصداق ونفقة سنة ومقدم المهر اللي ما دفعته ليكي ..١٠ مليون جنيه ،، هيا اتفاجئت وقلتلها بالتوفيق بس ما أقدرش ارجعك تاني فخدي بالك من بيتك وجوزك وعيالك .. دمعت ومشيت بس انا خلاص مش في دماغي لكن اللي كنت ملاحظه ان نهال مشفتهاش من ساعة ما فوقت .. كلمت نيڤين ورنيم وماما وسألتهم عليها وعلي ولادها قالت انهم في الملحق ونهال في المطبخ .. قلت لهم نادولي نهال .. جات نهال ،، بصيت لها وقلت بقي الجميل ما يجيش يطل عليا وانا بموت قالت بعيد الشر عليك ان شا... عدوينك قلت لها طب مش تيجي تسلمي ومشيت لحد عندي وراسها في الأرض ومدت ايديها تسلم وانا مسكت ايديها وبوستها وقلتلها قدلم الكل تقبلي تتجوزيني؟ الكل كان مندهش وبيبحلق وباسم لقيته بيقول اه يا بابا يا جامد😅😅؟ ضحكت ونيڤين بتبص وهيا زعلانة قلت لها نيڤين لو مش ها تستريحي معاها ممكن تتفضلي اجيب لك احسن شقة تعبشي فيها بعيد عن هنا حطت راسها في الارض وقلت مشيت صفاء وحلت مكانها نهال قالت نهال موافقة لكن قلتلها ليا شرط علشان نكمل الجوازه .. قلت ايش؟ قلتلها ممنوع النكد او الزعل او العصبية ،، ممنوع الحزن موافقة ،، قالت موافقة اخدتها في حضني وقعدتها جنبي وسالتها انتي ليه مازورتيني او جيتي تشوفيني بعد ما صحيت .. قالت انا حسيت اني نحس عليك كل ما افرح شوية واحس بالسعادة وان الدنيا بتضحك لي المصايب تيجي للي باحبهم وعلشان كدا خفت اجي المستشفى يحصل لك حاجة قعدت هنا وكنت باصلي وبادعيلك تقوم بالسلامه وكانت بتبكي رفعة وشها بإيدي من تحت دقنها وقلتلها انا مش قلت بلاش حزن وعكننه اصحكي احسن ابوسك دلوقتي وانتي حلوه كدا الكل قعد يضحك وهيا اتكسفت وقعدت تضحك رنيم بصت لطاهر وقالت له اتعلم يا غشيم من ابوك شايف الرومانسية ؟ الكل بيضحك وقلت بكرا كتب كتابي علي نهال غرفة رنيم هاتكون مع غزل وغرفة بنات صفاء تبقي بتاعة سيف .. من بكرا الدنيا تتعدل . وكمان نعمل اعلان نجيب طباخة تانية😉 بصت نهال وقالت ليش عجبتك الطباخات عاوز تجيب الثالثة ضحك الجميع وقلت لا يا روحي باجيب اللي تريحك من المطبخ لان مش باحب زوجتي تنشغل عني بالعيال من ناحية والمطبخ من ناحية وكمان دا رزق **** ما يخليكي من قطاعين الأرزاق ..قالت .. طيب بنشوف تاني يوم اتكتب الكتاب ودخلت علي نهال وكانت ليله من ليالي الجمال والمتعة حسيت بنعمه سبحانه وتعالى علي انا العبد الفقير وانه بيحبني بجد وعلشان كدا بعد ما خلصت قمت اغتسلت واتوضيت وصليت شكر له جل جلاله .. ونمت للصبح وفي الصباح روحت عالمؤسسة وباشرت الاشراف علي العمل ولقيت حسين قايم بالواجب وزياده وقال اننا انتهينا من المجازر وتحب امتي الافتتاح قلت له الخميس الجاي وكنا الاحد وكله في وقت واحد وعاوز حملة دعاية تلفزيونية وبث مباشر من الافرع كمان المخابز بتاعتنا جهزت قال ايوا بس منين نجيب القمح قلت له خد المفاجأة جات لي رساله ان اول حصاد من الأرض كان الاسبوع اللي فات مليون ونص فدان قمح ومليون ونص أرز وبدأنا نورد علي مخازننا وللمطاحن والمضارب بتاعتنا من يومين يعني نبدأء في نفس الحملة ان الخبز ال٢٠ رغيف بجنيه وبنقبل العملات القديمة يعني ال٥ قروش والعشرة وال٢٠ قرش والربع جنيه والنص جنيه هانرجع العملات لقيمتها وأصلها بالنسبة للعجول عندنا عدد مليون ونص راس وبقر زيهم وغنم زيهم ومزارع الدواجن ٢مليون فرخة و٢مليون كتكوت ونص مليون بطة و٢٠٠ ألف نعامه .. قال حسين ما شاء الل.. والانتاج بيزيد والا ايه الحال .. قلت له ما تحملش هم بس نبدأ العيش مع الرز الكيلو ٢ جنيه مع الدقيق برضو الكيلو ٢ جنيه .. لازم نرجع مصر اقوي علشان نفضل درع الأمة العربية جاني اتصال من الكبير وقال جايني بهليكوبتر دلوقتي قلت له ماشي ووصل ونزل في المهبط المخصص وقالي معادنا اتاجل كتير احكيلي ايه اللي عملته خلا اليو اس إي تستهدفك ومعاهم اللي ما يتسموا وحلفاؤهم قلت له عملت لك مصنع سيارات طايرة حربية برمائية وبتشيل طن متفجرات ومش بتشتغل بالبنزين ولا بالغاز وعملت التاكسي الطاير والسيارات بديلة المرسيدس وصنعت اول طائرة ركاب للسفر مصرية وسميتها عرب ١٠ رمضان .. وهيا افضل من البوينج ٧٢٧ مليون مرة وحاملة طائرات للاسطول البحري وقنابل نووية واسلحة رشاش ومسدس بطلقات نووية بتبيد مناطق كاملة بتبدا
ب ١٠٠متر ×١٠٠ متر ابادة لحد طلقات ار بي جي بتبيد ٥كيلو متر مربع طلقة نووية .. طبعا اتخض الرئيس وقال مين المسؤول عن كل دا قلت له انا وانت واخدته وروحنا علي المصنع (الواجهة) ودخلنا ركبنا اسانسير ونزلنا حوالي ٣٠ دور ودخلنا علي المفاعل وعمليات التخصيب .. وطلعنا الدور اللي فوق وعمليات التصنيه للذخيرة واللي فوق عمليات التركيب ... وهكذا لحد ما وصلنا لمقر ادارة العمليات ودا اللي بيوجه الاسلحة للمكلن اللي ممكن نصفيه .. قلت له علشان تضغط زر لازم بصمتك وبصمتي وبصمة عينك وبصمة عيني .. لن يكون هناك انفراد بالقرار .. نحن الآن أقوي من اي دولة عظمي .. لكن يجب التكتم حتي نصلح من اقتصاديات البلد وبعده تكون المفاجأة لكن ليا طلب عند فخامتك قال خير قلت له عاوز ٣ مليون فدان استصلحهم وازرعهم انا استوردة الات وماكينات تبني مدن في اشهر قليلة وتهد جبال وتبني مكانها.. وعاوز مليون او ٢ مليون فدان في سيناء ازرعهم وأبنيهم .. قال موافق بس علي شرط اعرف بتجيب كل الفلوس دي منين قلت له هاقولك بس دا سر قال ماشي .. واستدعيت مرصود يظهر وساعتها الريس اغمي عليه وانا فوقته .. وقال فيه ايه مين دا قلتله خادمي وطلبت منه يجيب الشيخ في الحال وجابه بدأت اعرفه ان الشيخ دا هوا السبب في الخير علشان عملت معاه معروف بسيط كافئني بكل الخير لحد ما اكتفي .. وانا عاوز الخير لبلدنا وكل البلاد العربية والأفريقية .. بص الشيخ وقال انا كنت متأكد انت تقدر تتغلب علي شهواتك وتغلب الخير علي الشر .. قلت لهم انصرفوا .. عندها الرئيس اخدني بالحضن وقال لسه فيه خير .. بس طالب منك طلب قلت اتفضل قال نسدد كل الديون ونحط ٢ تريليون في البنك الدولي ،، قلت له وليه نحط فلوسنا عند ال ي ه و د.. ممكن نعمل بنك دولي عربي ونحط فيه ... خليها مفاجأة ياريس .. طيب عاوزك تمسك رئيس الوزراء قلت له مش هاينفع انا باعمل الخير ومش باحب امسك مناصب قال لا انت اصلح واحد تصلح المنظومة .. قلت له طيب موافق بس عربيتي الطايره مش هاركب غيرها وكمان باغير مواتير العربيات لمواتير بالمياه ومجاني .. ولما انزل خط العربيات الجديد بيكون مواتير بالميه وحتي الطيارات خلاص نصدر البترول ونوفر عملة بس اول قرار بعد تسديد الديون هايكون المرور من قناة السويس بالجنيه المصري والاستيراد بالجنيه المصري والتصدير بالجنيه المصري لكن حاجتين مش هنصدرهم اول حاجة السيارات الطائرة الحربية تاني حاجة الطائرات المصرية والاسلحة النووية،، قال موافق وانا معاك .. مشينا ورجع كل واحد لمفره كنت المغرب رجعت ودخلت الڤيلا سلمت عليهم وسألوني كنت فين اتاخرت قوي وسألنا عليك قالوا ان الريس جالك وطلعت معاه طمنا قلت لهم خير كنا بنشوف الشغا في المصانع والمزارع . ردت نهال وقالت نفسي اشوف المزارع والاراضي تبعتك .. قلت باشوف يوم نروح كلنا هناك .. قعدت افكر مع نفسي علي السرير لحد ما روحت في النوم وما حشيت بنفسي الا ولنا الصبح وكالعادة اشراف خلال اليومين وروتين لحد يوم الخميس اللي الحمله الدعائية والنقل المباشر عمل هجمة ثورية والكل كان في منتهي السعادة كلن الكل بياخد لحمة وفراخ بسعر ارخص من اللحمة المجمدة المستورده والرز والدقيق والخبز كل شئ رخيص في المراكز الاستهلاكية بتاع الكابتن محمد ، الدنيا كلنت مقلوبه ورئيس الوزرا راح يشتكي ان الدولة بتخسر بسبب الكابتن لكن سأله الرئيس هيا الناس مبسوطه وبتشتري وسعيده والا لا قاله ايوا قاله وانت زعلان ليه علشان احنا بنخسر؟ طب ما احنا طول عمرنا بنخسر حتي واحنا مغليين الاسعار عالناس قال بس الناس كدا ممكن تعمل انقلاب عليك علشان الكابتن ياخد الحكم منك .. بص له الريس وقاله عرضت عليه وهوا رفض .. لندهش الريس وقال فخامتك تعرفه قال هوا اللي رشحك للمنصب دا لما عرضته عليه 🤐 ايه سكت ليه شوف فيه تعديل وزاري الاسبوع الجاي وانت اول واحد مقال فيه وكل الوزرا هايتعرض اسماؤهم علي رئيس الوزرا الجديد بشوف مين يصلح ومين لا .. مشي رئيس الوزرا وهوا مش مصدق وندمان ان طمعه خلاه بيدوس عالكل ونسي انه واحد من الناس الغلابة لكن كله مقدر ومكتوب .. كنت مبسوط من فرحة الناس وكنت سامع دعاء الناس ليا وطلع بيان بتعديل وزاري خلا اسبوع مع تسيبر الاعمال للوزارة القديمه .. كلمني الريس وقالي جهز حالك قلت له اعذرني فيه واحد اصلح مني بالمهمة دي قال مين ؟ قلت له اخويا حسين وانا جنبه وبادعمه وباكون مستشاره خصوصا ان حسين دبلوماسي وسياسي في كلامه وأهدي مني تمام؟ كدا قال طيب ماشي وتم استدعاء حسين وكان خايف قلت له شد حيلك ما تخافش انا في ظهرك ومهما يحصل ما تخافش وخليك واثق انك تقدر،، قالي علي ايه قلت علي اللي هاتعمله وهايتعرض عليك .. بس تنفذ القرارات اللي اتفقت عليها مع الريس .. قال موافق .. وراح للمقابلة وانا رجعت الڤيلا ولقيت صفاء داخله عليا بتبكي وتقول الحقني انا اتنصب عليا وانضحك عليا من ابو البنات .. قلت خير قالت قالي هاتي الشيك اصرفهولك واودعه في حسابات البنات علشان أأمن مستقبلهم ونعبش بمرتباتنا بسعاده وقمت عملت له توكيل وهوا راح صارف الشيك وحط الفلوس باسمه في البنك وانا بقيت عالحديده .. قلت ياااه انتي زعلانه عالفلوس ؟ بسيطه هاديكي غيرهم ماهو البني ادم ما بيتعلمش بالساهل .. قالت انا غلطت وعاوزه ارجعلك 😢 قلت لا يا هانم اللي بيتف تفه ما بيرجعش يلحسها تاني فكرتيني بشعر قريته من سنين بيقول : ورجعت انثي كالنساء
لست التي يوما رأيتك
مغرورة حمقاء
يا ويلتي من بعد
ان كنتي السماء
قد عدت انثي تحلمين
ببطاقة الكنز الثمينة
لا بطوق الياسمين
وقلت لها دا شيك بنفس المبلغ كاني اتجوزت طوزك وطلقته واخد المتعة والمؤخر😂🤣 طبعا الكل كلن ميت من الضحك وياريت ما تجيش الڤيلا تاني علشان مش هتدخليها تاني .. سلام
وبدأنا في التمهيد لفصل جديد من الحياة العملية والسياسية لكن خليت حسين يكون المسؤول وقلت لباسم يالا كتب كتابك علي رانا والفىح والدخله الاسبوع الجاي وشقتك تفرشها انت وهيا من دمياط الاسبوع دا خلاص .. فرح باسم وراح بلغ راما .. وطه ناديت عليه وقبت له خلص الثانوية السنة دي علشان اجيب لك عربية ومجموع كبير ماشي قال ماشي يابابا بس اييييه؟قلت له عاوز ايه قال مش عاوز عربيات من دول انا عاوز عربية طياره يعني تمشي عالارض وتمشي في السما .. قلت له غالي والطلب رخيص يالا شد حيلك .. نديت عاي غزل وقعدت معاها اكلمها وقلت لها يا بنتي انتي ليه باعده عني كانك مش بتحبيني قالت انا باخاف منك علشان كدا باقعد لوحدي او مع ماما .. قلت لها غلطانه الكل بيحب ابوكي ويقعد معاه ومش بيخافوا مني اعملي زيهم وجربي.. تيجي نبق اصحاب بلاش بابا وبنتي دي ايه رأيك قلت ماشي يابو حميد ضحكت وقلت بنت عيب قالت مش احنا اصحاب ضحكت وقلت ماشي يا زيزي صحكت وقلت انا اول مرة حد يدلعني زيزي قلت امال بيقولولك ابديه قالت ياغزلزل😅 طبعا فطست من الضحك لان غزل دمها خفيف وجريت عليا ودخلت في حضني وكانت سعيدة
وجاتني مكتلمة وانا قاعد من وزيرة دولة اوروبية عاوزه تقابلني في فندق... عالنيل قولت لها موافق واتحدد الموعد اللي هوا تاني يوم .. وروحت الفندق بالموكب بتاعي ..وفجأة .. نعرف الجزء السادس الجاي ايه هايحصل مع رئيسة الوزرا .. معلش صدعتكوا باحلامي اللي نفسي حد يحققها حاولت اخليكوا تعيشوا اكنكم الكابتن النضيف اللي مهما وصل عمره ما كان سئ ولا متكبر .. تحياتي ..

الجزء السادس

لسنا اقل من الاخرين ولكننا كاد الحلم يموت بداخلنا منتظرين زارع بذور الحلم الأخضر ليوقظ فينا الأمل غي غدٍ مشرق ولا تثنينا العقبات عن الصمود والوقوف لتحقيق الحلم .. حلم الوحدة والرفعة والقوة ..
الجزء السادس
وصلت الفندق ودخلت علي الريسبشن وسألته فيه مقابلة مه وزيرة اجنبية معايا هنا قال الموظف اتفضل في الريسبشن استريح وهديها خبر .. قعدت والحراسة قعدت بعيد .. ونزلت الوزيرة اللي كانت في الثلاثينات و طويلة بس عندها امكنيات عالية طول ١٨٠ سم ووزنها متوزع بين صدرها والخلفية الكبيره والقابه .. وعيونها الزرق وشعرها الاصفر بيفكرني بمراتي نهال بس نهال اجمل بصراحة .. جات ناحيتي وقفت وسلمت عليها وهيا بصت لي بصة كلها دهشة وانبهار طبعا الحديث بالانجليزية وباتناوله بالعربية .. قالت انت محمد اللي العالم كله بيتكلم عنه قولتلها ايوا بس مين انتي قالت كاتي وزيرة الخارجية ل يو اس اي قلت اهلا بيكي .. خير؟ قالت دولتنا بتعرض عليك منحك الجنسية وتسيب مصر وتيجي تعيش في النعيم هناك .. قلت مين قالك اني بافكر اخد جنسية غير مصر .. قالت انتوا بلد فقيرة وبتوقع وبكرا تبيعوا بلدكم علشان تاكلوا .. كملت انا كلامها بسخرية وقلت ..وبكرا نبقي عبيد ليكوا ونسوانا يبقوا مومسات مش هوا دا اللي انتوا بتخططوا ليه انتي ي. ه . د. ي. ه وجاية فاكراني ساذج وبريل علي نسوانكم وانك اجمل واحدة شوفتها وهاسمع كلامك زي الجردل واوافق واسيب بلدي اللي انتوا متاكدين اني هافرق فيها زي كل خططكم للعلماء ورجال الاعمال .. اتفضلي خدي زيارتك واتفسحي في بلدي مصر وارجعي للي باعتينك قوليلهم انه بيرفض . فاجأتني وقالت .. يبقي هاتتقتل علشان اللي زيك خطر علينا ولقيت اربعة داخلين عليا يقتلوني ورافعين السلاح لكن في نفس الوقت كانوا اتصفوا بمسدسات كاتمه للصوت طبعا الموظفين والنزلاء اللي تحت هربوا جري من الفندق واللي استخبي تحت مكتب الاستقبال وشاورت للحراسة اللي معايا تنضف الفندق منهم كلهم وتفتش الغرف علي اي ديول ليهم وكانت المحادثة مسجلة بالكامل صوت وصورة .. وقفت كاتي وهيا بترتعش وانا وقفت قدامها وباقول لها انتي اكيد اتجننتي علشان تعملي المصيبة دي لكن انا هافجئك ،، وشاورت للحراسة يكتفوها وياخدوها في عربية من بتوعي وامرت بضرب السفارة بتاعة دولتها وبتاعة اللي ما يتسموا بالعربيات الحربية الطايرة اللي ما اخدتش ساعة ومسحت المكان كانه كوم رمل .. وامرت بإذاعة الفيديوا علي الفضائيات العربية والاجنبية واخدت كاتي ورجعت علي فيلتي وهناك قلعتها البدلة اللي كانت لبساها ولبستها جلبية من بتوع نهال وقلت لها انا كنت بادور علي طباخة وخدامه انتي الخدامه الجديدة ولو ما اشتغلتي بضمير مفيش اكل يا كلبه .. وتتعلمي العربي .. كانت بترتعش وبتبكي قلت بطلي دموع التماسيح ويالا اشتغلي .. كان قصدي ازلها وازل بلدها .. وبلغت الرئيس اللي كان بيسمع كلمة رئيس الدولة ورئيس الكيان.. قالي احنا مستعدين للاثنين دلوقتي صح ؟ قلتله احنا مستعدين للعالم طول ما معانا الحق قال وبصفتك مستشار تنصح بإيه ؟ قلت له العالم دي مش بتسمع غير لما تاخد علي دماغها ،، زي ما كانوا بيضربو وبعدين يتكلموا ويفاوضوا هنعمل كدا قال ازاي قلت رئيس الوزرا يطلع يتكلم ويسايس ربع ساعة وبعدين يديهم علي دماغهم واحنا بنضربهم بالاسلحة الجديدة في دولة الكيان واساطيلهم اللي في البحر الاحمر والابيض .. وفعلا بدا حسين يتكلم وانا تحركت ناحية الريس وقعدنا وبنراقب العمليات اللي كانت مفاجأة للكل تم القضاء على كل القوات المحتله وتم نسف الجدار العازل في كل من رفح وغزه وتم تدمير كل الوحدات السكنية الجديدة لهم وكمان تم القضاء علي المحتل باريحا وحتي وصولا لتل ابيب وكانت غارات السيارات المقاتله كل سرب ٣٠٠ سيارة وبعدها ب١٠ دقايق سرب جديد وكل ١٠ دقايق بالوضع دا وعودة الاسراب بالتتابع لتمويل الذخيرة والعودة مرة اخري بلغت الاسراب ١٢ سرب تم قتل اكثر من ٢٠٠ الف جندي محتل وهدم معظم المنازل لدرجة هروب الأغلبية الي المطارات للعودة للبلاد التي جاءوا منها .. في نفس الوقت تم ابادت الاساطيل الغربية بالبحرين الأبيض والمتوسط وعند الاشارة لرئيس الوزراء قال ايها العرب ايها المسلمين والمسيحيين في بلادنا العربية تم القضاء علي المحتل بأرضنا المحتلة وتم القضاء علي الاساطيل المعادية بالبحرين الأبيض والمتوسط ومن تسول له نفسه الدخول في حرب معنا فإنه الخاسر .. وختم حديثه وانتقلت الفضائيات الي الأراضي المحتله ومن ثم الاساطيل التي تحترق في البحور وهو ما جعل رئيس اكبر دولة يتكلم باسلوب فج ونحن نستمع ايه انا والرئيس قلت له ايه رايك في الاهبل دا؟ قال نقرص ودنه نضرب له كام ولاية وكام مفاعل طبعا السيارات الطائرة كانت بتشتغل زي ما قلنا بالمياه مفيش بنزين وسرعتها اسرع من الصاروخ طويل المدي بتوصل لسرعة الضوء ودا اللي خلي العملية اللي امر بيها الرئيس تاخد ساعة بالظبط رايح جاي مع الضربات المحددة (مسافة السكة)🤣 وطلع فخامة الرئيس اتكلم وقال مش معني اننا سكتنا كتير يعني احنا ضعفا .لاااا احنا اقويا قوي وعلشان كلام الرئيس (خرامب) فانا قرصت ودنه بس وقرار بمنع العملة الدولارية بمصر ومنع التعامل معاهم وتحويل الجنيه المصري لاكبر العملات في العالم والجنيه يساوي ٦ دولار زي ما كان من ١٠٠ سنه.. الناس طلعت من بيوتها ثورة سلميه مؤيده وبتهتف بالبلد .. عقب الرئيس وقال فيه خير كبيير جاي البلد بس لازم نصفي نيتنا ونحب بعض ونبقا بنخاف علي بعض وعلي بلدنا علشان نبقي فوق علي طول .. والأسعار لازم تنزل علشان الخير هيكتر ومفيش احتكار للسلع وهيرجع القرش والمليم وال٥ قروش وال١٠ قروش والريال والربع جنيه والتعريفه .. وكل واحد له سعره .. واحنا قاعدين بنتشاور وزير الدفاع دخل علينا وقال كله تحت السيطرة دخلت قواتنا لتعزيز حكم الفلسطينيين وتعزيز قوتهم وكمان القبض علي المتبقيين من المحتلين والقضاء علي اي تشكيل عصابي منهم .. قال الرئيس .. تمام عايزك تباشر مع شركات الكابتن بناء مدن جديده وتوزيعها علي المواطنين وبناء مؤسسات ومصانع ومزارع وتوفير فرص عمل مع السكن هناك .. الوزير سأله كام مدينه قال له حوالي ٥ مدن والطاقة الاستيعابية للمدينه الواحدة ٢ مليون نسمه دا في جنوب الصحراء الغربية وبعد المرحلة دي ٥ مدن تانية في شمال الصحراء الغربية وبعد كدا ه مدن في الصحراء الشرقية ٥ مدن في جنوب الصحراء الشرقية و٥ مدن في شمال الصحراء الشرقية.. قلت للرئيس تسمحلي اغير اسم الشركة تكون باسم فجر مصر ومؤسسة فجر مصر ومصانع فجر مصر وباهديها للدولة كشركات حكومية رسمية .. ابتسم الرئيس وقال كنت متوقع حاجة زي دي تعملها لكن انت هيتبقي لك ايه ؟ قلت له ياااه يا فندم كتييير قوي احنا سددنا ديونا وعملنا مشارعنا ووقفنا اقتصادنا اكبر اقتصاد في العالم .. بس فاضل الحلم الكبير ،، قال الريس اللي هوا ايه؟ قلت الوحدة لينا احنا البلاد العربية ،، قال انا ماعنديش مانع لكن فيه دول خايفة علي فلوسها ومناصبها ومش هترضي توافق .. قلت ابدأ حضرتك في اجتماع جامعة الدول تعرض الموضوع عالكل واي حد هيوافق نعمل معاه وحده وتنمية بحيث نأمن حدودنا لابعد مدي ،، واستاذنته ورجعت لبلدي وفيلتي وقلت كفايه سياسة واشوف نفسي شوية .. رجعت اشوف المصيبة اللي شغلتها خدامه والكل كان حاطط عليها لاني قلت لهم دي تبع الكيان الغاصب .. لما رجعت قلت لهم بتنيموها فين قالوا تحت بير السلم قلت حرام عليكم فيه غرفة خشب في الجنينه كنا عاملينها سكن لكلب وولف لكن ما جبناش كلب فهيا تسكن مكانه😅 الكل ضحك وطاهر قال.. ياسلام علي حنيتك يا عمده😅🤣والكل ضحك ونقلوها تسكن في غرفة الكلب وهيا كانت حاسه بالذل والمهانه.. طبعا انا قعدتي في الجنينه وحاطط مصلية باصلي عليها الفروض اول ما اسمع الاذان وكمان **** عالترابيزه .. هيا كان لها مطلق الحركة في الجنينه ولما قعدت في المجلس بتاعي جات قعدت وبتبكي وتقول ابوس رجلك سيبني ارجع قلت لها ترجعي فين انتي ليكي بلد قالت ايوا قلتلها انتي ما سمعتيش انهم انطردوا خلاص هاتروحي فين قالت السفارة قلت لها السفارة اتفجرت وتم قطع العلاقات .. قعدت تبكي وانا قلت لها لو رجعت العلاقات باسيبك لانك لو طلعتي دلوقتي الشعب هايقتلك .. قعدت خايفة وقلت لها اتعلمي عربي علشان دلوقتي مش بيحبوا الاجانب .. هزت دماغها وقامت دخلت الاوضه الخشب وانا قعدت مع نفسي يا تري انا عاوز من البنت دي ايه؟ دي خاينه وصنف وسخ الغدر في دمها .. طب ايه العمل ؟ كلمت حسين قلت له عاوزك قالي جايلك حالا.. دخل حسين الجنينه وجاني قالي خير قلت له فاكر الوزيرة اللي كنت رايح اقابلها قال ايوا قلت له انا واخدها اسيرة ومنيمها في البيت الخشب بتاع الكلب وشغلتها خدامه 😱،، حسين قال يا نهار مدوحس بس دي خطر دي خاينه وغداره قلت له ايوا بس لو سلمناها ممكن تقول عن اللي شافته وتعمل لنا مشاكل .. قال يعني هاتعمل ايه قلت مش عارف لو سلمتها ترجع بلدها والا هاتفضل في السجن ؟ قال هاتفضل في السجن .. قلت طيب اعمل لها حظر سفر في الموانئ والمطارات وخليها عندي لحد ما نشوف هنوديها فين .. قال تمام ومشي وانا ناديت عليها ..كاتي تعالي هنا انا عارف انك صاحيه .. جات وقعدت قلت لها انتي بتتكلمي عربي صح؟ حطت راسها في الارض وقالت ايوا قلت لها طيب انسي الانجليزي خالص والكلام عربي انتي عندي اسيرة لكن شغلك هتخدي عليه فلوس بالمناسبة مفيش كيان محتل.. اتمحي من الوجود وانتي ممكن تتمحي او تعيشي هنا لحد ما نشوف هانعمل فيكي ايه ..اعتبري نفسك هنا في شغل ولو عايزه تطلعي وتتحركي وتتمشي براحتك بس انتي تحت المراقبه وكمان متحدد اقامتك وممنوعة من السفر .. اتفضلي ..دخلت غرفتها وانا ناديت عالعيلة وقعدنا مع بعض واتعشينا في الحديقة ودخلنا ننام واخدت الاتنين علي سرير واحد وقمت بالواجب ونمنا براحة وفي الصباح استيقظت الساعة السابعة واغتسلت وصليت وقلت لنفسي عاوز انزل البلد اتمشي بالعربية وأول ما طلعت الحري كانو هيتحركوا معايا قلت لهم لا اسبقوني علي المؤسسة فبرغم تنازلي عن كل شئ لكن فضلت رئيس مجلس ادارة المجموعة والمدير العام .. اتمشيت بالعربية اول واحد شوفته كان محل فول وطعمية ركنت العربية بعيد ونزلت وطلبت فول وطعمية لما شافني قعد يسلم عليا ويدعي لي قلتله شكرا ياراجل يا طيب مش محتاج حاجه قالي مستوره والحمد له سبحانه وتعالى.. اديته مبلغ في ظرف قال كتير يا كابتن قلت له هدية لعيالك .. مشيت بالعربية اشتريت خبز وكنت واقف عادي في الطابور ولابس كاب علي راسي مغطي وشي شوية مش باين قوي.. ومشيت اشتريت بصل وجرجير وفجل وجبنه وخيار وطماطم وروحت لمدرستي القديمة ودخلت علي شلة التربية الرياضية وسلموا عليا بفرحة وقلت للعامل هات الفطار اللي في العربية وتعال نفطر مع بعض انا جايلي نفس افطر معاكم .. وضحكنا وقعدنا اكلنا ولما سمعت صفاء اني موجود تحت نزلت جري وهيا مبتسمة وقالت طب مش تعزمونا مع الكابتن والا احنا مش قد المقام رد عبد المنعم وقال دا فول وطعمية مش لحمة وفراخ يامس .. قالت بصلة المحب خروف قلت لها عندك حق يا عيسي بكرا المدرسة معزومة علي الغدا وكل واحد ياخد وجبات لبيته وهوا مروح .. واتصلت بالمجزر وقلت له ابعت عجلين مدبوحين وكلمت طباخ يجيب عدته بكرا الصبح هايعمل عزومه ل ٢٠٠٠ فرد واديت لعبد المنعم وعيسي فلوس يجيبو الرز وخلافه للطباخ وكلمت سناء مدرسة التربية الرياضية لو محتاجين فلوس او حد مزنوق وكلمتها لانها زي اختي قالت المشكلة مفيش ميزانية لا نجيب ادوات ولا كور ولا اجهزة ولا ملابس رياضية طلعت شيك وكتبته باسم عبد المنعم يصرفة ويجيب كل حاجه ( المجازر تحت ايدي ما اتنازلت عنها لانها خاصة بالمزارع بتاعة الحيوانات والدواجن ما ينفعش اسيبهم لموظفين حكومة يخربوها والكل فاهم قصدي .. فيه حاجات للدولة تديرها وحاجات الدولة مش هتقدر تديرها ) طلعت علي المؤسسة كانت اول قرارات هيا تعيين نائب مدير عام وكان ابن اختي حربي وطلبته في البيت الكبير وفرحوا هناك ولبس وجاء واستلم وكان فيه ٢ سكرتيرات هيعلموه ويفهموه الشغل وانا كنت باسحب نفسي من الادارة بشياكة وقات له اي تعيينات في الوظايف الخالية في المؤسسة او الشركات انت المسؤول عنها ومعاك المستشارتين اللي هما السكرتاريه وما تنساش اعضاء مجلس الادارة تعرفهم باللي هاتعمله ولو فيه خلاف تعمل اجتماع والموافقة بالاجماع .. تمام.. خرجت ورجعت للڤيلا وأثاء جلوسي بالحديقة جات كاتي قعدت قدامي ومش بتتكلم وحاس البوابه جالي وقالي واحد عايزك اسمه استاذ جميل. قلت له يدخله .. جاء وسلم عليا واستغرب من الاجنبية اللي قاعده معايا قلت له خير محتاج حاجة يا استاذ ؟ بصلي وقالي مين دي؟ (ودا عيب المصريين بيدخل في اللي ما لوش فيه) قلت له بحدة وعصبية وانت مالك مين اذنك تبص لاهل بيتي انت ضيف تبقي محترم ووشك في الأرض كلن منكن اقابلك عالبوابة لكن قلت اكرمك لكن اكرام اللئيم اجتنابه .. وعالعموم اخلص وقول عايز ايه ؟ قال احنا كنا عاوزين نبني مستشفي في القرية بتاعتنا واسمها .... ونجهزها باحدث المعدات لكن مش معانا فلوي وقلنا نجيلك نطاب منك المساعدة ودا الطلب والعنوان واحنا قصدنا حتة ارض لكن صاحبها طماع عايز فيها الضعف قلت له طيب اتفضل انت وانا هاشوف الموضوع وخلا ٣ ايام بتحضر لجنة وتخلص كل حاجه .. اتفضل انت مع السلامه.. بصيت لكاتي لقيتها بتقولي انت ليه قلت له اني من اهل بيتي ضحكت وقلت لها انتي مش في بيتي؟ قالت ايوا قلتلها عدي عليكي اكتر من ٣ ايام صح؟ قالت تيوا قلت تبقي من اهل بيتي وناديت علي الطباخة المصرية واسمها ساميه.. وقلت لها من يوم ورايح كاتي مش هاتدخل المطبخ تاني قالت ساميه احسن دي ما بتعرفش تقشر بطاطس حتي .. قلت ساعديها انتي والشغالتين تطلع تقعد في شقة في الاستراحة الشقة الصغيرة نضف ها ورتبوها ورتيوا اغراضها !!! يا خبردي ممعاهاش اي هدوم 😱 قلت رتبوا الشقة علي ما اروح معاها مشوار وجاي .. اخدتها ونزلنا المحلات اشتريت لها لبس داخلي وخارجي وولبس خروج واندرات واولويز والذي منه وجبت لها عدة مكياج وامشاط وشامبوهات وكريمات ورجعنا بعد ساعتين للڤيلا وقلتلها خدي حاجتك واطلعي فوق .. ودخلت الفيلا كلن طاهر بيتكلم مع رنيم وعجبني الحوار .. طاهر انا لازم اتفوق في الثانوية علشان ابقي دكتور .. رنيم قالت له بسعادة وانا هساعدك وكملن هبقي دكتورة زيك .. قلت له طيب يا دكتور لو دخلت كلية الطب هاجيب لك العربية اللي بتحلم بيها وانت داخل الجامعة .. ورنيم لو دخلتي الجامعة اي كلية هاجيب لك احلي عربية انتي كمان .. طاهر ببصة حزن اشمعني هيا اي كلية وانا لا قلت له انت هاتفتح بيت يهتبقي مسؤول عنها اما هيا هتبقي مسؤولة عن عيالك وعن جدهم لما اعجز واكون مريض قال،، بعد الشر عنك يا اطيب قلب يا بابا ودخل بحضني وكملن رنيم .. سألت فين باسم قال انه برا في الكافيه مع راما بيفسحها .. قلت تمام فين امكم قالوا الاثنين في المطبخ ضحكت وناديت عليهم جم جري قلت لهم علي حكاية شغل كاتي الجديد كسكرتيره وسكنها في الملحق .. قالوا ماشي بس انت ناوي علي ايه معاها قلت لهم انا وريتها الذل اللي كانت عاوزه تذلنا بيه ودلوقتي هوريها الانسانية اللي ما تعرفهاش في بلدها .. وفجأة دخل باسم جري وقال بابا افتح الشاشة الحرب العالمية بدات واحنا بنضرب في ٣ دول دلوقتي واحتما نضرب في الرابعة وفيه تحالف دخل معانا اللي هيا الصين وروسيا وكوريا وايران وباكستان والدنيا مقلوبه ومجلس الامن عايز يفرض عقوبات علي مصر .. فتحت الشاشة وكان الرئيس بيتكلم ان تم القضاء علي كل الجيوش المعادية والقوية برا وبحرا وكملن تم صرب مناطق عسكرية في العمق عندهم .. وتم تحذير مجلس الامن انه لو تطرق لمصر فسيتم تسوية تلك الدول بالأرض في ساعات ،، بدأت بعض الدول العربية في اخذ مبادرة التفاوض مع مصر للسلام والصلح مع الثلاثة الكبار خوفا عل اموالهم اللي بأحضان الغرب .. كلمت الريس وقلت له هما مش رفضوا الوحدة وكانوا بيصطادوا في الماء العكر واشتروا اراضي مصرية لمشاريع كحق انتفاع ل١٠٠ سنه خلاص خليهم يشربوا ،، لو سلمنا واتصالحنا يبقي كل شيء هايبوظ قال تمام المجلس العسكري منقسم علي نفسه النص عاوز نكمل والنص بيقول لا .. قلت له انا مع اللي عايز يكمل واللي مش عاجبه القرار يستقيل احنا بنحارب كيانات كانت ضدنا علي الدوام .. وبالفعل تم المراد وسلمت الدول ورضخت ولكن صحينا تاني يوم علي مقتل الرئيس الامريكي من احد الارهابيين ال ي ه و د .. علشان ما عجبهوش الرضوخ وان مصر هيا اللي تكون الأقوي غي العالم .. وتم عمل وحده عربية ضمت مصر وفلسطين والأردن ولبنان والسودان وليبيا والعراق وسميت ب( الولايات المتحدة العربية )
كانت احداث سريعة وكلها سعادة وحماس وتم اصدار العملة الموحدة والتي سميت بالجنيه العربي وكان يساوي ٣دينار كويتي و٢٠ دولار امريكي
وتم البناء في كل الدول المتحدة وعمل شبكات طرق موحدة وبناء مؤسسات وشركات ومدن جديدة في كل ربع الولايات المتحدة العربية (حلم جميل) واصبحت مصر هي سلة الغذاء للدولة الجديدة والتي بدأت تتطلع الي الدخول في الوحدة معها باقي الدول العربية ولكن كان يوجد بعض العقبات السياسية ونظام الحكم وتعديله كان في حيز ال المباحثات .. ارجع لي في بلدتي قام المهندسون بالحصول علي ارض مناسبة في البلدة التي طلبت مستشفي وتم البناء والتجهيزات في خلال سنه وكنت اذهب لتفقد البناء ومعي كاتي وتشاهد بعينيه ما يحدث ودعوات الناس لي وحبهم وفرحهم .. كانت تنظر الي مندهشة لأنني اقدم للفقراء والمحتاجين المال ليس هذا فحسب بل طلبت من شيخ البلد قائمة بأسماء البنات اللي علي وش جواز ومحتاجين فلوس للجهاز وطلعت معاه لليوتهم بيت بيت قدمت لكل واحدة مبلغ ١٠٠ الف دينار تجهز نفسها وكانت الزغاريد في كل مكان وكاتي كانت مندهشة وبتبص لي بانبهار .. ولما ركبنا العربية سألتني .. انت مين ؟ انت انسان زينا ؟ والا كائن فضائي؟ قلت لها لا انا انسان لكن انتوا انعدمت في قلوبكم الانسانية ومفبش حاجة اسمها كائن فضائي .. ويالا هندخل معهد ديني عامل مسابقة واحنا مدعوين فيه لتكريم الأوائل .. روحنا وقعدنا وكاتي قعدت خلفي وبدؤوا يثنوا ويشكروا فيا واللي باقدمه وقدمنا الهدايا والمكافآت المالية للجميع واثناء ذلك دخل فضيلة شيخ الأزهر قمت سلمت علية وهو عارفني ووطيت اقبل ايده وهوا بيقول ما يصحش انك تقبل الايادي .. قلت له شرف لي تقبيل ايديك يا فضيلة الشيخ .. واستاذنا بعد مدة وقلت لها هوا انا السكرتير بتاعك والا انتي ؟ قالت انا السكرتيرة بتاعتك قلت لها مش تعرفيني بكرا رايحين فين؟ قالت معلش نسيت .. قلت لها عندنا تكريم في القاهرة في كنيسة العباسية .. جهزي حالك بنطلع الساعة ٤ العصر .. قالت بس كدا هنوصل متأخرين .. قلت لها لا هنوصل في عشر دقايق .. طبعا هيا ما تعرفش حاجه عن العربيات الطائرة وفعلا طلعنا وهيا ركبت معايا وكانت مستغربه شكل العربية لانها ما شافتهاش قبا كدا في اي حته في العالم والحزام نزل اوتوماتيك علي الجسم وانطلقنا بشكل رأسي لاعلي ثم افقي بسرعة قريبة من الضوء وهيا كانت هاتفقد الوعي وصرخت وقالت ايه دا عربية بتطير ؟ ضحكت وقلت لها عرفتي اننا متقدمين اكتر منكم ؟ وصلنا ونزلنا في مكان مخصص لركن العربيات واتمشينا لاقرب مطعم وقلت لها يالا ندخل ناكل واكلنا وكانت مبسوطة من الكباب والكفته والطرب وطواجن البطاطس باللحمة وطواجن المكرونه
بعدها روحنا الكنيسة واستقبلنا البابا وبالأخصان ودخلنا قعدنا وقال كلمته وشكرني وبدانا نوزع الهدايا والمكافآت المالية للجميع واستاذنت ومشيت انا وكاتي اللي كانت مندهشة وقالت احنا كنا متصورين ان فيه عداوة بين المسلمين والمسيحيين في مصر لكن اللي باشوفه شئ مختلف قلت لها دا شئ بسيط وركبنا العربية ورجعنا البلد ودخلنا الڤيلا وقلت لها هاتتعشي معانا النهارده .. وفعلا كانت اول مرة تقعد علي السفرة وتتعامل كبني ادمه .. قلت لها ممكن ترجعي بلدك وبابعت معاكي حد يسلمك سفارة بلدك بكرا لو تحبي ؟ اتفاجئت وقالت انا باشكرك من كل قلبي انا اتعلمت من البلد دي اللي هدعمري ما اتعلمته اتعلمت يعني ايه عنصرية بجد ويعني ايه انسانيه وترابط وتلاحم وطني ويعني ايه محبة ويعني ايه مساعدة الضعفاء والمساكين واليتامي .. اشكرك مستر محمد ولانك هتخليني انقل الصورة الصح عن مصر . قلت لها .. افلح ان صدق 😂.. تاني يوم مشيت ماتي لتسليم نفسها للسفارة للعودة لامريكا اللي وجدتها معظمها محطم من الحرب والأنقاض في كل مكان والخراب وراحت مقر مجلس الشيوخ عاشان تنقل كل اللي شافته وحصل لها هناك في مصر..
بالنسبالي بدأت ابعد رويدا رويدا عن العمل السياسي وفكرت اشغل نفسي بحاجات كويسة زي الصيد ومزارع المواشي والدواجن ورحلات استكشافية في بلادنا المتحدة وقبل ما اروح حدث ما عطل المغامرة تعبت امي فجأة واتنقلت للمستشفي وكانت دخلت في غيبوبة وعرفنا ان فيه كانسر في المخ وناديت الشيخ عاشان اطلب نزول امي العين لكن قال النزول لتصغير الشكل لكن المرض بيفضل لازم تشوفو علاج .. للأسف كانت الحالة متاخرة وكانت امي فاقت علي السرير وطلبتني ودخلت عليها مسكت ايدها ابوسها وباقولها سلامتك الف سلامة بكرت تقومي بالسلامة و.. شاورت امي وقالت خلاص يا بني انا رايحة لربنا وهاقابل ابوك وأنا راضيه عنك وزي ما ابوك دعالك فبل ما يموت انا كمان هادعيلك بالخير والبركة والصحة والسعادة ..قلت ماما خليكي جنبي انا كنت مهملك ومش باقعد معاكي كتير والشغا كلن واخدني قالت بتعب يا عبيط مين قالك انك كنت بعيد عني انا روحي كانت حاسه بيك وانت مش معايا وكنت في قلبي باخبيك وباحميك من كل شر انا راضيه عنك وعن اخواتك وخليك السند ليهم وحسين خد بالك منه .. ودخل حسين بيبكي وبيقول سلامتك يا ماما.. ولسه هايتكلم كان السر طلع وكلنا بكينا وحزننا واندفنت مع تلوالد واتعمل العزا وانا قفلت علي نفسي ومش بانام غير في الاستراحة لمدة ٣ شهور كنت منعزل والدراسة علي وشك الانتهاء وطاهر هايمتحن الثانوية وغزل هتمتحن ٣ اعدادي وفي الوقت دا جات كاتي زيارة وكانت متابعه اخباري وعرفت بالوفاة وجات تعزي لقتني سايب الڤيلا ونايم بالاستراحة سلمت علي كل البيت وخرجت للاستراحة وطلعت خبطت عليا وانا مش محمد اللي تعرفه واحد دقنه طويله وشعره منكوش وطويل والغرفه مكمكمه تجيب المرض اخدتني من ابدي وقالت كلنا هنموت لكن انك تيأس وانت اللي بتدي اللي حواليك الأمل يبقي بتضيع بيتم وعيلتك لازم ترجع مستر محمد من تاني .. وأخدتني سلمتني للحلاق اللي طلبوه وسلمتني بعد كدا لزوجاتي قلت لها انتي بصفتك ايه تعملي كدا؟ قالت بصفتي السكرتيرة بتاعتك يا مستر والا انت فاكر اني استقلت .. يالا يا مدامات خدوه عالحمام وجهزوه كانه عريس انبسطوا زوجاتي وشكروها وفعلا طلعت واحد تاني ومشيت كاتي من الفيلا وطلعت شقة الاستراحة تنام فيها .. ودخلت غرفتي ونمت وصحيت تاني يوم الصبح سلمت عالكل وشجعت طاهر عالامتندحانات وشجعت رنيم واتصلت بخطيب غزل وحددنا ميعاد الجواز واخدت لرنيم شقة في مصر الجديدة تعيش فيها واتفقت بعد امتحانات النهائية في الهندسة باسم ها يتجوز راما وبالفعل انتهت الامتحانات وعملنا فرح غزل وبعديها بشهر فرح باسم والنتيجة طلعت بتاعة الشهادة لباسم وطاهر.. باسم اتخرج بتقدير جيد جدا وطاهر جاب ٩٩٪ورنيم طلعت الاولي عالمحافظة في الاعدادية وراما نجحت بتقدير جيد جدا .. واشتريت سيارة طائرة لطه اللي كان عاوزها وروحت مديله الفيزا اللي كنت عاملها لحسابه بالوديعة اللي كنت عاملها له وكمان باسم اديت له الفيزا بالوديعة وطلب مني سيارة طائرة زي اخوه علشان عربيته قدمت ومش بكفاءة عربيات مصنع فجر مصر للسيارات .. فعلا جبت له اللي عاوزها طاهر بيحب اللون الأزرق و وباسم بيعشق اللون الأبيض وجبت عربية لغزل وكان لونها أحمر .. ولهنا انا باتوقف عند مزارعي والأرض وباروح اقعد في الفيلا بتاعتي هناك علشان اشغل نفسي بدل القعده ومعايا كاتي اللي استقالت من العمل بامريكا وفضلت تقعد معايا .. وطبعا زوجاتي جم معي للمزارع يقعدو معايا في الصحراء الغربية في قطعة الأرض ال٢٠٠ فدان المخصصين ليا وال٥٠ فدان مزارع الدواجن والمواشي والألبان .. واتحركنا بالعربية الطائرة .. وبنكمل القصة علي لسان طاهر وباسم ..بداية من الحلقات القادمة تكملة للسلسلة .. ارجو ان يكون عجبكم الجزء بخيالاته بجموحه بتمنياته .. تحياتي ..

الجزء السابع

عندما نطلب الدنيا لا تأتينا بل تهرب منا وعندما ندير لها ظهورنا تركض خلفنا وعندما تأمن المرأة ان زوجها اصبحت تتملكه وانه اطمأن لها فتهمله وتنشغل عنه وتتشاغل فهنا يبحث الرجل عمن تركض بجواره، تهتم به، تواسيه ،تحمسه هكذا الحال دوامه من المحال ،،
الجزء السابع .. انطلق محمد لمزرعته وأرضه واعتذرت الزوجتين عن الذهاب معه بحجة البيت والاولاد والمذاكرة وذهب محمد ومعه كاتي والتي كانت سعيدة لإصطحاب محمد لها كان يخالج محمد شعور ان هذه المرأة تضمر شيئا في نفسها رغم ابتسامتها الدائمة ولكن لنمضي قدما في الحياة ونري ما يخبؤه الزمان .. محمد كان مخنوق لموت امه وكان كل مكان في الفيلا او في البلد بيفكره بيها علشان كدا كان بيبعد بس ينسي الحزن والزعل .. نرجع للقصة من عند باسم وطاهر أصبح باسم ساكن بالدور الثاني بالفيلا والدور الثالث بتاع طاهر مغلق ولكن جاهز للزواج فيه .. ولكنه يجلس مع امه نيڤين وخالته نهال ام زوجة باسم ورنيم وتوجد الطباخة المصرية وعاملات النظافة اللاتي ينصرفن في الساعة السادسة مساءا .. والكلام علي لسان طاهر .. روحت لماما قلت لها استأذن حضرتك عاوز قبل الدخول للجامعة اخد كورس انجليزي كامل علشان الطب من غير لغة يبقي فشل في الدراسة وروحت لمركز معتمد التحقت بمركز معتمد للغات وتم عمل قياس مستوي وبدأت من المستوي الثالث من ١٢ مستوي وكنت مركز جدا ووصلت للمستوي الأخير في زمن قياسي واتخرجت واستلمت الشهاده وكل دا بدا من بعد نهاية الاختبارات اي نعم كنت مشغول في الكورس لكن ما منعني من حضور الفرح بتاع غزل وبتاع باسم .. المعم كلمت ابي اني عاوز اسافر انجلترا او اسكتلندا او كندا سياحة كام اسبوع قبل الدراسة ،، وفعلا خلصت التأشيرة والحجز في ٢٤ ساعة وسافرن علشان أطبق الكورس وأشوف مستوايا من خلال المحادثات المباشرة مع الأجانب .. وفعلا اتعاملت مع موظفي الفندق ثم المرشدة السياحية ثم الباعة في الاسواق وكنت باعامل الكل برقي واحترام وتحضر ،، لم اجرب اي علاقات جنسية بالخارج لسببين خوفا من الايدز والاوبئة وحبا ووفاءا لرنيم انتهت الاجازة وعدت لمصر واستعددت لدخول الجامعة وذهبت الجامع بالسيارة وعند البوابة منعني الأمن من الدخول بالسيارة قلت لهم دا اول يوم رفضوا وقالوا انت فاكر نفسك ابن مين قلت لهم مش ابن حد بس انا طالب وجاي من سفر خد بطاقتي ودخلني علي ما اخلص اجراءات تصريح العربية قال الضابط لا اركن برا يا ولد بصيت واتعصبت وقلت انا هاوريك الولد هايعمل ايه طبعا الطلبة اتجمعت وكان فيه زحام وكلمت عمي وبابا اللي قلبوا الدنيا و جات قوة من الأمن ومعاهم لواء شرطه ونزل ووقف قدامي وسلم عليا وقالي اتحرك حضرتك وعند البوابة وقف الضابط وقال علي جثتي تدخل يالا اللواء كان واقف ومراقب الموقف والضابط فاكر القوة جاية لحد مهم لكن دخل عليه اللواء وقال ابعد يا حضرة الضابط ايه اللي بتهببه دا ازاي تمنع طالب يدخل الجامعة بعربيته قاله يا فندم الواد دا شايف نفسه قاله افتح البوابه والدكتور دا له اسم وانت موقوف عن العمل ومحول للتحقيق اتفضل طلع الضابط مذهول وبيسأل نفسه هوا مين دا؟ .. شكرت اللواء وقالي لا مفيش حاجة هتدخل تلاقي قسم ادارة الامن الجامعي هتاخد تصريح بدخول العربية مع ستيكر علي القزاز علشان محدش يوقفك تاني .. شكرته ودخلت عند كلية الطب ووقفت العربية علي جنب بعيد شوية تحت شجرة وكان كتير من البنات والولاد بيبصوا عليا طبعا وصفي : الطول ١٩٠ سم الوزن ٩٠كيلو الشكل معضل شعر طويل اسود عيون بنية ابيض البشرة ولابس قميص نص كم أبيض وبنطلون ليكرا اسود وجزمة سودا وحاطط برفان عود سعودي .. دخلت الكلية وانا باصص للامام مش باصص لحد ووصلت لمكتب شؤون الطلاب وقدمت علي الكارنيه وقال بتستلمه علي الساعة ١٢ الظهر شكرت الموظف وهوا كان مبسوط مني ومن اخلاقي اخدت الجدول بالمحاضرات بأسماء الدكاتره وطلعت روحت المدرج بتاع اولي وكان اللي يشوفني بيفتكرني جارد لجسمي وشكلي لكن انا كنت مش حاطط في دماغي.. قعد في البنش الأول علشان اركز وبدات اول محاضرة والثانيه واخدنا بريك ساعة انا خرجت علي شؤون الطلاب اخدت كارنيه الجامعة وروحت علي الكافيتريا بتاع الكلية طلبت سندوتشات كبده وكفته وحاجة ساقعة كنت قاعد علي ترابيزه لوحدي .. طلاب طب محترمين وهاديين والأغلبية مؤدبين .. لكن فجأن لقيت شله صايعة دخلت الكافيتريا ونازلين ضرب عالقفا لبعض الطلاب كشكل من التنمر وبعدين جم عندي وقالوا البيضه مستجد والا ضيف يا كتكوته طبعا كنت قاعد ولما قمت اتخضوا من شكلي وجسمي وجيت علي واحد منهم اللي شايف نفسه وروحت رازعه قلم مخبرين وقع عالأرض ومسكت واحد من صدره ورفعته لفوق بإيد واحده ورميته علي اصحابه .. وقلت لهم لا طالب مستجد يا روح امك منك ليه العيال خافت وقالوا معلش يا شبح قلت انت في كلية ايه ياد منك له قالوا تجارة قلت لهم لو شفت اشكالكم في الكلية او جاتني شكوي من حد لو في بطن امك هاجيبك منك له امش اطلع برا انت وهوا من الكلية في عشر عدات تختفو واحد ، ٢ ،٣ 😂الكل اختفي ولقيت الطلبة بيصقفوا لي وانا قلت لهم ما تخلوش عيال زي دي يعلموا عليكوا انتوا احسن منهم وقعدت اكمل اكل .. جات بنت وقالت ممكن أقعد هنا عالترابيزه بصيت عليها كانت بنت جميلة جمال مصري علي عربي شعر اسود وطولها ١٧٠سم عيون سوده وبشره بيضا وبزاز بطياز حاجة اخر جمدان،، لكن مش في بالي قلت لها اتفضلي وقالت انا اسمي سمر قلتلها تشرفنا وانا باكل مش فاضي قالت مش تعزم بصيت لها وشاورت للجرسون وقلت له هات ٥ كبده و٥ كفته وحاجه ساقعه قالت انا مش فيل علشان اكل كل دا قلتلها **** يحفظك شكرا عالوصف قالت انا مش قصدي انت قصدي اني مش باكل كتير قلت دكتوره سمر كلي اللي تاكليه وسيبي الباقي .. وكملت اكلي وقمت حاسبت ومشيت سألت علي صالة الجيم بتاعة الكلية واستغربوا ان فيه طالب طب بيسأل علي الجيم ودخلت لعبت شوية تسخين نص ساعة ولبست القميص ورجعت القاعة وقعدت مكاني في المدرج ودخلت دكتورة ورحبت بينا وبدات تتعرف علي كل طالب بالاسم لما قلت اسمي طاهر محمد ... هيا اتفاجئت وقالت انت قريب رئيس الوزرا وباباك مستشار الرئيس ؟ قلت لها لا تشابه اسماء .. قالت انا قلت كدا برضو وكملت تعارف وكان معظم الأولاد والبنات بيبصوا نحيتي باهتمام .. بدات المحاضرة كانت تشريح وانا كنت باجاريها في الشرح وباتكلم بطلاقة وكان عندي خلفية بالتشريح ممتازه وبعد ما انتهت المحاضرة والكل بيمشي ندهت عليا وقالت طاهر تعال لو سمحت .. روحت ناحيتها وقلتلها أأمري يا دكتوره قالت باباك بيشتغل ايه .. قلت لها مستشار الرئيس وعمي رئيس الوزرا 😀قالت امال كنت بتنكر ليه لما سألتك اول مره قلت حضرتك سالتي قدام الطلبة وانا مش عاوز حد يعرف انا مين وابن مين .. مش عاوز اللي يصاحبني علشان سلطتي او منصبي او مصلحة يطلع بيها من صحوبيتي .. بصت بابتسامه وقالت انا سعيده اني اتعرفت بطالب زيك ولو احتاجت حاجة تعالا لي في المكتب .. شكرتها واستاذنت .. طلعت من الكلية وروحت عند العربية لقيت كام واحده راكنه عليها وبيتصوروا قدام العربية بعد ما خلصوا وهما واقفين قلت لهم خلصتوا تصوير ؟ تسمحوا توسعوا شوية لقيتهم بيتنمروا ويقولوا يا حرام انت عايز تتصور معاها انت كمان ؟ بس دي غاليه عليك قوي ،، قلت لهم تعرفوا صاحبها ؟ قالوا اكيد دكتور في الجامعة وسع علشان احنا منتظرينه نتعرف عليه قمت مطلع الريموت وشغلت العربية وفتحتها ودفعتهم بيدي علي جنب وهما مذهولين وركبت ومشيت وهما مش مصدقين .. طلعت من البوابة وشايف كل زملاء المدرج بيبصوا عليا وانا مشيت علي البيت .. واستقبلتني امي وحماتي المستقبلية وسلموا عليا بالحضن وجات رنيم سلمت وسالواني عملت ايه حكيت اللي حصل قالت ماما انت بتفكرني بابوك علطول في مشاكل في المكان اللي بيروحه .. اتغدينا وطلعت اريح شوية وقمت عالعصر صليت وطلعت الجنينه اراجع محاضرات اليوم وابيضها واسجلها عالكومبيوتر .. وجات رنيم تقعد معايا وتسألني : بنات الجامعة احلى مني؟
قلت : هما جمال اي نعم لكن مش في جمالك يا حبيبتي انتي قمر وهما نجوم صغيره وحتي لو صاحبت ألف بنت في الجامعة انتي اللي في القلب ومفيش واحدة ممكن تحركني ليها كانت بتضحك ضحكة طفولية بتخليها حورية من الجنة قلت لها يالا الفسحة ضربت وقومي ذاكري علشان انا لسه ما خلصتش المحاضرات بتاعتي قالت لي انا خلصت مذاكرة ومراجعة قلت لها اللي هوا ازاي؟ قالت انا باستوعب وبافهم بسرعة وكمان اتعلمت انجليزي وفرنساوي وألماني وتركي وباتعلم ايطالي دلوقتي .. انا اتفاجئت وقلت دا ايه البنت المجنونه دي ؟ طب ازاي تعالي هاتي كتب اولي ثانوي عايز امتحنك جابت الكتب وكل ما اسأل تجاوب وتضحك وأقول لها بتضحكي علي ايه هوا انا باقول نكته ؟ تقول لا بس هافجأك بعد ما تخلص قلت خلاص ايه هيا المفاجاة قالت انا خلصت المقررات 😄 قلت ايه ازاي ؟ قالت زي السكر في الشاي😂 سالتها ولقيتها فعلا مذاكرة كل المنهج طب اعمل ايه؟ قلت لها شوفي لازم تجيبي كل انواع المراجعات وتحليها اول باول لحد امتحانات الترم .. قالت ماشي.. قلت لها انا هاديكي هدية تعالي جنبي وجات ببراءة ******* قلت لها غمضي عينيكي غمضت وانا روحت بايسها من خدها وهيا فتحت ووشها احمر وجريت علي اوضتها .. انا قلت هيا لسه خام ما تعرفش حاجة اني اعلمها وأفهمها الصح احسن ما واحدة تضحك عليها .. كملت مراجعة ودخلت اتعشيت ونمت وصحيت الساعة ٦ الصبح صليت وفطرت ولبست جاكيت بليزر ازرق وبنطلون جينز ازرق محترم مش مقطع وكوتشي اسود ركبت عربيتي جات جري رنيم وقالت انا زعلانة منك انت مش بتوصلني للمدرسة ليه ؟ قلت لها اركبي يا قمر .. ووصلنا مدرستها ونزلت فتحتلها الباب وهيا تهدعمدت تقف معايا وماسكة في دراعي وباوصلها للبوابه لكن اتفاجئت اني داخل معاها جوا وكل البنات والأولاد بيبصوا لنا واخدتها لمكتب المديرة وسألتها عن رنيم ومستواها والمديرة سألتني اطلع مين قلت لها ابن خالتها وخطيبها وهناجوز بعد الثانوية بتاعتها قالت يازين ما اخترت وحضرتك في ايه قلت كلية طب انبسطت وقالت ... يوفقكم .. واستأذنت وطلعت رنيم توصلني للبوابه وتسألني هتخلص محاضرات امتي؟ قلت مش عارف علي حسب ظروف الدكاترة .. وسيبتها وركبت عربيتي ومشيت وكل البنات والأولاد عينهم بتاكلنا.. عند رنيم : دخلت المدرسة وجالها زميلاتها وسألوها مين الموز دا قالت ابن خالتي وخطيبي دكتور في كلية الطب .. انتشر الموضوع ان رنيم مرتبطة ومخطوبة علشان محدش يفكر يدليقها وهيا ما كانت بتتصاحب علي حد بس زمالة دراسة لانها مش بتحب تدخل حد الڤيلا من صاحباتها .. وصلت الجامعة وركنت عربيتي ونزلت داخل الكلية لقيت اللي بتبسبس لي .. التفت لقيتها سمر قلتلها انتي بتنادي علي قطة ليا اسم تناديني بيه ..عيب كدا .. ضحكت وقالت انت زعلت انا اسفه .. سيبتها ومشيت قالت انت مالك النهارده قلت لها انا عادي رايح المحاضرة انتي رايحة مكلن تاني قالت لا .. طب يالا ودخلت وقغدعدت في المدرج الأول ولقيتها دخلت قعدت جنبي ما حطيتش في راسي وبدات المحاضرة وكانت عن الفسيولوجي والشرح بالنجليزي وانا باستوعب الكلام وباسجله في راسي ومشغل الموبايل بيسجل كمان وكل دا ولقيت سمر مانزلت عينها من عليا .. هيا كمان بتسجل لكن كانت مسهمة .. وانا باسأل واجاوب بتمكن من اللغة وكاني مولود في انجلترا .. خلصت المحاضرة وجاء الدكتور اتعرف عليا وسلم عليا ومشي وبابص عالدكتورة اللي جنبي لقيتها سانده على دراعها ومركزة فيا حسيت حاجة غلط .. قمت ماشي لقيتها بتنده عليا وتقول ايه يا دكتره نحن هنا .. قلت لها معلش انتي عاوزه حاجة قالت انت رايح فين قلت المطعم وبعدين الجيم وبعدين المحاضرة قالت وانا اعمل ايه وبتدلع في الكلام .. قلت لها شوفي يا دكتورة سمر انا خاطب رسمي ودي دبلة الخطوبة وباعشق خطيبتي ومش بافكر في اي علاقة نع اي واحده .. بعد اذنك .. طبعا كانت مصدومه .. وروحت المطعم طلبت ١٠ كبده و١٠ كفته وطبق مكرونه بالباشاميل
ولقيت سمر داخلة عليا وبتقول ايه يا عم وهوا انا قلت لك نحب بعض والا خايف اتحرش بيك انت عجبتني كصاحب راجل ومحترم .. فكويس انك قلت المبام دا علشان اوضح لك انك مجرد صاحب لو مش عايز الصحوبية بلاها وقامت هاتمشي مسكتها من دراعها وقلت لها لا يا بو الصحاب اقعدي نفطر انا عازمك .. وقعدت لكن كان وشها متغير شوية وبتداري بالضحك والابتسامة .. ونادت علي شلة بنات واولاد معانا جم قعدوا واتعرفنا ببعض هاجر وسارة ومني وبسمة وصابرين وعلاء وشافعي ومحمود واحمد .. قمت بعد نص ساعة ودخلت الجيم قلعت البليزر والقميص وبالتيشرت الحمالات دخلت العب لياقة واسكوات وبلانك وبعد كدا اشتغلت بالجهاز المالت جيم ولكمات عالسندباج وركلات وبعدين دخلت اتشطفت ولبست وخرجت فوجئت بسمر وهاجر وساره وصابرين واقفين بيتفرجوا عليا سالتهم انتوا هنا من امتي قالوا من بدري .. بس ايه الشغل الجامد دا ؟ قلت دا حست .. والا قر قالوا الاتنين قلت يا ساتر يا رب
قلت لهم يالا عالمحاضرة وروحنا وفوجئت ان الشلة قعدت معايا في المدرج الاول وكانت محاضرة طويلة شوية وطلعنا تعبانين وركبت عربيتي وجات سمر تقولي ما توصلنا ياشبح في سكتك ؟ قلت لها سكتي غير سكتكم .. قالوا يعني مابتعملش خير ابدا؟ قلت اركبي ومين معاكي قالت هاجر وساره وصابرين دول الانتيم بتوعي وكان محمود واقف قلت البنات كلها ورا ومحمود اركب جنبي فرح محمود وطلعنا بالعربية وسمر مسكاني هيا نوع العربية ايه وبتاخد بنزين كام وبكام ؟قلت لها دي من مصانع بابا ودي مش بالبنزين دي بالمياه ومفبش حد بيركبها الا عدد قليل زي بابا واخويا ورئيس الوزرا والريس ووزير الحربية بس دول في مصر والعالم كله .. طبعا كلهم مذهولين وقالوا يعني انت اهلك واصلين ؟ قلت لهم يعني بس ما بحبش حد يعرف الكلام دا .. ووصلتهم واما كنهم كانت بعيده ورجعت بس طاير عاشان اعوض الوقت اللي اتأخرته علشان رنيم ما تزعلش مني وهتسألني كنت فين والكلام دا .. وصلت سالت علي رنيم قالوا جوا في الاوضة دخلت اكلمها وباقول لها مالك قالت انت بوستني امبارح ليه قلت لها علشان بحبك قالت يعني مش عاوز حاجة كدا والا كدا ؟ قلت لها مش فاهم حاجة ايه ؟ قالت حاجه قلة ادب .. قلتلها نتغدي ونقعد في الجنينه وافهمك كل حاجة ماشي قالت ماشي .. اتغدينا ونزبت قعدت في الجنينه وبدأت اتكلم معاها علشان اعرف هيا ايه اللي فاهماه علشان اتكلم .. وقلت لها شوفي يا رنيم الجنس جزء من شهوة الانسان الشهوة بتتركب من شهوة الجنس والرومانسية والحب العذري وشهوة المال وشهوة السلطة وشهوة الظهور وشهوة التملك وشهوة القوة .. كلها شهوات ممكن حد يكون عنده اكتر من شهوة لكن الكل بيشترك في شهوة الجنس او شهوة الجسد .. لكن شهوة الجسد لو في الحلال يعني الزواج فهيا حلال بدل ما نعملها في الحرام من غير جواز وناخد سيئات وذنوب نخليها في الحلال وناخد حسنات كمان وفيه احاديث كثيرة بتحكي عن كل دا .. قالت بس مش دا قلة ادب؟ قلت لها في الحلال مش قلة ادب والا ما كان خلقها **** فينا .. لكن لو ما متعتيش جوزك باللي عاوزه للأسف هاتخسريه .. اهتمي بيه واوعي تهمليه زي امي ومراته الثانية .. قالت بس انت عملت معايا قلة ادب ضحكت وقلت دي سيئة بس لاني نفسي تكوني حلالي من اول يوم قالت طب ما تعملش كدا تاني قلتلها ما اقدرش اوعدك ،، قالت ليه قلت علشان انتي حبي اللي بيروي عطشي وروحي اللي بصحي علي نفسك .. قالت بعد الجواز .. قلت لها رنيم انا البنات في الجامعة بيحاولوا معايا اعما معاهم علاقات وانا رافض عشانك مفيش يعني مشكلة من بوسه تصبرني ،، قالت لا انت شاطر انك تمسك نفسك لكن برضو بعد الجواز سيبتها وانا بانفخ .. ودخلت اذاكر .. واتعشينا ونمت وتاني يوم وصلتها المدرسه وطلعت علي الجامعة والتقيت بالشلة قدلم باب الكلية ونزلت وسلمت عليهم وكانت سمر ما بتنزلش عينها من عليا .. قلت لها مالك قالت عاوزاك في موضوع بس بيني وبينك .. قلت تمام يالا نتحرك علي جنب وتكلميني .. خير؟ قالت طاهر انا بحبك بجد ومش قادرة اني اكدب علي نفسي او امنعها .. عارفه انك بتحب خطيبتك اللي ما شوفتهاش ومش منتظرة انك تحبني لكن هافضل احبك لآخر العمر .. قلت بلاش تظلمي نفسك قالت عاملني كصاحبك وانا هاعاملك في قلبي حبيبي المستحيل 🥲 .. طبعا انا اتاثرت بالانسانه دي لكن كبرت في نظري قوي .. واتحركنا عالمدرج وقضينا اليوم وكنت مركز في سمر وهيا مركزه معايا وانا برضو مركز في المحاضرات .. بعد المحاضرات وانا باوصلهم طلبوا المحاضرات ينقلوها قلت لهم باطبعها لكم .. قالوا بس انت كنت دكتور قبل كدا انت بتشرح وبتجاوب مع الدكاتره كانك واحد منهم .. ضحكت وقولت علشان باذاكر ودا بفضله ثم بفضل خطيبتي رنيم قالو الل... اسمها جميل قوي طيب عاوزين نتعرف عليها .. قلت قريب وقالت سمر ممكن تشرح لنا المحاضرات اللي فاتت وتبسط لنا المصطلحات ؟ قلت مفيش مشكلة لكن انا مش باطلع من البيت .. قالوا بنجيلك نسهر معاك وتذاكر لنا قلت لهم انا مش باسهر اخري ١٠ بالليل وبانام اصحي الفجر اصلي واجهز نفسي ،، قالو خلاص بنيجي العصر ..اديت لهم العنوان وودعتهم ورجعت الڤيلا بلغت الكل باصحابي اللي جايين العصر ..وبصيت على رنيم وقلت لها مش كنتي عاوزه تشوفي اصحابب وتعرفيهم النهارده هاتتعرفي عايهم .. قمنا اتغدينا وقمت نمت شوية عالسرير ودخلت ماما تصحيني وتقول يالا يا طاهر زمايلك في الصالة قعدين قمت الست ترينج مرسوم عليه الأسد وطلعت سلمت عليهم وكانت رنيم قاعدة معاهم وبتبص عليهم وعلي لبسهم وهما كمان بيبصوا علي رنيم بإنبهار وكانوا عاوزين يسألوا مين دي لكن كانوا محرجين .. عرفتهم بامي اللي كانوا عارفينها اول ما دخلوا وبطنط نهال مرات ابويا وبرنيم خطيبتي .. واستأذنت ماما نقعد في الجنينه نذاكر ونزلنا ولقيت رنيم جاية معانا بصيت وقلت لها مش عندك مذاكرة قالت خلصت .. قعدنا في الجنينه وسمر قالت ايه يا شبح الجمدان دا ڤيلا وعربية وعروسه زي القمر .. قلت لها ما شاء الل.. في عينيكي انت يابت بطلي حسد جات الشغالة جايبة جاتوه وعصاير فريش وبدات افتح المحاضرات واشرح بالانجليزي واللي مش مفهوم بأبسطه علشان يفهموه ورنيم قاعده مبهورة بيا وشافت صابرين جات جنلي ولزقت فيا ( وصف صابرين حته بطاية علي ابوه .. بزاز مقاس ٤٢ وطيز ضخمة ووسط رفيع وخدود مكلبظة وشفايف تخينه تتاكل اكل ) وبدات تشاور علي الملزمة انها مش فاهمة دي ولا فاهمة دي وبصراحة انا سلعتها سخنت من الموقف وكانت رنيم مولعة لكن ماسكة نفسها .. قلت لها طب روحي مكانك وانا هاشرح تاني وامسكي ملزمتك لو سمحتي يا صابرين .. قامن وبتتدلع وبتبص لرنيم اللي كانت هاتعيط وتاني قامن سمر وقعدت مكان صابرين ولزقت فيا وبتقولي ازاي نقيس النبض ودخلت بصدرها عليا انا قلت ما بدهاش رحت قايم وقلت لها كل واحد عايز بسأل سؤال من مكانه واتفضلي روحي مكانك قامت وتحركت بلبونه ورحت قايل لرنيم تعالي يا قلبي اقعدي هنا دا مكانك قامت وجات ووشها فك واتشعلقت في دراعي ولزقت فيه وبتبصلهم بتحدي وانا كنت هانفجر من الضحك وقلت الدكتورة سمر عايزه تعرف تقيس النبض روحت ماسك ايد رنيم وباوريهم القياس بيكون ازاي وكل واحد مس ايد التاني وبيضغط عالعرف علشان بشعر بالنبض تحته وبدؤا يتعلموا .. قمت رفعت ايد رنيم عند شفايفي وبست بطن ايدها وساعتها اتكسفت فدخلت في حضني وانا ما صدقت كنت فرحان لصت سمر وقالت البوسه والحضن تبع قياس الضغط يا دكتور .. قلت لها لا ياخفة تبع خطيبتي 😂😄🤣ضحكنا كلنا وطلعت انا والسواق بعربيتين وصلناهم ورجعنا طايرين واول ما دخلت بصت رنيم عليا في الجنينه وجات جري في حضني وقالتلي انا بحبك قوي والبنات دول مش محترمين وعينهم منك .. ضحكت وقلت لها فاكرة انا حكيت لك ايه عن الشهوة دول عندهم شهوة الجنس عاليه شوية .. قالت يعني ممكن تعمل سيكو سيكو معاهم .. ضحكت وقلت طبعا لا بس خدي هنا مين عرفك السيكو سيكو طلعت تجري مني وانا باجري وراها ودخلت تستخبي ورا ماما وتقول الحقيني يا ماما هايموتني وكلهم فطسانين علي نفسهم من الضحك.. طلعت الجنينه أقعد شوية وسرحت بخيالي وجات رنيم من ورايا وغمت عيني قلت لها مفيش غير ايد رنيم اللي علي عيني وسحبتها تقعد جنبي وسالتني سرحان في ايه قلت فيكي .. قالت هانت.. قلت ايوا كلها سنتين ونتجوز بس ايه رايك في صابرين وسمر وسارة اظن جامدين .. اتقمصت وقالت بكرا هاحلو وابقي عندي دول ودول كبار وابقي احلي منهم .. قلت انتي كدا اجمل منهم يا روح قلبي.. ولقيته قربت وباستني من خدي وقامت تجري وانا وراها .. خدي يا بت اقفي عندك امسك حرامي .. ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها الباب .. دخلت اوضتي ونمت وصحيت الصبح كالعادة والأيام اللي بعد كدا وتتوالي الأسابيع والشهور .. نيجي لباسم ساعة الزواج وبعد ما اتجوز .. ودا هانعرفه الفصل القادم تحياتي ..

الجزء الثامن
فيه واحد دماغه بتحيره وواحد بينقاد لتنفيذ تعليمات اي تعليمات ( الاسرة ، الشغل،الزملاء ...الخ) مش دا صح علي الدوام ولا دا صح علي طول .. لكن فيه قياس وتقييم هذه التعليمات ..بس ما تزعل الوالدين ،او الأهل ..
الجزء الثامن
الكلام على لسان باسم،، خلاص هاتجوز راما اللي أخدت عقلي بعد ما انتهيت من الدراسة واختي كانت اتجوزت وبابا عمل لها فرح رهيب وبعدها بأسبوعين كان جوازي وفرحي وموبايلي رن وكان بابا .. قلت ايوا يابابا قال اعمل حسابك انك هاتشتغل في المؤسسة وهاتتواي مسؤلية ادارة الشركة مع عمك لأنه مش هيبقى فاضي للمجموعة بعد كدا وقرار تعيينك بالمنصب الجديد جاهز للتوقيع بدل عضو مجلس الادارة.. قلت منصب ايه ،، قال .. المدير العام للمجموعة ولو حاجة وقفت معاك كلمني .. شكرته وقفلت معاه وقلت لنفسي بابا ايه اللي في دماغه .. خرجت من اوضتي وقلت لماما انا خارج واختي قالت ممكن تجيب لي طلب معاك قلت ايه هوا .. قالت عاوزه شيكولاته وعصاير وبن للقهوه نوع .... وشاي كيلو .... وعلبة شاي كرك وعلبة نسكافيه .. علشان نسينا نجيب الحاجات دي لشقتي قلت لها كويس فكرتيني اجيب لشقتي انا كمان .. قالت استني اجيب لك فلوس قلت عيب يا عروسة اخد منك فلوي امال اخوات ايه .. ونزلت جات ورايا جري راما وبتقولي رايح فين بصيت لعينيها وقلت رايح ادوب في هواكي قالت بكسوف قول بقي قلت هاجيب شوية طلبات وهقابل واحد صاحبي كان سألني علي شغل في المؤسسة .. قالت خلاص حبيت أطمئن وجاء اخوها سيف وسلم عليا وقال لوين رايح يا باشمهندس قلت هاجيب شوية طلبات قال ممكن احي معاك .. قلت تعال .. خرجنا ونزلنا العطارة والسوبر ماركت وطلعنا علي كافيه قابلت صاحبي اللي قلت له هات اوراقك وباشوف الأقسام المناسبة وباديك خبر خلال ٣ ايام .. صاحبي قالي بس اوعي يكون كلام فض مجالس .. بصيت له بزعل وقلت طب يعني لو فض مجالس ماكنت جيت لك من الاساس .. عيب تفكر كدا لكن فكر ازاي ترفع راسي في المؤسسة بجهدك وشغلك .. قال هتشوفني عند حسن ظنك واستأذنت ومشيت وسيف قالي .. زميلك مش مستريح له.. قلت ليه قال بشك في كلامك انك بتشغله يعني مش مصدقك ،، قلت يا سيف الناس لسه طالعة من معاناة الفقر والديون والبطاله والحروب .. مش بين يوم وليلة هتتبني الثقة احنا اهل الثقة ولازم نزرعها في اللي حوالينا . بس غريبة انت اول مرة تطلب تخرج معايا . خير لقيته متوتر وقال فيه موضوع كنت عاوز اكلمك فيه .. قلت قول يابو نسب قال طبعا انت عارف اني خلصت ثانويةمع طاهر بس عاوز ادخل كلية الهندسة قلت له تمام دي بتاعتك وفي ايدك قال بس ماما بتقول ادخل حاسبات ومعلومات.. قلت انت بتحب ايه اكتر قال الهندسة قلت كلم ماما براحة واقنعها قال مش باعرف أقنعها ممكن تكلمها بدالي ؟ وافقت بس فيه حاجة مش مريحاني قلت له سيف انت فيه موضوع محرج تكلمني فيه ؟ قال بصراحة فيه موضوع تاني قلت خير قال كان فيه بنت اتشدت ليا واتشديت لها وكانت بتقول لي انها بتحبني ولما نبقي مع بعض علي طول كانت لازقه فيا وتقول اني اجمل واحد في الشلة لكن في يوم بعد الدرس وانا ماشي بالصدفة كانت واقفة مع شاب في مكان جنب الشارع وهيا مش واخده بالها مني وبيقول لها انا بحبك وانتي بتحبيني من زمان ليه تسيبيني وتروحي للواد السوري اللي شبه البنات دا قالت ما انت ظبطتك مع البنت ... وانت بتعمل فيها حاجات وحشة قال اعمل ايه ما انا باصبر نفسي وخوفت اطلب منك ترفضي .. قالت طب ما طلبتش ليه قلت وكنتي هترضي قالت ايوا انا عايزاك زي ما انت عايزني ودخلوا في بوسة وحضن واتفقوا يروحوا شقته وقالت ان سيف دا انا كنت باغيظك بيه .. قولي يا باشمهندس انا مش من النوع اللي البنات تحبه؟ او بيشوفوني مش راجل مثلا والا ايه؟ حسيت ان سيف داخل علي حالة نفسية سيئة بسبب البنت دي قلت له انت راجل وارجل من الواد اللي معاها ومش معني انك فشلت مع اول واحده قالت لك باحبك انك تزعل احمد **** انها اتكشفت لك علي حقيقتها بدل ما كنت ترتبط بيها وتخونك .. وبعدين بكرا تدخل الجامعة وتقابل اشكال وألوان بس ماتندلقش زي الجردل مع اي واحده تقولك باحبك وبعدين مش شايف نفسك انت عيونك زرق وشعرك اصفر وأبيض باحمرار ومش تخين .. وكمان محترم.. ضحك وقال انا مبسوط اني كلمتك قلت له احنا لقينا اهل ولو عندك اي مشكلة اوعاوز نصيحتي كلمني وانا هاكون معاك واوجهك صح مش بتعتبرني اخوك بص وابتسم ودخل غي حضني وقال اخويا وصحبي وزوج اختي .. رجعنا للڤيلا بعد ما جبنا الحاجة كلها وراحت راما لأخوها تقوله هما كانوا فين وأنا كلمت بابا ان كل شئ جاهز للفرح بابا قال هاعمل لك فرح الكل هايتحاكي بيه قلت له ايه هاتجيب رقاصات والا ايه يا حاج .. قلت له لا هاتشوف الخميس الجاي ايه اللي هيحصل ،،، بالفعل احنا حجزنا اكبر قاعة في المدينة وقام بابا جاب قدلم الڤيلا ٦ عجول ضخمة وتم ذبحهم قدام الڤيلا وتم تعليقهم وتوزيع اللحم للماره في اكياس وشنط مكتوب عليها بمناسبة زواج باسم وراما انا شوفت الناس اللي بتلخد اللحمة وبيدعوا للحلج وليا بالبركة قلت لبابا مش كتير يا حاج قالي لا دا جزء من اللي عامله انا وزعت علي كل مداخل ومخارج المدينه ٤ عجول بيتم توزيع اللحم علي الناس .. ولقيت فراشة جنب البيت وبوفيه وأربع سفر طول السفرة ١٠ متر ولقيت معظم معلمي الادارة التعليمية وبعض المعلمات والاداريات حضروا للسفرة اللي عاملها أبي والطباخين شغالين من الصبح في تسوية الرز واللحم وخلافه وكانوا بيجهزوا من الليله الماضية .. بص بابا ليا وقال يالا اطلع فوق الحلاق وصل وولاد عماتك وخالاتك جايين يباركولك ويحضروا الحلاقة وغدا العريس .. طلعت فوق وقعدت مع الحلاق وحلقنا وضحكنا ودخلت اخدت دوش محترم وطلعت اتغدينا وحاسبت الحلاق بمبلغ كبير وكان طاير من الفرح .. وطلعت علي غرفتي اريح وراحت العروسة الكوافير من الساعة ٢ الظهر .. وفي الساعة السادسة قمت اخدت دوش ولبست واتشيكت ونزلت اخدت عربيتي وروحت الكوافير وورايا عربية ابن عمتي لوزة وابن عمتي سهام والجاردات ونزلت عروستي واخدتها ودخلتها العربية وكنت متفق علي طلعة حلوة بالعربيات وكانت زفة عربيات مع الاغاني والكلاكسات حتي الكماين كل الظباط والجنود كانو بيشاوروا بفرح وسعادة ووصلنا للقاعة بعد شوية ودخلنا بموكب كبير وشوفت كل اصحاب الكلية زملاء وزميلات كانوا قاعدين علي الطاولات وكنت شايف بالذات نرمين اللي كانت سبب في تغييري وهيا كانت بتبص وعينيها مليانة دموع وقاعدة حزينه ومتوترة وانا **** عوضني براما اللي كانت اجمل وأرق وانظف مليون مرة من نرمين .. وطلعنا المسرح وقعدنا في الكوشة وقمنا بعد التقديم ورقصنا سلو انا وراما .. وقبل ما نبدأ الحفل طلبت اقول كلمه وقلت اشكر كل اللي حضروا من اصحابي بالجامعة وزميلات الدراسة وباخص بالشكر الباشمهندسة نرمين اللي كانت اكبر سبب في تغييري للأحسن كانت سبب اني اغير شكلي وطبعي وكتير من صفات الطيبة وكتير من صفات الثقة في الاخرين .. فلاش باك ،،،، كنت في سنة اولي اعدادي هندسة وكنت باحب الجميع وباقف مع الكل بس كنت مليان وتخين بشكل فظيع وباعشق الأكل باستمرار كان وزني فوق ١٢٠ كيلو وكان والدي يتحايل عليا انزل وزني لكن انا كنت شايف نفسي اني حلو كدا وشايف كتير من البنات بيحبوني عاشان باقف مع الكل واي طلب منهم كنت بانفذه بحب وسعاده .. وكانت فيه نرمين كنت باحبها لانها كانت جميلة وعينيها عسلية وكيوت معايا لحد في يوم دخلت الكلية متاخر وشوفت عائشة مع نرمين في مدرج فاضي قاعدين واستخبيت علشان افاجئهم واعمل فيهم فصل مضحك وبعدين اصالحهم بهدايا لكن قبل ما اعمل كدا سمعت عائشة بتقول .. نرمين انتي مش بتسألي علي باسم ايه النهارده دا بيحبك وكلنا حاسين بكدا .. قالت يا بت انا واخداه مصلحة واد شاطر ومتفوق أقدر اعتمد عليه في المحاضرات وممكن يشرح لي اللي مش فهماه لكن حب وارتباط لاااا مين يبص لواحد مفشول واهطل وساذج وبالحجم دا مش عارفه هيا مين اللي هاتوافق عليه انا حاسه انه عنده تخلف عقلي او توحد دا عيل عبيط .. انا ساعتها حسيت بكل حاجة وحشة .. انا كنت حساس ولحد دلوقتي .. نرمين كانت زي التلج اللي اندلق علي راسي .. مشيت قعدت في المدرج وجاء المعيد زبلغنا ان مفيش جامعة لأجل غير مسمي والدراسة اون لاين علشان الكورونا .. ومشيت وأنا مش عاوز اشوف حد وفعلا رجعت البيت وبدات افكر ازاي اخس وابقي مختلف ؟ بدات افتح الانتر نت والجوجال واقرا عن برامج التخسيس وبدأت انفذ البرنامج لحد ما نزلت ل٨٠ كيلو وبدات اتمرن جيم وفتنس واعمل عضلات طبعا وشي خس واتغير وبدات اخد مكملات غذائيه علشان اعمل فورمة وفعلا خلال ٧ شهور كنت شكل تاني وحتي شخصيتي اتغيرت بقيت جاد ومش اي حد اصاحبه ومش انا اللي بيخدم كل من هب ودب وروحت الكلية للاختبارات النهائية بعد عزل ٧ شهور ودخلت برقم جلوسي للسيكشن اللي هاختبر فيه والكل بيبص لي وبيسألوني انت تايه والا ايه ما اتكلمتش وبدؤوا يقولو طب انت منقول من جامعة تانية وانا بابص واضحك وقعدت مكاني وما كانوا سألوا عن زميلهم باسم اللي كان مش بيتأخر عليهم .. امتحن وخلص الاختبار وطلع برا والكل بيسأل مين الموز دا وخرجت مشيت وتاني يوم الكل قعد يبص عليا ولقيت نرمين و عائشة جايين بيتعرفوا ونرمين بتقول مش نتعرف علي بعض علشان احنا زمايل سكشن واحد ؟ قلت لها انا مايشرفنيش اتعرف بيكوا وانتوا مين اصلا انتوا مصلحجية ومنتفعين وماعندكم شرف امشي يابت منك ليها اتعصبت البنتين وقالوا احنا هانعرفكواحنا مين وهنربيك .. دخلت السيكشن وقعت استعد للامتحان ولقيت مجموعة من الشباب بتوع الدفعة داخلين عليا وبيسألوا فين اللي قل ادبه علي نرمين وعائشه .. بصيت عليهم وقلت لهم انا يا شبح منك ليه .. قال وتطلع مين ؟ قلت مش عارفني يا محمود انا باسم جاله زهول وقال مش ممكن ازاي انت اتغيرت جسم وشكل انت عملت ايه قلت عملت اه ههههه.. ايه ياواد عاوز ايه قال احنا كنا زعلانين منك يابو الصحاب علشان اللي عملته مع البنات قلت له لما نخلص الامتحان هانتقابل برا واحكيلكم كل حاجه .. ومشيوا وكل السكشن بيبصولي ومش مصدقين اني باسم .. وبالفعل اتقابلنا وحكيت كل حاجة حصلت بين نرمين وعائشه وعلشان كدا انا مش عايز اعرفهم تاني .. فهموا الموضوع ومشيوا طبعا راحوا حكيوا كل حاجة للبنات اللي انذهاوا لكن انا حطيت هدف في راسي اني مش هاعرف بنت تاني وهاحافظ علي نفسي وجسمي الرياضي وهاحافظ علي تفوقي الدراسي وحاولت البنات ترجع تكلمني زي الأول لكن انا رفضت ..عودة من الفلاش باك...
شكرا ليكم بجد لان تريقتكم عليا وكلامكم من ورا ضهري غير فيا كل حاجة للأحسن ابويا كان تعب معايا اني اتغير وما سمعتش كلامه لكن كلامكم كان عامل السحر .. ويالا نبدأ الحفلة واللي هتبدأ بوجبات العشا اللذيذة علشان المثل بيقول اتعشي واتمشي يعني اتحرك علشان تهضم فالتمشية هتكون الرقص والحركة . يااالا بينا .. وفعلا اتعشي الجميع واتلمت البواقي واتنضفت الطاولات وبدا الرقص اللي كلن المفاجاة ان المطربة بوسي اول نمره والفرح ولع وبعدها كان المطرب عمر كمال وبعديه كانت شيرين عبد الوهاب واخيرا كان محمود الليثي اللي ولع الفرح ومعاه الراقصة صوفينار اللي كانت عنين ابويا باكل بزازها حرفيا وكان هاين عليه يقوم ينط عليها وهيا كانت مركزه معاه قوي .. خلصنا الليلة واخدت عروستي واتحركت عالفيلا ومعايا ماما وحماتي نهال وبابا رجع اخر واحد بعد ما قفل الفرح واتحرك مع طاهر عالفيلا .. دخلت لراما وكانت مكسوفة قعدت معاها وقلت لها كنتب اجمل عروسة النهارده بس فيه حاجة عاوز أقولها لك علشان حياتنا تفضل كويسه من غير مشاكل لو في يوم اتمنعتي عني ورفضتي تمارسي معايا فانا هاتجوز عايكي ولو اهملتيني بحجة العيال فبرضو هتجوز عليكي سبب جواز ابويا علي ماما اهمالها له .. انا عمري ما سمعتها بتقوله بحبك وخايف تكوني زيها.. بصت لي راما وقالت لا انا غيرها قلت لها **** يستر امك اتحولت وبقت زي امي بارده ومهملة بابا ودا يخليه يفكر في الجولز من ثالثة.. المهم خلينا في ليلتنا نقوم ناخد شاور ونغير اللبس ونصلي ركعتين ونتعشي ونشرب كوب حليب واحط ايدي علي جبهتك واقول الدعاء من السنة وبعدين نقوم بالواجب😉 طبعا عملنا كل اللي فات واخدتنا عالسرير وبدات ابوس فيها وامسك بزازها وهيا حاسس بدقات قلبها وانفعالها وزي ما تكون مخضوضة وقلعتها جاكت البيجاما الحرير وبدات ابوس في رقبتها وأملس علي شعرها الأصفر الحرير وادخل لساني جوا بقها يلعب مع لسانها واخد من عسل بوقها وهيا بدات تعمل زيي وتمص عسل بوقي (ريقي) وكنا بنتعشق من شفايف بعض وانا باحضنها فكيت مشبك البرا ونزلته علشان اشوف اجمل بزاز في حياتي بزاز مرفوعة ومليانة والحلمة حمرا وقد عقلةالصباع والبز أبيض شمع و مدور ومليان ومرفوع انا تهت في جمال البزاز وقعدت ارضع فيهم كاني باعوض حرمان السنين .. وادخل وشي بين بزازها وأفرك البزين في خدودي وهيا بدات تئن وتقول اه براحة بتوجعني اااه حلو كتير ونزلت لحس في بطنها وسوتها لحد ما نزلت قلعتها البنطلون بالأندر وانا بالحس بداية كسها ولقين في بقي البظر ( الزنبور) اللي بدات أمصه وهوا يوقف في بقي كان طوله ٣سم واحمر زي الدم وقعدت امص فية وهيا تزوم وتصوت وتقول هيك ما احلا مصك مص كمان والحس كسي يا حبيبي يا نياكي وانا نزلت لحس علي شفايف كسها اللي كانت حمرا وحواليه ابيض شمع بطريقة الجائع اللي اول مرة يشوف اللحمة قصدي الكس .. وهيا بدات تجيب افرازات وسوايل وساعتها طلعت لوشها وشفايفه وبابوس وبالعب بيدي علي زنبورها وااايد التانية بتمشي زوبري علي كسها فوق وتحت وهيا سايحة وطايرة في عالم الملكوت وعينيها بتقلب لفوق ساعتها رشقت زوبري لسرعة مع السوايل اللي افرزتها سهلت الدخول وفض البكارة وهيا صرخت صرخة وكانت بتحاول تكتمها لكن الكل سمعها وبصت لي وهيا بتدلع عليا وتقولي انت قاسي كيف تعمل فيا هيك وتعورني ليش فوته لجواتي بسرعة قلتلها وانا بابوس شفايفها حبيبتي كلن لازم اعمل كدا علشان افوتوا زي ماتحبي انا فتحت حصن عكا دلوقتي بس لحظة واحدة وكنت حاسس بسخونة وكمية من السوايل والدم وكان كسها ضيق ىغم تخنه وانه قابب من برا وحسيت كسها من جوا بقفل علي زوبري اللي بيشفطه ماحسيت بنفسي الا وانا بانزل لبني بكسها كتير وهيا كمان بتنزل في نفس الوقت وبتصرخ من اللذة.. قمت من عليها ومسحت الدم النازل من كسها بالفوطة البيضة وقمت دخلت الحمام ومايت البانيو مايه وحطيت مطهر ورجعت شلتها وحطيتها في البانيو علشان اطهر جرح كسها وقلت لها تغسل من جوا بالمياه قالت مش باعرف دخلت معاها البانيو وبدات احط صوابعي في كسها والف صوباعي حوالين الجرح من جوا وهيا تقول ااااه براحة صوباعك واجعني يا قاسي كلامها كان كله دلع ومحن وسكس خلاني قلت لها لو ما كان الجرح كنت نكتك تلني بس خايف يحصل لك التهابات وخايف اقولك انيكك في طيزك تزعلي وتقولي لا قالت لو مش هايوجع وتكون معي واحده واحده انا موافقة انا اريدك تكون معي مبسوط يا باسم قلت لها طب ناخد شاور وندخل نكمل .. دخلنا وجبت فازلين ونيمتها علي بطنها وبدأت انزل لطيازها المدورة والمرفوعة والبيضة وأضربها عليهم لدرجة ان صوابعي علمت احمر عاي لحم طيازها وهيا بتصوت بلبونه وتقولي انت بتعمل ايه ياسيدي باسم قلت لها بأضرب طيز الشرموطة قالت أدب طيز الشرموطه وافشخ طيزها يا سيدي وتاج راسي.. بدات أفرق بيم الفلقتين واشوف احلي خرم أحمر وحواليه ابيض شمع كانها ورده محفوظه بالقطن .. ونزلت بلساني الحسه وانزل سوايل من بوقي وادفع لساني جوا خرم طيزها الديق وكانت مستمتعة وبتزوم وتقول حلو لسانك في النيك يا حبيبي ولفيت ايدي لعند كسها وبدات ألعب في كسها وزنبورها ولقيت خرم طيزها بفتح شوية ويقفل علي لساني طلعت اساني وكبيت فازلين سايل علي خرم طيزها وبدات أغرس ثوباع في طيزها بالراحة وواحده واحده وانا بالعب في كسها وهيا تزوم ودخلت الصباع الثاني وانا باحط ڤازلين تاني وارجع العب في زنبورها وبعدين حطيت الصباع الثالث وبدأت ألف صوابعي جوا طيزها دواير اوسعلها وهيا بدات تصرخ ونزلت كمية سوايل كبيرة عالفرشة مسكت زوبري ودهنته ڤازلين وبدات ادخله بدل صوابعي وانا فاتح فلقتين طيزها عالآخر ودخلت حشفة زوبري وهيا بدات تصوت وتقول براحة انت عورتني قلتلها ماتخافيش وطلعته وكبيت ڤازلين تاني دخل جوا خرم طيزها ورسقت الحشفة وهيا ما حسيتش بالم دفعته للنص وهيا بتقولي براحة بس بلبونه قلت حاضر وقمت مدخله كله مرة واحدة وهيا بدات تصوت وقالت ما تتحركش اثبت شوية انت شقتني شق وبعد سويه بدات طيزها تفتح وتقفل علي زوبري بدات ادخل واطلع بالراحة وهيا بدات تستمتع وتقول حلو ما اشهاه نيك الطيز فوتو لجوا اااه اسرع بسومتي ااااه كمان ااااه وانا كنت في عالم تاني وفعلا قذفت جوا طيزها كمية كبيرة من اللذة ونمت عليها وزوبري لسه جوا كسها وبابوس فيها وبالحس رقبتها وبالحس ضهرها وقمت واخدتها قعدتها في البانيو تاني علشان لو فيه جرح من ورا يتطهر واستحمينا وكان الفجر اذن وصلينا ونمنا لحد الساعة ١٠ كان الكل جاب يهني وجايبين الصباحية .. .. وبكدا ينتهي الجزء الثامن والي اللقاء في الجزء التاسع .. تحياتي

الجزء التاسع
من فطرة الانسان التعامل بصدق مع الآخرين فإذا اكتشف كذب الآخرين فإنه لا يأمن لهم مرة اخري بل يتجنب ان يراهم مرة اخري
الجزء التاسع
يوم صباحية باسم جاء الجميع يصبحوا على باسم وراما واول ما دخلت ام راما قالت ايه الجمال دا كله وام باسم دخلت واخدت باسم علي جنب واخدت منه قماشة ددمم البكارة ونزلت لتحت عند اخوات باسم البنات اللي قعدوا يزغرطوا من الفرحة .. وطلعوا كلهم يباركوا ويهنوا ،، دخلت نهال لبنتها وقالت ماشاالل... ايه الجمال والحلاوة يا راما وجهك منور ومشع اتكسفت راما وقالت لامها لا تخجليني ماما انا باتكسف قالت يا حبيبتي انا حبيت اطمئن عليكي .. قالت إطمئني قالت يعني باسم اخد شرفك وعرف ينام معاكي وحقه كبير والا صغير وانبسطتي .. قالت راما ايه يا ماما واده واحده ايه كل الأسئلة دي سؤال سؤال . وبدأت تحكي لها كل اللي صار مع باسم وهيا كانت بتسخن وتقول دا طلع مش سهل باسم يا بختك فيه هذا الشبل من ذاك الأسد .. ودعت نهال لهم بالبركة والخير والذرية ودخلت البنات قرايب واخوات وعمات وخالات باسم يباركوا ويهنو بعد ساعة تركوهم ودخل باسم وغزل اغتسلوا من النوم والكسل .. قعد باسم يحكي عن حفلة الدخلة والقناة الفضائية اللي كانت بتصور الفرح ومامتك قد ايه كانت جميله في الفرح ولما شافت بابا عينه من الرقاصة قامن رقصت علشان ما تخلهوش يبص علي الرقاصة لدرجة ان بابا كان مش عاي بعضه .. وقام باسم قال لها فيه اي ألم عندك تحت من قدام او من ورا قالت راما فيه الم بسيط واكلان من ورا شئ يدغدغني من الخلف ومن قدام الم بسيط .. باسم قال لازم حبيبتي اعمل لك مساج من الخلف واحط لك مرهم علشان ما تشعري بالالم قالت اوكيه .. انا .. وكمان مفيش داعي للجماع من قدام اليوم لحد ما الألم يخف .. الاول لازم تقعدي في ماء بمطهر في البانيو .. وقعدتها في الماء بالمطهر وبدات ادلك علي خفيك كسها وخرم طيزها وادخل صوابعي من ورا ومن قدام براحة وهيا نايمة في البانيو علي ضهرها وفاشخة رجليها وانا شغال تدليك وطبعا كانت المحنة باينه علي وجهها والسوايل اللي بتنزل منها واهاتها اللي مالية الحمام .. خلصنا وطلعتها من البانيو ولبست البرنس وشلتها علي ايدي زي النونو وهيا مبسوطه وحاطة وجهها فوق كتفي وبتبوس في رقبتي وخدي وانا زوبري ولع ووقف في البنطلون .. دخلنا جوا وحطيتها عالسرير و قلت لها استريحي شوية .. لكن هيا شافت زوبري واقف وجيت الف مسكت زوبري في ايديها وقالت ودا واقف ليه .. ضحكت وقلت لها احتراما وتقديرا لكي حبيبتي قالت لا تعا اريحك .. وقالت ممكن اعمل شي كتير نفسي فيه شوفته بموقع اباحي ؟ قلت ايه ؟ قالت عاوزه أمصه وأحلبه علشان أريحك وكمان قالوا ان حليب الرجل زاكي وشهي ومغذي للمرا وبيحسن البشرة والجسم .. قلت اتفضلي دا بتاعك .. طلعته وبدأت تلحس من برا وحواليه باسانها كلنت لسه بتتعلم .. وبعدين دخلت الحشفة بالعافية وتقول دا كبير قوي وانا اقول خديه طالع داخل بس بلاش سنانك اشتغلي بشفايفك ولسانك يلعب حواليه من جوا وهيا بدات تعمل وتدلك بإيديها زوبري من القاعدة وبدأت بسرع وبدا يدخل نصه لزورها ووتتحشرج وبتسرع لحد ما انا قذفت في بوقها وزورها وهيا بلعته كله .. وكانت مبسوطة قلتلها مين قالك تعملي كدا قالت ماما قالت لي لو تعبانه وجوزك بدو ينيك ريحيه بكذا أسلوب وقالت اسوي ببقي وببزازي وبيديني وبطيزي لو تحب .. وانتي قلتلها اني فتحتك من ورا كمان قالت ايوا وحكيت لها وقالت باسم طلع مش سهل .. ودعت لينا بالخير والسعادة .. انا طلعت أخدت شاور وطلعت صليت الظهر ونزلت الجنينه جا طاهر ورنيم سلموا عليا وباركولي و طاهر سألني الجواز حلو قلت له لحد دلوقتي حلو 😂بس يا عالم بعد كدا فيه ايه🤔قال ياعم عيش النهارده وخاي بكره لعلام الغيوب .. سيبتهم وطلعت علشان نتغدي انا وراما وكان الاكل جمبري وسبيط وكابوريا واستاكوزا .. (فواكه البحر) وبعد ما اكلنا ضربنا كوبايتين شاي واخدتها لأوضة النوم لكن فجاة جرس الشقة ضرب وانا اتعصبت وطلعت بقول مين اللي جاي دلوقتي .. طلعت لقيت نهال حماتي ومعاها ناس غريبة شكلهم شوام .. وقالت اسفه يا باسم دي اختي ناديه وجوزها تسمه وسيم وبناتها لانا وماسه واحمد شافوا حفل الزواج اليوم بالصباح علي الفضائية وعرفوا العنوان وجم يباركوا وما كانوا يعرفوا طريقنا بعد ما عزلنا .. انا بصيت نظرة شك وريبه وقلت اتفضلوا .. بعد ما دخلوا قلت ليهم بعد اذنكوا داخل انادي لراما نهلة قالت خليك اناديها انا قلت لها لا يا حملتي ومرات ابويا انا اللي انادي لمراتي في بيتي مع احترامي لحضرتك خليكي مع الضيوف .. دخلت لقيت راما متوترة قلت لها مالك قالت ممممين اللي بره قلت من طريقة كلامك بخوف تبقي عارفه مين اللي برا .. انتي خايفه وبترتعشي ليه .. قالت جوز خالتي مش باحبه راجل بتاع مصلحته ما رضي يساعدنا في ازمتنا وكان مقابل يساعدنا كان بيزوجني لواحد غصب عني ومد ايده عليا بحجة انه مكان ابي اللي مات وكان بابا محمد هو المنقذ لينا وما رضينا نبلغهم مكانا وزي ما صدقوا ما سالوا فينا وسؤالهم دا لما شافونا بنعمة وشكلهم عاوزين يطلعوا بمصلحة مننا .. اخدتها بحضني وقلت لها اياكي تخافي من حد طول ما بابا وانا علي وجه الدنيا وكمان عاوزك تكوني قوية وشخصيتك علي اي حد اقوي من كدا .. ما عدايا وبتبا والا انتي عارفه 😂قالت .. انتوا اهلي اللي لا يمكن اعوضكو و*** رزقني بيكم .. قلت خلاص يالا البسي أجمل عباية وطرحة ويالا نطلع ليهم 👫 .. وطلعنا وهيا سلمت عليهم ومش بتضحك وكانت متضايقة منهم واتكلم جوز خالتها وقال الف مبروك يا عروسه ولو اني زعلان منكن انكن ما عرفتونا ولا كأن ليكن اهل .. قلت له لا ما تخافش جواز بابا من مامتها خلي لها اب جديد وكملن اتجوزت راما من ابنه بقت في عيله جديدة وسيف بقي اخويا يعني مش محتاجه حاجة منكم .. بص جوز خالتها وقال طيب مبروك بس فيه موضوع باكلمك فيه لوحدنا قلت لراما خدي البنات وانزلوا الجنينه واطلبوا غدا في الجنينه للضيوف علي ما اخلص كلام مع جوز خالتها.. قلت له خير قال اول موضوع راما كانت مخطوبه لواحد ولما عرف قال انه مش هايسكت وانه هايقتل اللي اتجوزها وان راما ملكه .. وكنا قاعدين بإيجار بعمارته وبيهددنا ان ما طلقت راما بيطردنا كمان .. بصيت له وقلت له اديني العنوان واسم الراجل دا ورقم موبايله قال ليه قلت له بس اكلمه واتفاهم معاه اخدت الاسم / عاصم محمود والعنوان ورقم موبايله وكلمت رئيس الحرس جالي فوق ووقف بلبسه الأسود ووسيم اتخض لما شافه .. قلت له يا قائد في خلال سلعة تجيب لي الاسم دا واهل بيته ودا موبايله اعماه تتبع علشان تجيبه بس عة ..تمام ؟ قال علم وينفذ ،، بصلي وسيم وقال ازاي في ساعة انا جاي في ٣ ساعات مواصلات .. قلتله اهدا وبطل كلام .. حاجه تانيه قال ايوا فين مهر راما قلت له وانت مال امك بمهر راما دا مع امها وانت ما كنتش ورثتهم انت باين عليك بني ادم طماع .. قال لي لا ما تفهمني غلط انا باطمئن بس قلت له يالا اتفضل انزل علشان واجب الضيافة . ونزلنا تحت للجنينه عاشان يتغدوا .. وكانوا مبسوطين ومبهورين ولقيت خالة راما بتسأل هوا ايه المبني اللي في الجنب دا ؟ قلت لها دي استراحة بابا عاملها للموظفين او للأهل اللي بيجوا من بعيد زيارات .. خير فيه حاجة قالت ولا حاجة .. خلصنا اكل وفجاة دخل قائد الحرس وقال تمام حضرتك الواد اللي قلت عليه وعياله بمراته عالبوابه يا كبير ضحكت وقلت له الكبير سبحانه وتعالى وكبير البيت موجود و*** يديله الصحة والعافية.. قال ادخلهم لحضرتك قلت له تمام دخلهم .. ةدخلوا متكتفين راجل ٤٠ سنه وست ٣٥ سنه وولد وبنت ١٥ و١٢ سنه .. قلت له انت عاصم قال وهو بيترعش ايوا يا باشا انا عملت ايه قمت له وخبطته قلم مخبرين محترم الواد جاله زهول قلتله تعرف مين دي ؟ بص واترعب وقال راما .. خبطته قلم تاني وقلت له اسمها الست راما ستك وتاج راس أمك فاهم .. مش كنت عاوز تقتلني وتطرد خلتها وبناتها نزل علي رجلي يبوسها ويقول ابوس رجلك يا باشا كانت وزة شيطان قلت له احنا بقي هانطلع الشيطان منك وامرت ياوه ويجلدوه في غرفة الكلب ومراته كانت بترتعش وقلت لها وانتي ازاي توافقي يعمل كدا ؟ قالت انا مغلوبه علي امري يا باشا قلت .. طيب هاتروحوا بعد شويه وقلت للحرس يقعدوهم في المطبخ الكبير تحت ويغدوهم ولما طلع عاصم كان بيبكي ويقول حرمت توبه قلت له لا يا روح امك وطلعت عقدين تنازل عن بيته وكتبته وصل امانه بمبلغ ٥٠ مليون جنيه .. وبصمته عليه وقلت.. لو مش عاوز تنطرد من البيت تتلم ومالك دعوة بخالة راما واسرتها .. قال حاضر وقلت له وصل الأمانه دا لو حسيت انك مش مظبوط وجاني شكوة منك باحجز علي كل ممتلكاتك وبادخلك السجن وقلت للثدقائد خده هوا وعياله روحهم البيت وكل كام يوم حد يروح يبص عالأحوال ولو فيه نوش يبلغ القائد .. قال تمام وطلعت مراته وعياله انا استوقفتهم وناديت علي البنت وقلت لها انتي خايفه ليه انا خبيت اضايفكم بس وخدي الظرف دا هدية مني ليكي .. وجيت علي الولد اعطيته ظرف هديه ومشيوا وكانت خالة راما في ذهول حرفيا .. وقلت لهم بعد القعدة شرفتوا وفيه سيارة بتوصلكوا قالت احنا كان ودنا نقعد معاكم كام يوم كدا قلت لها ما ينفعش علشان ماحبش غريب يشوف اهل بيتي فقالت قالت احنا كلنا اقارب قلت جوزك مش من الاقارب دا عرف عندنا .. وقمت وقلت شرفتوا .. مع السلامة .. ومشيوا وطلعت انا وراما للشقة وطلعت نهله ورانا وقالت كنت عاوزاك في موضوع قلت اتفضلي .. قالت اختي كلمتني انها عاوزه تيجي تعيش هنا هيا وجوزها وعيالها .. قلت لها انا اشتريت لهم البيت اللي قاعدين فيه بالكامل يعني مش محتاجة تيجي هنا وبعدين قلت لحضرتك جوزها غريب ما ينفعش يدخل الفيلا .. قالت انا باكلم ابوك قلت لها لا انا اللي باكلمه .. وكلمت بابا في الاول قال ما فيها شئ قلت له بابا جوز خالتها راجل مش مريح وماينفعش يظهر علي اهل البيت ولو هايجي هنا ما تزعلش مني انا هاسيب الفيلا واخد مراتي اشوف شقه بعيد عن البيت انا مش ديوث ولا معرص .. ابويا قال انا مبسوط منك وفعلا انا خلفت راجل تمام انت مكاني واللي تقول عليه يتنفذ لحد ما ارجع .. بعد المكالمة ونهال سمعتها بالكامل نزلت زعلانه وراما حست بزعلها .. قالت ماما زعلانه علي اختها وكانت عوزاها جنبها لأنها بتموت فيها قلت بعد كل اللي حصل ولسه بتموت فيها امك هاتخرب علي نفسها او هتخرب البيت دا .. قلت لها انا بكلمها ونزلت كلمتها وهيا كانت بدأت تبكي وانا مش باخد بالصعبانيات ويدأت افهم فيها انه ميصحش تيجي اختها وجوزها هنا قالت اصل جوزها كان بيدور علي شغل فقالت اختي تيجي تعيش هنا ونشغل جوزها في احد الشركات .. قلت بسيطه وهيا في شقتها والبلد اللي ساكنه فيها با بعته لشركة من شركاتنا هناك يشتغل فيها لكن هنا لا خط أحمر .. ممكن تروحي تزوريها كل فترة بعد استئذان جوزك اللي هوا ابويا او هما يجوا يزوروكي هنا .. بسيطة يعني عربية من هنا تروح تجيبهم وتيجي .. بدأت تفك وقالت طيب خلاص باكلم اختي وبابلغها الوضع.. طلعت لراما وانا دماغي مشغوله وباقول هوا ايه العيلة بنت الوسخة دي ؟ مفيش حياء ولا خشي ولا كسوف بكل بجاحة داخلين البيت علي طمع دخلت وانا وشي متغير وقعدت في الأنتريه وانا متعصب ودخلت داما بقميص نوم سكسي وماشيه بتتدلع ومبتسمه وبتتكلم بلبونه وتقول ايه مادخلت المخدع ليه انا منتظراك تحاكيني جوا بصت علي وجهي لقتني متغير وهيا خافت وانا قلت لها اقعدي .. قلت .. انتي عمرك ما حكيتي حاجه عن اهلك اللي بمصر ولما نتجوز اول يوم جواز أتفاجئ ان يدهر لك اقارب ... اعلمفيه مين تاني ووراه مصايب شكلها ايه ؟ بدأت تبكي وتترعش وقالت ماما قالت لي لا تحكي عن الاهل والأقارب علشان دول يعرونا دلوقتي ..قلت لا يابنت الناس طالما ظهروا يبقي تعملي حسابك انا ممكن ابيعك وابيع امك بسهولة لو جيتوا علي كرامتي وأهل بيتي وبابا نفس الكلام ممكن يطلق امك لنفس السبب ،، اوعوا تنسوا نفسكم.. قامت راما جات قعدت جنبي ومسكت ايدي ووطت تبوسها وقول وانا مالي حدا غيرك وانت كل شي الي .. ودخلت بحضني وانا طبطبت عليها وقلت لها انا بحبك لكن مش عي حساب كرامتي وشرفي فيه حدود لكل حاجة ولو ما اتعلمتيش الاصول بتاعتنا يبقي تتعلمي مني وتقولي حاضر ونعم اياكي تفكري اني راجل ماشي ورت زوبره انك تضحكي عليا بنيكة علشان اوافق علي اللي لمك عاوزاه .. وقلت لها روحي نامي في أوضتك وانا هنام في الوضة التانيه بكت وقالت لا عاوزة انام بحضنك ليش تسحب الأمان مني ؟ قلت لها بس الليله وباشوف لأني متعصب ومش طايق نفسي ودخلت اوضة النوم وقفلت بالمفتاح ونمت علي ظهري وبافكر في اللي فات وبقول لنفسي هل تسرعت في الزواج ؟ هل ما أراه تمثيل للكسب المادي ام تصنع للحب للسيطرة عليّ.. ام هي تحبني ولكن منقادة لكلام امها وأوامرها؟ عالعموم الأيام هاتجاوب علي كل هذه الأمور والأسئلة .. شوية وسمعت جري الباب بتاع الشقة بيضرب وما إهتميت .. ونمت ... عند راما كانت امها بتضرب الجرس فتحت راما ولقيت بنتها بتبكي ومنهارة اخدتها بحضنها وقالت مالك يا بنتي ليش تبكي باسم ضربك مد ايده عليكي ؟ قوليلي منشان أجيب لك حقك .. راما قالت لا يا ماما انتي السبب في اللي انا فيه باسم بيريد يطلقني من تحت راسك وعمايل خالتو وزوجها وكمان منشان خبينا عليه ان عندنا عيلة بمصر وهوا مش طايقني من ساعتها .. وتركني ودخل نام في غرفة لحاله وانا ما بأدر أنام لحالي قالت نهال طب دقي البال عليه قالت هوا دخل وسكر الباب وما يريد حدا يدق الباب عليه وما اريد اسوي مشاكل بالليل معاه .. يا ماما انا ما احب ادخل بمشاكل بسببكم انتي وخالتي انا متزوجه راجل وهوا حسسني بالأمان انتي بتخربي عليا قالت امها يا بنتي خالتك قالت ان لازم اشوف مصلحتك ونعمل قرشين للزمن ممكن نرجع الشام لما تستقر الامور فيكون معانا مصاري .. راما قالت مين قالك بارجع واترك باسم انا لو سبت باسم بموت يا ماما .. انتي تزوجتي بابا محمد علشان تعيشي بالنعيم يعني ما حبيتي ابو باسم لكن انا غيرك وللأسف **** عوضك ببابا محمد احسن من ابي نفسه لكن انت براسك شي مو مظبوط .. قامت امها متعصبة وبتقول .. ايه اللي عم تؤليه دا قالت لو بتحبي بابا محمد كنتي روحتي معاه وجليكي علي رجليه مش تتركيه لكاتي ترافقه وينساكي ؟ ماما راجعي نفسك وانا مالك صالح فيني انا عاوزه اخلص جامعتي واعيش مع باسم .. طلعت نهال من الشقة وهيا بتبكي وبتسأل نفسها.. ياتري راما كلامها صح والا غلط ؟ بس فعلا انا ليه ما روحت مع محمد للمزرعة ؟ نفسها.. انتي هتضحكي علي نفسك انتي تزوجتيه منشان تربي ابنك وبنتك وترتاحي من الشغل والخدمة .. نهال .. بس محمد طيب ورجل ما في مثله مايستحق مني هيك معاملة .. نفسها.. بس انتي هدفك تربي الولد وبعد كدا هترجعي للشام فإنسي تأنيب الضمير وقضي السنين الباقية بتصنع لحد ما ينتهي سيف من الدراسة .. فعلا دخلت نهال غرفتها ونسيت اللي حصل .. كل دا ومحمد سامع كل حاجة صوت وصورة وكان قاعد في اوضة المكتب ما هو جاي اسبوع اجازة بس لا الزوجة الاولي مهتمة بيه ولا الزوجة الثانية اللي اتصدم لما سمع الحوار بتاعها مع بنتها .. والأعجب الاتنين ما فكروا يبحثوا عني ويكلموني .. كانت نيڤين جات اختها قاعده معاها بتتكلم وسألتها امال فين الكابتن قالت ما اعرفش فين .. قالت جوزك ومش عارفه فين قالت عادي كل واحد براحته .. قالت لها انتي يا بت بارده قوي قالت طيب ماشي .. قالت لها اختها هوا مش بتنامواومع بعض يعني بتعملوا سيكو سيكو .. قالت نيفين .. بت عيب بلاش قلة ادب وهبل .. اختها قالت والل.. انتي اللي هبلة وغبية .. يكون بعونه محمد منك لقيت نيفين بتقولها لو عاجبك خديه قالت اختها بجد النعمه علي بني ادم جبل .. ياريت كان ينفع لكن لو سابك مش هيبص لا عليا ولا علي اي واحدة من عيلتنا بسببك انتي خلتيه يتعقد من العيله كلها .. كان محمد بيسمع وبيتأسف علي حاله .. وبيسأل نفسه اعمل ايه في حظي .. في نفس الوقت الموبايل رن ...رديت لقيتها كاتي قلت لها ايوا عايزه حاجة قالت كنت عايزه أقعد معاك شوية قلت لها خير قالت لما نتقابل .. قلت انزلي الجنينه قابليني.. ونزلت الجنينه قابلتها وكانت عينيها بتلمع .. وقعدنا وبدات تتكلم بس كانت حاطه راسها بالارض وبدأت وبترفع راسها لفوق وشوفت الدموع في عينيها قلت لها مالك فيكي ايه.. قالت انا حاولت أغويك علشان اعرف سرك وانقله لرؤسائي اللي خايفين منك لكن مالقيت اسرار غير انك متدين .. قلت لها انا مش متدين وانا باغلط وبارتكل ذنوب بس باتوب بعدها وباطلب الغفران قالت لان قلبك مايان ايمان .. لما باشوفك لابس الثوب وعليه العباءة كاني شفت ر*** ووجهك فيه من النور العجيب باحس برهبة عند الكلمة دي وبكيت ونكست راسي لتحت وقلت لو تعرفي كم الذنوب والمعاصي اللي عملتها مش هاتقولي كدا ،، قالت سيبني اكمل كلامي .. لأول مرة حسيت اني محتاجة البس لبس المسلمات وال**** وأدخل المسجد واصلي زيكم وفعلا طلبت من نيڤين تلبسني مثلها وأخدتني للمسجد للدور بتاع النساء وصليت وانا مش عارفة أقول ايه وقفت وعملت الحركلت ولما سجدت سمعت اللي جنبي بتقول ي*** انا فهمت انها بتدعي لل... فبدات ادعي وشعرت اني امام الل... بدون ان اراه وبدات ابكي في السجود وادعي وفي الركوع وادعي ولما خلصت **** قمت وجات نيڤين وسألتني انتي اسلمتي قلت لا لكن حبيت أجرب اصلي **** المسلمين .. وحسيت بارتياح حقيقي لكن قلت لها ممكن تعلميني الصلاة وماهي القراءة التي أقرأها .. فرحت نيڤين وأحضرت كتاب بالانجليزية بيتكم عن الصلوات وتوضيحها وابسط السور لقراءتها واين الدعاء والتشهد وهكذا اخذت الكتاب وقرأته وطلبت مني تحفيظها قصار السور والفاتحة وذهبنا لصلاو العشاء معا وكانت كاتي تصلي بجوار نيفين وعند التشهد الاول نطقت الشهادتين بصوت عال وهي تبكي ثم في التشهد الثاني نطقت بصوت اعلا بعد التسليم قامت امام المصليات واعلنت اسلامها والكل كبر وهلل ونزلنا الي الڤيلا في فرحة عارمة.. وانا الان **** وعايزه اغير اسمي لإسم **** وعايزاك تختار اي اسم . قلت اسمك الجديد مارية .. ابتسمت كاتي وقالت ماريه محمد قلت جميل يا كاتي وبعدين هاتعملي ايه قالت هاروح للأزهر اعلن اسلامي واغير اسمي في الأزهر وبعدين اغيره بالسفارة وباستقيل بجد من كل المناصب وبافضل عندكم لو خدامه علشان حسيت بالامان والامن والطمأنينه .. قلت لها انتي ليه ما اتجوزتي لحد الآن.. قالت ياااه انا كنت بامارس الجنس من قبل سن ١٦القانوني للفتاه واتجوزت ٣ مرات وكل مرة اقعد معاه سنه او سنتين او بالكتير ٣ سنوات وبنتطلق لأن كان يا بيخوني يا بمل مني وعاوز حريته ورافقت اكتر من واحد معاشرة جنسية مرة كل أسبوع اوكل اسبوعين علي حسب الظروف لكن بقالي سنة مش بارافق حد وانت كمان كنت بافكر فيك ليل نهار قلت بتفكري غي السر مش فيا ركزي كلامك قالت في الأول كلن في السر لكن بعد ما قربت منك بقيت بافكر فيك ليل نهار .. قلتلها وبعدين ؟ قالت اكتشفت اني بحبك ومقدرش اعيش بعيد عنك ولو مش هنتجوز بس كفايه اني اسعدك واشوف السعادة في عينيك وانا باخدمك .. قلت لها هوا فيه كدا حب ؟ قالت صدقني قلت لها طيب جهزي نفسك هانرجع بعد اسبوع خلصي اوراقك ومعاكي الحرس وخطاب مني لشيخ الازهر يخلص اوراقك بسرعه.. نرجع لباسم صحي تاني يوم الصبح وفتح غرفته لقي راما نايمه قدام عتبة باب الغرفة وواخده شكل الجنين انا اتصدمت ونزلت اصحيها وهيا نايمه وصحيت وقامت دخلت اوضتها وروحت وراها باقول لها انتي نايمه عند الباب من امتي قالت والدموع في عينيها من امس قلت ليه كدا قالت ما باقدر انام بعيد عنك ولو تركتني ياباسم باموت روحي .. اخدتها في حضني وافكاري متضاربة وباقول طلعت بتحبني بجد ونفسي تقول لا بتلعب عليك قلت طيب باشوف قلت لها بانام معاكي الليلة خلاص وسيبتها ورايح الحمام قالت لوين رايح قلت لها عالحمام اخد شاور قالت استني باجي معاك ودخلت معايا وكانت بتليفني بإيديها وبتغسلني وهدانا كنت باغسلها بإيدي وكنا مبسوطين ومشتهين لبعض ولبسنا البرنص كل واحد فينا .. وطلعنا وانا واخدها تحت ذراعي لحد اوضة النوم لبسنا بيجامات العرسان وطلعنا وهيا حطت الفطار وفطرنا .. وقلت لها بانزل الجنينه اقعد شويه قالت انا نازله معاك حبيبي ونزلنا وقعدنا بحضن بعض .. جاء الي وسلم علينا وقال راما قالت نعم بابا قلت يالا نروح مشوار انا وانتي قالت بعد اذن باسم يا بابا معاش يوافق الأول .. انا قلت ايه البت الهبلة دي قلت لها يا بت الحاج بيقولك تعالي معايا مشوار تقولي بعد اذني تروحي فورا .. وراحت راما مع بابا وطلع المشوار للبنك .. دخلوا وقال لها فين اقامتك وكلن معاه قسيمة جوازها وفتح حساب لراما وقال لها مهرك باحطهولك وديعة تجيب لك مبلغ شهري تصرفي علي نفسك قالت مش محتاجة فلوس يا بابا قلت بت عيب ودا حقك الشرعي علشان الزواج يكون حلال .. وحط بابا ٣٠ مليون بحساب راما واخد الفيزا بعد ساعة ومشيو وهيا اتصدمت من الميلغ وكلنت سعيدة بس بعد شوية رحع الحزن خيم عليها .. ونتابع الفصل العاشر تحياتي

الجزء العاشر
تمهيد : تحياتي للجميع
الحياة تعطينا وتأخذ منا أجمل شئ وعجلة الزمان تدور ولا تتوقف لا يرجع الزمن للخلف ولا يعود العجوز للخلف بل يمكن ان تتجدد خلاياه مثلما حدث لمحمد ولجوؤه للمزرعة كان اختبار عمله لنفسه وعمله لكل اهل بيته لأنه زارع كاميرات صغيرة جدا وحديثة وموصلها علي موبايله واللاب توب بتاعه كان بيحاول يعرف كل حاجة بتحصل من ورا ظهره وهوا بعيد او حتي قريب .. كمان حب يختبر كاتي الأمريكية هل فعلا اسلمت والا كل دا تمثيل لهدف ؟
الجزء العاشر
رجعت راما وبابا من البنك وبعد الفرحة ارتسم علي وجهها الحزن قال بابا لها .. بنتي حبيبتي مالك فيكي ايه ؟ قالت باسم زعلان مني،، بابا يا بنتي دا جوزك مش هتدخلي الجنة الا برضاه عليكي ابوك وامك فترة انهم مسؤولين عنك انتهي وانتي معاكي فلوس كتير لو عاوزه تسمعي كلام امك وتاخدي الفلوس وترجعي بلدك مفيش مشكله بس بلاش تخدعي ابني باسم باسم الحب .. راما قالت لا يا بابا **** في السما وباسم عندي في الأرض .. قلت لها طب مش هاتسمعي كلام امك وتقلبينا في كام مليون وترجعي بلدك .. قالت راما لا يا بابا دي بلدي وانت بابا ونيڤين ماما.. بس انت عرفت منين يا بابا الكلام دا ما كان حد معانا .. بابا قال لها بمكر انا كنت طالع علشان اقولك البسي علشان نروح البنك سمعت صوت نهال عندك وبتصرخ فيكي ومتعصبة فوقفت وسمعت الحوار كله .. حطت راسها في الأرض وقالت انا مش هاسمع كلامها لكن حضرتك هاتعمل معاها ايه .. بابا بص لها وضحك وقال مفيش انا قضيت معاها كام يوم حلوين وانبسطت وكمان هاحط لها مبلغ كبير في البنك علشان لو طلبت الطلاق ابقي عملت اللي عليا بس لو ندمت وحبت ترجع مش هاترجع ليا تاني لو انطبقت السما عالأرض.. قالت يعني هاتسيبها بابا قال .. لا هيا اللي هاتسيبني !! وبابا ساب راما ودخل أوضته وراما طلعت شقتي واول ما شافتني جات جري عليا ودخلت في حضني وقعدت تبوس فيا وتقولي انت واحشني خالص وانا باقول انتي اكتر بس خايف ازود في قلبي كتير من الحب الزائف وأعيش بعدها علي الأطلال وابكي مع انغام ام كلثوم .. دفنت راما وجهها الملائكي وقالت حبيبي اموت يوم ما افارقك او تفارقني وعلشان هيك باحكي لك موضوع كنت خبيته عنك بيني وبين ماما .. وحكت راما ليا كل حاجة مع امها وان بابامحمد سمعهم والفلوس اللي حطها لراما في البنك وانه عارف ان ماما مش بتحبه وبتسيبه لما تاخد منه مبلغ كبير ترجع بيع للشام .. قلت تبقي هاتخسر احسن حاجة حصلت لها بابا لو زعل من حد مش بعرفه تاني ولا بيبص له تاني .. قالت هوا قالي نفس الكلام ، تعرف ياباسم انك بتشبه بابا كتير في كل شي.. قلت لها انا فين وهوا فين اتمني افضل تحت رجلية وابوس فيهم لحد ما اموت .. قالت بعد الشر عليك حبيبي قد كدا انت بتحب بابا .. قلت لها دا اغلي حاجة في حياتي لو ضربني لو شتمني علي قلبي زي العسل ..عارفه لما اقعد معاه ويكلمني احس ان كل همومي انزالت وبلاقي قوة زرعها فيا بس وانا جنبه .. .. قلت لها انا بس نازل وجاي افكرت حاجة .. ونزلت لبابا وخبطت عي اوضته وقال ادخل .. دخلت ولقيت عينه فيها دموع وجالس علي السرير سلمت عليه ورد السلام وقالي خير يا حبيبي عاوز حاجة قلت له ايوا وروحت رايح علي راسه ابوسها ونزلت عاي ايديه ابوسها ونزلت علي رجليه ابوسها كان الباب موارب وكانت نهال ونيڤين بيبصوا .. وقلت لبابا **** يديمك وسطينا ويبارك غي صحتك وعافيتك انا عاوز اعيش تحت رجليك لآخر العمر قالي بس يا واد انت بقيت زي الفحل وبطل كلام العيال دا قال لا يا بابا لما اكون جنبك باحس بقوة وسعادة كبيرة .. قال بابا انا جنبك ولو احتجتني بتلاقيني معك في ثواني .. وبعدين انت اسه عريس وسايب مراتك يا متخلف ؟ عايزهم يقولوا انك ما بتعرفش؟ وضحك .. قال لا يا بابا انا راجل من ظهر راجل .. قال طب يالا ورينا الهمه وهات محمد الصغير .. ضحكت وقلت هاجيب محمدين 😂 قال طب يالا علي فوق .. خرج باسم وكانت الزوجتين استخبوا مني لحد ما طلعت وطلعوا يقعدوا في الصالة ويقولوا هوا فيه ايه؟ .. شويه وبابا نادي يا نهال تعال،، انصدمت نهال وقالت هوا مخاوي جن كيف عرف اني بالصالة .. ودخلت وقال لها بكرا الصبح بنروح البنك باحط لك مهرك ومؤخر صداقك علشان الواحد مش عارف بكرا فيه ايه .. قالت لا مفيش داعي انا معاك وانت عندي بالدنيا .. بصيت وقلت برضوا مش غاط يالا روحي شوفي بتعملي ايه .. قالت طب مش عاوزني قلت لها لا مش عتداوزك انا مشغول .. مشيت وتاني يوم راحو البنك قال لها انا هافتح لك حساب وهاحط لك الفلوس فيه عاوزة تعمليهم وديعة مصرية أو دولارية براحتك قالت هوا المهر والمؤخر كلم قلت لها ٥٠ مليون هيا برقت ساعتها وقالت دا كتير بابا قال لها لا مش كتير بصراحة انتي متعتيني الوقت اللي فات .. وكملن كنتي قايمه بالواجب وعامله حسابك ما تحمليش مني علشان تربي ولادك
.. خلصنا البنك وقلت لها يالا بينا .. ومشينا وبعد الغدا نهال قابت لبابا عاوزاك في موضوع مهم .. وبابا سمع منها انها عاوزة تطلق وترجع بلدها لأنها مش مستحمله العيشة بعيد عن الشام .. ضحك بابا وقال انتي ... وطلقها وكانت المفاجأة انه كان مخلص قسيمة الطلاق من يومين واداها لها وكان حاجز تذكرة طيران بعد اسبوعين قابلة التعديل لتاريخ السفر .واداها التذكرة وقال بس لو رجعتي مش هارجعك تاني هاتكوني ضيفة عند بنتك وبس وسابها ودخل اوضته .. عندي اخدت يومين عسل جامدين وقلت لراما يالا نروح اسبوع عسل الغردقة وحجزت في فندق عالبحر وسافرنا بعد ما عرفنا اللي نهال عملته واطلقت واخدنا اسبوع عسل ورجعنا البلد وتاني يوم بادور علي راما لقيتها قاعده في الصالة وبتبكي وبتضحك قلت خير يا حبيبتي قالت انا حامل عملت اختبار الحمل وطلعت حامل لان الدورة ما جاتش في ميعادها .. انا فرحت وبقيت عندي مشاعر متضاربه .. هابقي اب اللي هوا ازاي؟ ونزلت جري علي بابا وماما وانا بانادي عليهم بابا ماما يا خلق هوه طلع طاهر من اوضته ورنيم وبيقولوا خير حصل ايه قلت لهم راما حامل وبابا كان طالع من الاوضه ولما سمع جيه جري عليا واخدني بالحضن ودعالي وطلعت نيڤين وفجأة وقعت علي الأرض فاقده الوعي .. بابا جري يصحيها وهوا مخضوض وشالها وجري بيها عالمستشفي بالعربية ودخلت عملت فحوصات واشعة ورنين كامل ودخلت العناية المركزة واتركب لها محاليل .. وكنا كلنا موجودين في المستشفي بابا قالي خد مراتك روحها خليها ترتاح علشان الحمل .. وروحت راما وطاهر اخويا ورنيم كان في المستشفي مع بابا وماما علشان لو فيه حاجه .. ودخلت غزل المستشفي وجريت علي ابوها ودخلت بحضنه وهيا بتبكي وتقول ماما مالها ..بابا قال .. احنا منتظرين نتايج الفحص والتحاليل والأشعة .. وفضلنا قاعدين علي الكراسي للصبح وبنعمل زي مناوبة كل واحد يقعد يسهر ساعتين وبعدين يصحي حد وينام هوا وهكذا صحينا الفجر بابا صحانا واخدنا صلينا ودعينا لماما ورجعنا قعدنا تاني وعلي ١٠ الصبح حضر الدكتور وطلب بابا وكلمه علي جنب وبابا كلن متأثر جامد وباين علي وجهه .. وجالنا وقال يا ولاد شدوا حيلكم امكم عندها كانسر ولازم تبدأ في العلاج بس لسه ما وصلش للكيماوي .. الكل قعد يبكي وأنا ابنها الكبير بدات انهار من البكاء وحسيت ان امي ما كنتش حاسس بيها كلنت السند ايا في كل مراحل الحياة وشريط حياتي بيمر عليا وانا معاها وهيا جنبي في كل المواقف .. وفجأة ممكن تروح وتسيبني؟ 😥🤦وجرينا علي اوضة ماما وكانت بدأت تفوق واحنا من خارج زجاج الغرفة بنشاور لها وهيا بتشاور وابتسامه مريضة تظهر علي وجهها ودخلنا جري عليها ونزلنا علي رجليها نبوسها انا وطاهر وغزل وقلنالها سلامتك ألف سلامة وبابا كان لسه داخل الغرفة ووقف زي الجبل اللي حصل في كيانه زلزال واول مرة اشوفه بيبتسم ودموعه نازله واتحرك لسريرها ببطئ وهوا بيقول لها ايه يا نيڤين عايزه تسيبيني وتسيبي الأولاد دلوقتي طب ليه زعلانه مني علشان متجاهلك وعايزه تعرفي غلاوتك عندي طب يا ستي انا باقولهالك انتي اغلي حاجه عندي انا اللي ما استاهلك وانتي انضف حاجة في حياتي بس قومي وحاربي وأنا معاكي مش عاوز أشوف الست اللي كانت ب ١٠٠ راجل تروح من حياتي لان حياتي هاتنتهي ساعتها .. بصت اي نيڤين وهيا مبتسمة وبتقول يااااه يا محمد امش عاوزه حاجة من الدنيا بعد الكلمتين دول بس عاوزه اسألك قبل ما اموت بابا لقيته اتخض وقال بعد الشر عليكي يا عمري قالت انت راضي عني،؟ بابا بكي بإنهيار وقال راضي عنك يا حياتي وانتي راضية عني ؟ شاورت ومدت ايدها وباستها وبصت بصة زوجه كلها سعاده في اللحظة دي .. لكن فجأة اتجمدت الابتسامة وواتجمدت ايد ماما وهيا ماسكة ايد بابا اللي نزل علي ركبه وحط راسه علي صدرها وقال .. انا لل.. وانا اليه راجعون .. والبنلت صوتت وانا واخويا بكينا واترمينا عاي ىجل ماما بنبكي وبابا قام اسبل عينيا وبص لها وقال مع السلامة يا كل عمري اللي فات وهمسة حياتي اللي ضاعت مني .. اتصل ابي بالمغسله وقال انها هاتتعسل في المستشفي وتطلع علي الڤيلا ومن هناك تطلع علي المسجد في **** العصر وتندفن بعد الصلاة عليها .. واتحركنا وكان المسجد مكتظ وصلا ابي **** الميت بعد **** العصر واتحركنا فتحنا المقبرة وحملنا جثمانها لآخر مرة لمثواها الأخير وواتحركنا علي مكان العزاء وكانت تلفراشة منصوبة لثلاثة ايام خلف الفيلا وانقضت ايام العزا ونده عليا ابي وقال لو بنت سميها نيڤين ولو ولد سميه اي اسم مش لازم اسمي انا ما كنتش كويس وأهملت نيڤين لحد ما وصلت للنهاية دي .. قلت بابا **** يطول بعمرك ماما اتوفت انت السند الباقي واحنا بنستمد القوة منك .. و*** يرحمها وكلنا هنتقابل هناك .. وسابني بابا ودخل اوضته يريح وانا طلعت لراما اللي كانت بتبكي ومنهارة وانا باطبطب عايها وقلت لها خلاص.وحدي ال... هيا راحت عند اللي احن منا بيها واحسن مننا كلنا .. قالت انا حبيتها اكتر من أمي كانت طيبة عن جد .. الل.. يرحمها .. وكانت أكتر مرحلة حزن بعد اسبوع بابا قال هاسافر المزرعة مش قادر اقعد في الڤيلا لانها بتفكرني بامي وامك يا باسم وكانت كاتي (مارية محمد) مع بابا بحكم انها سكرتيرة تنفيذية مع بابا .. وكنت باتابع طاهر وما سيبته لحظة في الفترة دي اللي كان نفسيا منهار وحتي الجامعة كان بيروح وهوا مش بيتكلم والدكاتره كانوا ملاحظين ولما عرفوا عزوه وكانوا مراعيين مشاعره لانه في ازمه حاده .. وعمي كان من وقت للتاني كان بيجي يقعد معانا ويطمن علينا ويمشي وكانت رنيم بتحاول تواسي طه وتعمل له اكل ولقيتها جات قالت أبيه باسم ولو سمحت انا مش هاينفع أقعد مع طاهر في الشقة لوحدنا .. انا قلت ياااه ازاي نسينا الموضوع دا قالت طب ممكن أقعد في الاستراحة بصيت لها وقلت .. بتوانتي بتستعلطي يعني اختي وخطيبة اخويا وتقعدي في الاستراحة يالا لمي هدومك واطلعي اقعدي معانا هنا لأن راما محتاجة حد يرعاها في الحمل ومش هلاقي احسن من اختي رنيم .. ابتسمت وقالت حاضر يا أبيع .نزلت رنيم لمت هدومها وكتبها واغراضها وطاهر شافها وقال لها علي فين قالت هاقعد عند باسم وراما في شقتهم لان راما محتاجه رعايه وكملن ما يصحش اقعد معاك واحنا مخطوبين حرام .. قال وانا هاعمل فيكي حاجه ؟ قالت لا مش القصد لكن الشرع قال كدا وكملن علشان يبارك لنا في حياتنا .. قال طيب براحتك .. وطلعت شقة باسم وبعد شويه طلع طاهر لأخوه وقاله باسم بابا سابني وراح المزرعة وانت سبتني واتجوزت وغزل سابتني واتجوزت وماما سابتني وراحت عند **** ورنيم سابتني وطلعت عندكم طب اقعد مع مين ومين يخلي باله مني اروح فين وكان بيبكي ومنهار وبيرتعش و قع مغمي عليه .. (لان اصعب شئ هو الشعور ببعد الاحباب وفراقهم) جريو عليه شلته ودخلته اوضتي وبدأت افوقه وبعدين قلتله هاننزل كلنا تحت ونقعد في شقة بابا ومش هانسيبك يا عبيط وقعدنا نضحكه لحد ما فاق.. معلش الجزء فيه كمية حزن كبيرة لان الدميا مش بتدينا كل حاجة لكن بتاخد مننا العالي .. ونرجع لبابا اللي كلمته رنيم وقالت له كل اللي حصل وقلتلها انا كاني ما سمعتش حاجه شوية كدا وأرجع ليكوا علشان باحضر لكم مفاجأة قالت ايه هيا قلت لها لما ارجع .. والقاكم الفصل الحادي عشر .. تحياتي

الفصل الحادي عشر
تمهيد
كل حزن نقع فيه يبقي نقطة سوداء في القلب ولكن تكون ذكرا مقفلاََ عليها ولا ينساها القلب يا إما ان يلهو عنها بشئ مهم او أهم .. ففي الحديث " قلوب العباد بين اصابع الرحمن يقلبهما كيف يشاء .. فسبحان مقلب القلوب ..
الفصل الحادي عشر
رجع محمد للمزرعة وبصحبته كاتي والتي كانت تحاول جاهدة ان تسليه وتخرجه من حزنه الشديد وصف كاتي امرأة بيضاء البشرة مع لون الحمرة يظهر علي جسمها وبشرتها عند التعرض للشمس او الحرارة عينيها زرقا تين وشعر أحمر منسدل لأسفل ظهرها ليست نحيفة ولا بدينة بل ممتلئة الأجزاء الأنثوية مثل الصدر والخلفية والفخذين وسمانة القدم مع خدود مثل التفاح الأحمر وشفايف ممتلئة انها حقا امرأة مثيرة ،،وكانت تسترق السمع كثيرا الي مكالماته مع ابنه باسم واحوال الڤيلا وابنته وأخوه رئيس الوزراء .. وكانت تهفو نفسها لان تضم محمد اليها وتأخذه في حضنها لتواسيه علَّ في حضنها يجد الطمأنينة والسكينة وفي خضم تفكيرها يعود اليها ضميرها ويسألها هل تحبين محمد لهذه الدرجة قالت كاتي لنفسها لا بل هو شفقة عايه لا اكثر وهو لن يفكر في كحبيبة بعد ما فعلته معه فيكفيني ان اكون بجواره اسعد سعادته وأواسيه في حزنه .. الضمير .. ههههها ما تتحدثين به هو الحب ولا يوجد شئ يوصف بالحب الا ما وصفتيه فلتذهبي وتعترفي له قبل ان يذهب لغيرك .. كاتي ..لا حيائي يمنعني ان اعترف له لقد تغيرت بسبب تعمقي في الاسلام وعادات المصريين والمصريات احببت ان اكون واحدة منهم .. الضمير بدليل انك تتكلمين باللهجة المصرية كانك مولودة بمصر .. قالت نعم .. الضمير لكنني اخاف عليك من عذاب الهوي ولوعته .. قالت احببته لانه بفدر ما أتعذب فإنني أتلذذ بهذا العذاب .. الكلام سيكون علي لسان محمد الان .. بينما انا جالس اضع طعاما مع العمال للمواشي اذ رن موبايلي وكان المتصل الريس فرحبت به وهو عزاني في وفاة زوجتي وطلاق زوجتي الثانية وطلب مني الحضور لقصر الرئاسة بعد ثلاثة ايام لإجتماع مهم بصفتي مستشار رئيس الجمهورية ومعي دولة رئيس الوزراء ووزير الدفاع ووزير التخطيط والمالية .. وافقت وطلبت من كاتي ان تتجهز للسفرةبعد ثلاثة ايام أومأت برأسها وهي سعيدة مبتسمة الوجه وكنت اري في وجهها اشراقة لم تكن مالوفة من قبل وفي عينيها شعاع يأسرني حتي النخاع .. قلت لها كاتي فيكي حاجة مختلفة نظرت بتعجب وقالت ايه هوا مش عارفة .. قلت يمكن احلويتي اكتر من زمان كان وجهها اصبح باحمرار الطماطم وغادرت بسرعة وكانت طايره من السعاده وكان قلبها يدق كانه اجراس الكنائس كلها في وقت واحد ودخلت غرفتها وبدات تتخيل موسيقي السلو وترقص وحدها وهي تتخيلني هي بين يدي وتدور معي في في رقصة حالمة ..وبتقول لنفسها لقد بدا في النظر الي والاهتمام بي ويكفي انه قال لي تلك الكلمات التي جعلتني طائرة كالعصفور .. كنت اتعجب من حركاتي وانا امرأة تجاوزت الخامسة والثلاثين من العمر..!! ماذا فعل بي هذا الرجل لست أدري ولكني اشعر اني مسحورة به .. ﴿عند محمد﴾كان يبتسم في داخله ويقول ماذا أفعل هل ألفت انتباهها الي واشعرها انني أهتم بها؟ ولكن ليس وقته فلا تزيد من صب النار علي الحطب فيزيد اشتعالا .. وبالفعل جاء يوم الاجتماع وذهبنا انا وكاتي ومعنا فرقة من الحرس .. ودخلت وسلمت علي الرئيس واخي وكاتي معي كانت امراة جميله نظر اليها الرئيس وقال اها لم انت هنا الست كنت مسؤولة بدولة .. قالت نعم لكني تركتهم واصبحت في خدمة الكابتن محمد ولا اريد ان ارجع لهم مرة اخري نظر الرئيس الي واومات له ان كل شئ تمام ومافي خوف منها ..تركني الرئيس وجلسنا بالاستقبال انا وكاتي واخي وجاء وزير المالية وجلس وهو ينظر الينا بشئ من الاشمئزاز نظر حسين لي وقال ماهذا كيف ينظر الينا هكذا ألا يعرف من نحن .. اشرت اليه ان يسكت ويصبر وتكلمت معه وقلت مرحبا سعادة الوزير تشرفت بالجلوس معك .. فنظر الي وقال انت اصلا ما كنت تحلم انك تكلمني في يوم اوحتي تدخل القصر دا .. عارف كان فيه اسرات كان الحكم مقصور عليهم وكانوا مسيطرين علي الامن والاقتصاد والتجارة والصناعة والزراعة والاستيراد والتصدير والتعدين والذهب والبترول .. من ٧٤سنة كانوا المسيطرين بعد ما طردنا الملك وحاشيته وأعوانه اللي كانوا مسيطرين ،، بصيتله بابتسامة تحدي وقلت له .. انت بقي الباقي من النظام الي كان مسيطر ٧٤ سنة عالعموم دوام الحال من المحال..والايام دول ولو كانت دامت للي قبلك ما كانت وصلت لك او وصلتني لكن المصيبة انكم تمسكوا بلد ٧٤ سنة تخربوها وعايزين تستمروا اسياد علي شعب جذوره ممتدة لألاف السنين ونسيتوا ان كتر الظلم بيولد من رحمه اللي بنظف ويغير الوضع وصدقني انا سعيد اني اتعرفت عليك وبصيت لحسين وقلت له طيره وانفخه اللي زي دا انا شاكك فيه انه بيعطل التنمية وعتيز يرجع عصابته تحكم .. قال لحظة وقام استاذن وراح للسيد الرئيس وبعد شوية جاء احد الحرس يستدعي وزير المالية وراح .. ولقيت كاتي بتقولي انا اول مرة اشوف شخصية قوية وبالثبات دا في حياتي قلتلها بس كفاية احسن أتغر 😊ضحكت كاتي وبصت في عينيا وسرحنا احنا الاثنين في عيون بعض وسالتها سمعتي اغاني ام كلثوم قبل كدا؟ قالت لا قلت لها اسمعيها وبو ما فهمتهاش مزلي برنامج ترجمة للكلمات والمعاني وعيشي معاها اغنية انت عمري واغنية هجرت واغنية الحب كدا .. دول كفاية تفهمي حاجات كتير مش فب بلدك.. قالت انا عايزه اتعام كل حاجة هنا قلت طيب بعد الاجتماع هاعلمك اول حاجة ،، قالت ايه قلت لها هانروح التحرير وننزل نتمشي في طريق العتبة والموسكي ونروح علي خان الخليلي والمناصرة ونروح نتغدي فته وكرشه وممبار وكوارع ومخ ونطلع عالحسين كل دا مشي وندخل نقرا الفاتحة ونصلي ركعتين ونروح الازهر ومكتبته ونشوف كتب التراث بعد كدا نطلع عالسيدة زينب نقرا الفاتحة ونصلي وندخل مطعم حاتي نتعشي كباب وكفته وريس ورز معمر تمام .. قالت ولو اني مش عارفه معظم الاكل اللي قلت عليه بس موافقة .. شويه ولقيت وزير المالية خرج وهوا ينظر الي ويقول كلكم حثالة ومشي .. انا بصيت له وقلت ... يشفيك .. بعد شويه كان كل الوزرا اللي قال عليهم الريس وصلوا والمفاجاة حضور رؤساء الدول اللي دخلت في الوحدة .. وتم الدخول للاجتماع وتركت كاتي بالاستقبال .. بدا الاجتماع بكلمة الترحيب من الريس وقال لرئيس الوزرا كم دولة تم الموافقة عليها للانضمام للوحدة والعملة الموحدة .. قال مصر والسودان والاردن وفلسطين والشام ولبنان والعراق وليبيا والجزاير وتونس وتشاد التي قررت ان تكون اللغة العربية هي اللغة الرسمية في البلاد.. قال يبقي المجموع ١١ دولة جيد ونبدأ في اول بند اللي هوا بناء المصانع لازم نبني مصانع في الدول الجديده في الوحدة ونعمل تنمية شامله وتأهيل لكل الخريجين والحرفيين وعمل دورات مجانية لهم لاكتساب المهارات اللازمة والاسس المطلوبه في سوق العمل .. رد حسن وقال بس دا محتاج مالا يقل عن تريليون جنيه ذهبي لكل دولة .. قلت له الفلوس موجوده والاجهزة والشركات اللي هاتبني وتأسس موجودة ومستعدة .. الرئيس قال البند الثاني عمل شبكة سكة حديد بتمر علي الدول بالكامل .. رد حسن وقال التكلفة عالية ياريس .. رديت وقلت كام يا دولة رئيس الوزراء.. قال لا يقل عن ه تريليون جنيه .. قلت موجود وبابتسم وحسن بيبص لي بذهول ..الرئيس البند الثالث الزراعة واستصلاح الأراضي .. قلت الاراضي كتيره لكن لازم نشجع المزارعين علي الزراعة والمشروعات الزراعية والثروة الحيوانية والمصانع جلهزة بتمويل الدول .. قاطعني الرئيس وقال تقصد الولايات كل دولة في النظام الجديد تتحول لولاية حتي مصر ولكن مصر قلب الولايات المتحدة العربية عارف ان فيه دول خليجية منتظرة اننا نتفكك ونضعف ومن خوفهم علي اموالهم خافوا من الوحدة .. علشان كدا هيلاقوا مفاجاة من العرب هاتزلزل اركانهم .. نرجع لموضوعنا تمام نعمل كمان دعم مادي للمزارعين والماكينات تصرف بنصف تمنها للجميع .. الكل قال موافقين .. البند الرابع بند الجيش الموحد والتسليح .. قال نائب الرئيس واللي كان وزير الدفاع اننا لازم نزيد عدد الجنود والدفاعات الجوية والمنظومات علي جميع حدود الولايات .. بالاضافة لاننا نحتاج هذه الاسلحة الحديثة للتدريب عليها وبناء اكثر من مصنع في البلدان الحدودية لسرعة النقل والتوزيع علي الجبهات .. انا قلت تمام بادي اوامر للشركات الانشائية بالتحرك خلال اسبوع للبدء في التاسيس وهيتم نقل السلاح من المخازن السرية للدول المعنية تحت اشراف نائب الرئيس ووزير الحربية .. ضحك الرئيس وقال كان علي لساني اغير منصب وزير الدفاع لوزير الحربية .. طلبت طلب غريب قلت للرئيس عاوزين علم موحد للدولة .. قال ثح وتقترحوا ايه يا قادة قالوا احنا ما فكرنا بالعلم قلت له انا عندي مقترح قال اتكلم .. قلت العلم اخضر وفي المنتصف الهلال وحوله ١١ نجمة ذهبية .. سأل الرئيس الجميع موافقون قالوا موافقون ..والنشيد سيتم توحيده .. البند الخامس توحيد التعليم في الولايات المختلفة والاهتمام بالابتكارات والاختراعات المفيدة والمنتجة .. انتهي الاجتماع وشكر الرئيس الجميع وكلب الرئيس اني انتظر انا وحسين شويه وقال لنا انا أقلت وزير المالية وعاوز ترشحولي واحد كوزير حسين قال ممكن مدير البنك الفلاني او العلاني قاطعته وقلت له لا كفايه ناس اخدت مناصب ومش حاسة بمعاناة الناس قال طب عندك واحد قلت واحد ومن احسن الناس واطيبهم واتقاهم قال مين قلت محرز جوز اختي لوزه .. حسين قال فعلت دا احسن واحد للمنصب دا انا كان تايه عن بالي ازاي .. رد الرئيس وقال علشان كدا طلبت محمد معاك لانه رأيه ممكن يكون مكمل ليك وانا كان ممكن ارشح حد من اللي حواليا لكن تجربة محمد وتغييره للواقع الأليم حبيت يكون له دور ويكمل مشاركة فيه وخرجنا وحسن جالي وقالي حتجيب التريليونات دي كلها منين .. قلت اطمئن كل شئ عامل حسابة وهايوصل في الموعد .. وخرجت لكاتي واتحركنا نلف مجموعة من شوارع القاهرة التاريخية وبعد ما انتهينا اتحركنا علي وسط البلد بتاكسي اخدنا من هناك السيارة الطائرة وغادرنا للمزرعة وكانت كاتي سعيدة جدا وفجأة قالت لي ممكن اعترف بشئ وما تزعل مني قلت اتفضلي قالت انا باحبك لكن لو مش هاتحبني ماعندي مشكلة نفضل اصدقاء بس ما تبعدنيش عنك لاني ما اقدرش اعبش من غير ما اشوفك بصيت وابتسمت طب وليه تعذبي نفسك بالشكل دا ؟ قالت ما اعرفش انا حاسه اني مسحورة بيك فأرجوك ماتزعلش مني ولاول مرة احس اني انسانة ليا كيان وهدف نبيل في الحياة .. قلت لها بس لو جالك عريس اتقدم لك لازم توافقي وتفرحي بشبابك وتتهني .. قالت لا يمكن هاتجوز حد تاني وانا مبسوطة كدا .. بصيت لها واحنا في الجو وقلت لها بس انا جايب لك عريس وغني وميسور الحال ومحترم وهيهنيكي وهيسعدك قلتي ايه .. بصت وعينيها بتلمع بقطرات الدمع وقالت واحد تاني!! ... لااااااا ابدا .. قلت لها طب مش تعرفب مين هوا ؟ قالت مش عايزه اعرف ،، قلت لازم تعرفي وبعدين تقرري مش يمكن توافقي ولو مش هاتوافقي تبقي عندك فكرة عنه .. قالت مين قلت لها .... انا .. قالت ايوا مين يعني؟ قلتلها انا انا انتي اصنجيتي😅 قالت انت ايه ؟ قلت لها عاوز اتجوزك ولا هارفضيني لقيتها لفت ناحيتي ونطت في حضني وانا طاير بالطيارة وقالت مش ممكن انا كنت منتظرة اللحظة دي بفارغ الصبر.. قلت لها يعني موافقة قالت ايوا يا حبيبي .. قلت لها بس غدر مش عايز قالت انا من يوم ما عرفتك واتعلمت يعني ايه وفاء وعمري ما اغدر بيك يا قلبي .. وصلنا ونزلنا وجات كاتي ميلت علي كتفي وانا لفيت دراعي من وسطها ودخلنا الفيلا وقعدنا عالكنبة وبصيت في عينيها (طبعا هيا كانت **** علشان بقت ****) .. وبدأت أقرب منها وبدأت شفايفنا تتلامس مع بعض وكانهم بيتعرفوا ببعض لاول مرة وكانت شفاهنا بترتعش من السلام وبدات الشفاه تاكل بعض وتدخل في بعض وشويه ودخل لساني يسلم علي لسانها اللي قابله بعناق ولحس ولعق للعابها وهيا بتلعق لعابي وبدأت احضنها بقوة ولكن هيا قطعت البوسة اللي استمرة ١٥ دقيقة مع العناق وقالت انا مش عاوزة نعمل حاجة حرام وعاوزاك نعمل دا في الحلال .. ابتسمت في وجهها وقلت بكرا نروح نكتب الكتاب .. فرحت ووجهها نور اكتر ودخلت في حضني وقامت راحت لغرفتها علشان تنام وتستعد ليوم غد .. اليوم الموعود بحياة جديدة للإثنين .. كلم محمد ابنيه باسم وطاهر وبنتيه رنيم وغزل واخواته البنات وقال انه راجع بكرا وعامل حفل عالضبق لزواجي من كاتي باسم قال عليا الطلبات انا كنت عارف انك هاتتجوزها 😅 قلت له انت صايع اصلك طب كلم الماذون وتروح تجيبه بكرا اول ما اكلمك تمام قال تمام وطاهر قال زيه اني كنت عارف انك هاتتجوزها قلت له زعلان يا طاهر قال لا يابابا انا فرحان بس كنت عايزك تيجي تعيش هنا قلت له قريب باظبت امور المزرعة ونظام الشغل فيها وباستقر معاكم ..وطبعا البنات اتفاجؤوا بجوازي من كاتي واخواتي كمان لكن باركولي .. تاني يوم اخدنا العربية وطاقم الحراسة بعربات خلفنا ونزلنا ارقي محلات العرايس ولبستها اجمل فستان (مقفول وحشمة) وطرحة .. وانا لبست اشيك بدلة .. واتحركنا عالبلد وكنت علي تواصل مع باسم وانه يروح يجيب الماذون دلوقتي وانا جاي في السماء ساعة واوصل.. وفعلا وصلنا ونزلنا بالسيارات مثل سرب الحمام ودخلت مع كاتي وهيا متأبطة ذراعي والمفاجاة ان الواد الصايع باسم كان عاملي مفاجاة وجايب الطبل والمزمار البلدي يزفنا لجوا الفيلا وبدأ الكل سعيد وكاتي كانت متفاجئة وسعيدة في نفس الوقت ودخلنا وبدأ الماذون في عقد القران وكتب الكتاب والزغاريد اشتغلت من كل مكان وقال باسم بابا تسمح انت ومامت كاتي تيجوا معانا في الجنينه وطلعنا وفوجئت بكراسي منصوبة للعرسان وقعدنا والعحيب انه عزم كتير من اصحابه وقال الليلة زي ما بابا فرحني بجوازي انا لازم افرحه هوا الواحد بيجوز ابوه كام مرة🤣واشتغل الدي جي ومسك العصايرقص بلدي ودخلت رقاصة ترقص وهوا معاها وكاتي كانت بتضحك وسعيده وكل شوية تبص لي قلت لها .. مالك فيه حاجة؟ قالت خايفة احسن اكون باحلم وافوق من الحلم علي لا شئ .. قلت طب انا هاخليكي تتاكدي انه مش حلم .. قالت ازاي؟ قلت كدا اهوه ورحت لاففةايدي من ورا وقرصتها في طيزها قامت صرخت والكل بيبص ناحيتها قلت مفيش حاجة هيا بتصرخ من الفرحة امريكانيه بقي والحاجات دي مش بتشوفها عندهم .. بص باسم ووطي علي ودني وقال مش مستريح لك يا حاج .. بطل شقاوة هنا استني لما تدخلوا جوا .. قمت عاشان اضربه وبقوله ولا تعالي هنا قالي مش جاي قلت لمراته عاجبك جوزك الاهبل دا قالت دا حبيبي .. قلت طب روحي ببطنك اللي كل يوم بتكبر زي بطن البقرة دي😛 قالت كدا يا بابا انت بتتريق عليا قلت لها يا بت انتي اجمل بقرة اتجوزها ابني هههههه وقعدنا والكل بارك وهنا .. وطلعنا اوضتي وكانت اول مرة المس فيها جسم كاتي واشوف قد ايه ناعم وجميل .. قلت لها انتي منين في امريكا قالت انا من ريف امريكا يعني اصلي فلاحة فقلت بصراحة الفلاحة في اي مكان واخدة وضعها بجد ..وقلعتها الخدوم واخدتها بحضني ولسه هانعمل الصح لقيت الغلس باسم بينادي يالا ياحجوج العشا الكل منتظرك .. قلت له طيب جايين .. ولبسنا البيجامات وطلعنا نتعشي مع كل العيلة وكانت سفرة كبيرة .. وبعدين طلبت من باسم عمل اظرف لكل البنات واخواتي ومل ظرف فيه ٢٠ الف جنيه دهب حلاوة الجواز .. ودخلنا اوضة النوم وقلت لباسم امشي اطلع مع مراتك شقتكم قال عامل حسابي ياحاج .. ودخلنا واخدت كاتب بحضني وبدات املس علي شعرها وابوسها من كل مكان في خدودها ورقبته وشفايفها وفكيت البيجاما ودخلت ايدي احضنها من جوا البيجاما وبافك البرا من الخلف وقلعتها الجاكيت بالبرا وشفت اجمل بزاز ونزلت مص ورضع فيهم ونزلت علي بطنها وبدات اقلعها البنكلون بالأندر ونزلت علي كسها ابوسه والحيه وهيا بدات تتكلم انجليزي
( yah fuck me yaaah ) انا قولتلها ابوس طيزك اتكلمي عربي قالت مش باعرف الكلام السكس بالعربي قلت هاعلمك وانا بانيكك قولي حلو كدا الحس كمان واترجم لها وهيا تتكلم بلبونه وتصرخ وشوية قلتلها قولي ارضع بزازي وقطعهم .. وقلتلها قولي يالا نكني يا حبيبي ودخل زوبرك في كسي وهيا بدات تتكلم بسلاسة وبدات تفهم وبعد نص النيكة كانت بتردح بالمصري احلي كلام وكان لسانها اتفكت شفرته علي زوبري وكملت النيكة باحلي اوضاع وبعد النيكة الاولي لقيتها دخلت في حضني وقالتلي انا عاوزة احمل واجيب .... منك يشبهك قلت لها مفيش مانع طب يالا نعمل النيكة بتاعة الحمل 😛قالت طيب يال يا حبيبي وفعلا عملنا النيكة وضع وهيا نايمة علي ظهرها وهيا مكتفة دجليها علي وسطي وكانت حاسه بالنشوة والسعادة الجنسية وانا كمان كنت حاسس ان كسها مختلف مش كس بتحط فيه زوبرك وخلاص دا كان كس بيتحرك من جوا كانه بيمضغ زوبري وبيشفط الحشفة الامامية .. مين قال ان كل الأكساس زي بعض في النيك وكل النسوان زي بعض عالسرير ؟ دا انسان جاهل النساء زيهم زي الفواكه كل واحدة وليها طعمها وطريقة حب مختلفة .. وفي الصباح قمنا واستحمينا ونزلنا نفطر مع الاولاد وجات رنيم دخلت في حضني وبتقول وحشتني يا احلي بابا قلت لها وانتي كمان قالت كاتي بمداعبة بت انتي ازاي تحضني جوزي كدا قدامي انا باغير عليه .. بصت رنيم وطلعت لها لسانها وقالت انا اعرفه قبلك وهوا حبيبي قبل ما يكون حبيبك صح يا بابا؟ قلت طح يا حبيبة بابا .. ردت كاتي وقالت ان ما كدا فمعنديش مانع لكن بشرط قالت رنيم ايه هوا قالت انك تيجي في حضني انتي كمان .. طلعت رنيم من حضن محمد ودخلت في حضن كاتي و كانت رنيم مبسوطه وقالت بابا انا مستريحةوفي حضن كاتي اكتر من حضن نهال ونيفدڤين ... يرحمها .. قلت لها وانا كمان مستريح في حضنها والكل ضحك وكاتي اتكسفت وقعدنا فطرنا وقلت لهم اني هارجع للمزرعة شهر وراجع مستقر معاكم علي طول .. ودخلنا غيرنا هدومنا ورجعنا للمزرعة اللي فجاة لقيت واحد من المهندسين الزراعيين جاي عليا وبيقول الحق يا حاج فيه زي مقبرة فرعونية لقيناها بالناحية القبلية من الأرض ولما وصلنا للباب سمعنا صوت شياطين ووحوش جاي من ورا الباب وصوت غلبظ بيقول ما تحاولوش تفتحوه صاحب الرصد هوا اللي هايفتحه .. قلت له طيب بكرا باروح معاك ودخلنا انا وكاتي وقالت بلاش يا محمد تروح خايفه عليك قلت لها ليه؟ قالت هوا قال صاحب الرصد هوا اللي بيفتح المقبرة ؛؛ قلت لها وانا باضحك انا صاحب الرصد وبعدين انا مش محتاج فلوس لكن محتاج اعرف ايه اللي موجود لو علم فانا استفيد بيه واخلي بلدنا تستفيد بيه ولو كنوز بادخلها للمالية ولو اثار تطلع علي المتاحف .. تمام قالت تماما واستدعيت مرصود وكررت نفس الكلام عليه وقلت له يروح يتفاهم مع الجن اللي جوا المقبرة وتعرف اللي فيها ولو فيها برديات مهمة نترجمها ونستفد منها ونحفظها من السرقة وبكرا نروح مع بعض نفتحها وتاني ... يوم خرجت ووصلت للمقبرة و اشوفكم الجزء ١٢ والاخير من السلسلة الثانية .. تحياتي

الجزء الثاني عشر والاخير من السلسلة الثانية
تمهيد
هذا الجزء فيه من الأحداث الكثيروالكثير رؤية وخيال واقتراحات ووطن فيه الدرع والقوة ومجابهة الصعاب والنهوض بين الأمم.. ربما يقول البعض انه افراط في التفاؤل .. نعم وشعور بالامل فيكفينا انبطاح لكل من الكيان وأعوانه من اهل الشر .. وأترككم لقراءة الجزء الأخير من هذه القصة وربما بعد رمضان ابدأ في السلسلة الثالثة من معاناة رجل حتي عاد 👇الي الشباب والحياة الجديدة.. الي القراءة
وصلنا مكان المقبرة لكن فوجئت بجثث وقتلي كتير حول المكان .. سالت الحرس قالوا كان فيه مجهولين حاولوا يقتحموا المقبرة وتبادلوا اطلاق النار .. انا ساعتها سألت حد سرب معلومات بالموضوع دا برا المكان قالوا لا قلت في نفسي أنا مكلمتش غير الريس يبقي حاجة من اثنين يا الريس نفسه متورط وهوا اللي باعتهم يا فيه شبكة بتتصنت عالريس وهوا مخترق .. بعثت ٢٠ حارس يفتشوا جيوبهم ويشوفوا اي دليل عن هويتهم .. وفعلا رجع واحد ومعاة بطاقة تحقيق الشخصية وطلع ضابط في القوات الخاصة خليت الحرس يفتشهم تفتيش ذاتي ويطلع من جثثهم تحقيق الشخصية وكلهم تبع القوات المسلحة والقوات الخاصة .. اديت عليمات بزيادة الحرس والضرب في المليان لأي حد يقرب ركبت سيارتي ومعايا ٤٠ جارد بسياراتهم وطرنا بالسيارات ووصلنا بسرعة ونزلنا جوا القصر الجمهوري وكان الحرس الجمهوري رفع السلاح في وجهي انا والجاردات قلت لهم انا مين كمستشار للريس واكيد عارفني ونزلوا السلاح رفضوا قلت بدل ما تبقي مجزرةقالوا احنا واخدين اوامر بالضرب وانت بالذات سلموا اسلحتكم والا بتتصفوا فورا .. انا اندهشت من الكلام لكن كلمت مرصود يأمن المكان وانا هاسلم السلاح لحد ما أعرف فيه ايه وامرت الكل يسلم سلاحه .. ودخلنا واحنا متكلبشين ولقيت الريس ووزير الدفاع وقائد القوات الخاصة ولقيت الريس بيقول انت جاي ايه ووزير الدفاع بيقول جيت لقضاك قلت ليه انا عملت ايه وليه دا كله دا انا اخلصت لمصر ولكم وللدول العربية فيه ايه يخليك تعمل معايا كده قال معلش يا كابتن لازم نخلص منك لانك بتهدد الامن القومي وكمان ثروتك بقت اكبر من ثروة دول العالم وجات التعليملت بقتلك بعد ما اتسببت في انهيار اقتصاد الغرب باكمله والتهديد جاي لنا يا نقتلك ونخلص منك يا نتفضح ويتعرف اننا كنا عملاء للكيان ... قلت له طالما انا ميت ميت ممكن امنيه اخيرة قبل ما اموت .. ضحكوا وقالوا قول قلت مين معاكم في العماله والتواطؤ ؟ قال كتير حتي في الدول العربية قلت حدد لي اسماء فبدأ يسترسل في الاسماء وبيكمله وزير الدفاع.. وقال ودلوقتي المفاجأة احنا بنصفي عيلتك واولادك ومزرعتك ورجالتك اللي عند المقبرة .. ودلوقتي انزل علي رجليك ونزلنا علي دكبنا وكل واحد متصوب علي راسه مسدس وهيضغط العسكري عالزناد سألته سؤال اخير الضباط دول عرب ؟ ضحك وقال طبعا لا لو عربي ما كان هيسمع الكلام 😓واعطي الاوامر بالقتل... وفجأة اقتحم القصر مجموعات من حراساتي وخلصت علي كل العساكر وتم تصفية الوزير وقائد الحرس وتم القبض علي الريس وتم ابلاغ الفضائيات بالحضور الفوري للقصر الجمهوري لإظهار الحقائق للشعب واتصلت بحسين رئيس الوزراء يحضر فورا وبلغته بكل شئ وبالأحداث اللي جرت أخويا بص لي كدا نظرة مريبة وقال انت بتعمل كل دا ازاي قلت له مش وقته وعايزين نتصرف صح انا مش هآمن لحد غيرك في الوزارة وانت اللي هاتقول البيان والريس انا متحفظ عليه .. جالي اتصال من قائد الحرس عندي وقال تم تصفية كل العناصر اللي كلنت هاتقتل كل عيلتي وتم تصفية كل العناصر اللي كانت هاتخرب المزارع بتاعتي قلت الحمد له سبحانه وتعالي... قدرنا نسيطر عالوضع .. وخلال نصف ساعة حضرت الاذاعات من كل مكان .. وقام حسين وألقي خطبة قال فيها بعد الاستفتاح والتحية والسلام ايها الشعب لقد نالتنا من الاستعمار وتبعاته الويلات الكثيرة من تخلف وجهل وأطماع دنيئة من بعض من كانوا علي السلطة في البلاد وتم اكتشاف انهم عملاء للكيان وكادوا يزهقوا روح امل البلاد في النهوض ويغتالوه مع من سبقوه ولكن ارادة الل.. كانت فوق ارادتهم وتم القبض علي مجموعة منهم والبعض تم تصفيتهم اثناء المقاومة والبعض يهرب وبصدد القبض عليهم .. وسنعرض للشعب فيديوهات صوت وصورة لما جري في هذه الساعات القليلة الماضية ولنا كلمة بعد المشاهدة .. وبدأ العرض .. بالنسبة لي بدأت في هذه الفترة التنبيه علي الاتصال بأفراد بعينهم وقيادات في احزاب وحتي الاحزاب المتشددة .. وبعد انتهاء الفيديو خرج الناس للهتاف ضد النظام المخلوع وضد العملاء وضد الكيان الذي يحاول العودة من جديد عن طريق امريكا والتي كانت لابد ان تزيح محمد لتسهيل العودة بضربة لفلسطين وتخريبها.. كانت كل شعوب الولايات المتحدة العربية قد خرجت في الشوارع تهتف بنفس هتاف الشعب المصري .. وكلنت اتصالات كاملة من كل الحكام في كل الولايات وطلب اجتماع فوري وبالفعل تم تحديد الموعد نهاية الاسبوع بعد خمسة أيام من هذا اليوم السبت ثم قام حسين باستكمال كلمته وقال قررت انا رئيس الوزراء التالي : تسير اعمال البلاد لحين تعيين رئيس جديد او من ترونه الأصلح ،،عمل اجتماع عاجل لجميع قادة الأحزاب وكبار الشخصيات بالدولة علي مختلف الأصعد ويكون من الغد ولمدة ثلاثة ايام ،، عمل اجتماع طارئ لكل حكام الولايات مع العلم ان كل المشاريع التي تنفذ هناك قائمة ولا مجال للتعطيل فالكللابب تعوي والقافلة تسير ،، حل كل مجلس الوزراي وتعيين مجلس جديد خلال ثلاثة ايام كمجلس انتقالي .. وتم تعيين الكابتن محمد مستشار عام الحكم .. وبالفعل تم حضور الجميع للاجتماع واتخاذ القرارات وكان اولها علي لسان حسين تعيين مجلس وزراء توافقي من كل الأحزاب والشخصيات الكبري .. في نفس الوقت تكلمت كاتي واطمأنت علي زوجها وكانت تبكي خوفاً عليه.. لكم محمد طمأنها وقال انه سيحضر الاسبوع القادم .. بالفعل تم خلال ثلاثة ايام عمل حكومة توافقية وتم الافراج عن كل المعتقلين واصحاب الديون وتسديد ديونهم من وزارة المالية والتي تم ابقاء وزيرها علي نفس المنصب لانه ليس من ضمن النظام البائد .. وجاء اليوم المنتظر لاجتماع حكام الولايات والتي كان يطمع كل واحد من اربعة ولايلت ان يتولي الحكم بدلا من الرئيس المخلوع لكن رد حسن عليهم انه لن يكون من الصواب الان لأننا بكل بساطة نقول لهذا الشعب انه لايوجد منكم احد يصلح لانكم خونه .. اننا نريد ان يخرج من الشعب حكاما لا يخافون الا من رب العباد ولا يباعون او يشترون .. يجب ان نرجع الثقة لهذا الشهب لترجع له كرامته وشخصيته .. ولكن يمكن ان يتولي الكابتن محمد الرئاسة المؤقتة بصفته المستشار العام للحكم .. وافق الجميع لانهم يعرفون قدرته ومكانته الان لدي شعوب الوطن .. دخلت الي الاجتماع واديت يمين القسم للحكم المؤقت امام جميع حكام الولايات .. ثم تقدمت للاذاعات وتم اعلان التالي افتتاح البورصة العربية المتحدة من محافظة اسيوط وافتتاح بورصة الذهب من محافظة إلمنيا وافتتاح بورصة القطن من محافظة الغربية وبورصة البترول من محافظة الاسكندرية .. ورفع قيمة الجنيه العربية عن قيمته بمقدار عشرة قروش عن العملات الأخري .. واعلان هام تم اقامة مفاعل نووي لصناعة الصواريخ النووية بليبيا وتم اقامة مفاعل نووي بالجزائر لصناعة القنابل النووية وتم تحديث ترسانة الاسكندرية لصناعة السفن الحربية النووية وتم انشاء مصنع لتصنيع الاسلحة والذخائر والمركبات الحربية .. هذا من جانب الجانب الثاني اعلان الحرب علي امريكا لتخطيها حدود الاحترام للدول الاخري بأن تحاول السيطرة عليها بالتخريب والقتل واغلاق السفارة الامريكية والانجليزية والفرنسية واللاتي يدخلن المعركة مع امريكا كتحالفات بينهم وكذلك فتح باب التطوع للجيش العربي الموحد في كل ولاية ..
نزلت شعوب الولايات العربية للمساندة والاشادة بهذه القرارات والتي كان لها بالغ الأثر في النفوس وانبات الشخصية والكرامة في نفوس افراد الشعوب العربية من جديد ..
غادرت القصر وذهبت الي موقع المقبرة ودخلت وسميت باسم الرحمن وطرقت ثلاث طرقات علي الباب فجاء صوت من الداخل ويقول من قلت محمد قال انت صاحب الرصد مرحبا بك وانفتح الباب ووجدت امامي سلالن متدرجة لأسفل حوالي ٢٠ متر ونزلت وكنت موقدا مصباح الباور بانك ونظرت فسمعت صوت يقول اضئ المشاعل .. فأضأت المشاعل بزر في الحائط واضاء امامي اكبر موقع تحت الأرض فيه اطمان كانها الجبال من الذهب والالماس والمعادن التي لا اعرفها فمشيت وسطها وهي علي امتداد ٢كيلو متر مربع جاءني الصوت لماذا لا تندهش او تكبش من الذهب وتطير فرحا .. قلت للصوت ولم اندهش هل تتوقع مني حب هذا الشئ الزائل ؟ أين اصحاب هذه الكنوز انهم مقبورين اما غضبا من الرحمن او موتهم لأجلهم المحتوم فكلنا زائلون والي التراب راجعون ونزلت دمعة وزفرة مني لما نحن فيه من تكالب عاي الاموال ونقتتل بسببها .. جاءني الصوت وسألني فماذا انت صانع بهذه الكنوز ؟ قلت تنقل لبيت المال وتصرف علي الشعب وعلي منافع البلاد .. جاءني الصوت وانت ماذا ستحصل من هذا الكنز .. قلت لست ادري ربما بعض الورق او البرديات لاقرأها وشيئين او ثلاثة للذكري .. جاءني الصوت وقد بدأ يتمثل امامي وقال لقد وفيت وكفيت ولك هدية صندوق فيه سيف وصولجان وبرظيات فيها اخبار من قبلكم ونصايح مع برديات فيها علوم الأولين ولكن ينصح بألا يتم تفعيلها جميعا لأن فيها مصادر القوة المطلقة للأسلحة والانسان من طمعه يقتل اخاه الانسان .. قلت له صدقت اشار الي ان اذهب هنام لأحمل الصندوق واخرج به وانزل الحراس الذين نعي لنقل الكنوز للخزينة .. وخرجت والجميع ينظرون الي بذهول وقد اسرع اربعة اشخاص فحملوا عني الصندوق ووضعوه بشنطة السيارة و امرت الحرس بنقل الكنوز بوزارة المالية بالسيارات الطائرة واتصلت بمحرز وزير المالية وقلت له ان يستقبل السيارات الطائرة والمحملة بالكنوز وستكون احتياطي الولايات العربية فاول الأولويات هو استصلاح الأراضي والزراعات المختلفة وثانيها تنمية الثروة الحيوانية وثالثها بناء مجمعات سكنية في كل ربوع الولايات المتحدة العربية .. واقفلت الخط وركبت سيارتي ورجعت للفيلا وكان باستقبالي اولادي وبناتي وطارت زوجتي كاتي بحضني والتي قلت لها ممكن تتنازلي عن جنسيتك الأمريكية وتصبحين مصرية عربية وزوجة عربي .. نظرت الي بعينيها الزرقاوتين وهي تدمع وقالت هذا اكبر أحلامي حاليا لأنني لا يمكن ان اكون غير هذا .. وجاءت غزل وقالت بابا بارك لي انا حامل وهاجيب محمد او نيڤين لك .. ابتسمت وكنت فرحا وقلت الف مبروك وقلت عقبال اللي في دماغي .. ضحكت كاتي وقالت ان شاء الل... سيحدث .. وجاءت رنيم وقالت واحشني يا بابا قلت لها انتي اكتر عامله ايه في دراستك قالت خلاص الامتحانات عالأبواب وهابقي السنة الجاية اخر سنة ثانوية وادخل الجامعة وكلية الطب مع طاهر .. قلت قبل دخول الكلية تدخلي عش الزوجية .. الكل ضحك وهلل وطاهر كان مبسوط ودخل بحضني .. قلت فين البقرة بتاعتنا بصت راما وقالت كدا يا بابا بتقول بقرة قلت لها احلي واجمل بقرة وبعدك هايبقي فيه بقرة جديدة وشاورت علي غزل اللي ضحكت وطلعنا كل واحد يرتاح في غرفته واخدت كاتي بحضني وعملنا والجنس التمام ونمنا وقمت علي القدفجر اخدت دوش وروحت المسجد صليت فيه وبعد الصلاة قمت وقلت للجميع انا مقصر غي حقكم اهلي وناسي لو حد معذور ومحناج اموال او عنده مشكلة انا موجود في فيلتي من الساعه العاشره صباحا وحتي الساعة الثانية ظهرا لمدة ٣ ايام يوجد ٣ مكاتب بجوار بوابة الفيلا كل اللي له طلب يقدم طلبه مع رقم تليفونه او موبايله الكل قام علشان يهتف لي لكن شاورت له وقلت له لا يصح احنا في المسجد لكل الهتاف يكون للخالق .. واستأذنت ومشيت .. كنت عاوز ازرع الأمل والحب بين الناس وأرجع ثقة الناس ببعض .. لازم نغسل ارواحنا من ذنوبنا ونتوب من الشر اللي معشش جوانا طرد الشيطان بنقاء النفس وتوفير الثقافة السليمة وليست ثقافة الغرب .. ياتي يوم اقيم فيه انتخابات الرئاسة بالبلاد وفوجئت بانني موضوع بقائمة الترشح وكنت امانع هذا وظهرت علي الفضائيات واعتذرت عن الترشح لكن حدثت مظاهرة للشعب حتي وصلت امام فيلتي وهم يرددون الهتافات لثنيي عن هذا القرار خرجت لهم اشكر مشاعرهم الملتهبة بالحماسة وقلت هناك من هم افضل مني لكن قال احد الثوار انت الهمتنا القوة والكرامة والعزة ولم تكن يوما صاحب مطامع في الثروة او المال فلن نتخلي عن صاحب هذا الحلم الذي بات حقيقة وعلي الأقل لتتولي اربعة سنوات وبعدها نري ما سيكون ،، وافقت وعدلت عن قراري وبالفعل تم انتخابي رئيسا للولاية وتم انتخابي رئيسا للولايات بالاجماع.. تمر الايام والشهور وتبلغني كاتي أنها حامل مع الكثير من دموع الفرح منها ومن الأهل وتلد راما ولد وبنت وفي غاية الجمال اسمتهم محمد ونيڤين وبعدها ولدت غزل ولد جميل واسمته محمد ووكانت امتحانات رنيم علي الابواب وانتهت منها وطلعت الأولي علي الثانوية .. وتم زواجها من طاهر والذي كان سعيدا كان طاهر بالصف الرابع بكلية الطب وغزل بالصف الأول .. ومضت الأيام سراعا والدول التي اعلنت الحرب عليها بدأت بارسال الوفود للصلح والسلام وحتي امريكا فعلتمالم يكن متوقعا من شعبها اذ تم اغتيال رئيسها المجنون ووضع رئيس جديد بأفكار جديدة والمفاجأة تم ابعاد اليهود من الحكم داخل الدولة ومن الاعلام والاقتصاد والتجارة لانهم خراب علي الدولة وافكارهم هي الخراب الاكبر .. تم عقد السلام وبدأت االدولة في النهوض في كافة المجالات وولدت كاتي ولدا جميل الطلعة واسميته عزالدين وكنت فرحا لفرح كاتي والتي حصلت علي الجنسية المصرية وتخلت عن جنسيتها الأجنبية وبالفعل تذكرت فجأة الصندوق الذي حصلت عليه من الكنز وأردت ان اتفرغ لمافيه للاطلاع عليه ..والذي كنت قد وضعته في حجرة المكتب الخاصة بي .. وقررت ان اري ما بداخله .. والي هنا ينتهي الجزء الثاني عشر والاخير من هذه السلسلة والي ان نلتقي بالسلسلة الثالثة بعد رمضان بإذن الرحمن.. تحياتي لجميع القراء واشكر كل من شجعني علي الكتابة والمواصلة وكانت كلماته بناءة ومشجعة واشكر من حاول نقدي بأي شكل رآه من منظوره فقط الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية.. سلاااام مع الحماااام
 

المستخدمون الذين يشاهدون هذا الموضوع

عودة
أعلى