متسلسلة إعادة التشغيل (قلب الصفر) السلسله الثانيه الجزء الأول (خاص بمنتديات سكساتى) (1 المشاهدين)

EL3ALAMYEL3ALAMY is verified member.

مشرف قسم القصص

طاقم الإدارة
El_3alamy
مشرف
الفرعون
العضوية الماسية
كاتب ماسي
العضوية الذهبية
كاتب ذهبي
العضو الأفضل
نجم سكساتي
ناقد فني
داعم قصص
ناشر محتوي
ناشر قصص
سكساتي مخضرم
سكساتي نشيط
عضو
فضفضاوي مميز
شاعر سكساتي
كاتب قصص
افضل ناشر
سكساتي قديم
سكساتي متفاعل
سكساتي حريف
Team E G Y
سكساتي مبدع
سكساتي عبقري
سكساتي كاريزما
السمعة: 10%
نقاطي
19,275
الجزء الأول — “حين عاد الصفرُ بلا ذاكرة”

(بقلم العالمي) 🖋️

كانت القاهرة في تلك الليلة غريبة… الهدوء اللي غطّى الشوارع مالوش معنى. كأن المدينة بتحبس أنفاسها من حاجة جاية… حاجة محدِّش يعرف شكلها، بس أكيد مش خير.
الضباب الخفيف اللي غطّى كوبري أكتوبر كان باين كإنه دخان معركة خلصت من ساعات، لولا إن مفيش صوت رصاص… ولا صفارات… ولا حتى زحمة. (خاص بمنتديات سكساتى)

لكن الغموض الحقيقي مكانش فوق الأرض…
كان تحتها.

في غرفة ضيقة، إضاءة سقفها بترعش، أجهزة محطوطة على الجدران، شاشات بترسم خطوط مش مفهومة… وكان عمار نايم على سرير معدني، مغمض عينه، متشبك في كل جسمه أسلاك.
ملامحه باينه عليها الجروح، بس الخطير فيها كان الهدوء… الهدوء اللي مش طبيعي… الهدوء اللي ما يجيش غير من فقدان ذاكرة كامل.

باب الغرفة اتفتح، ودخل شخص لابس جاكيت أسود وعليه شعار غريب — دائرة مقطوعة بخطين.
ده مش شعار “النظام” اللي قضى عليه أبطال السلسلة الأولى…
ده كان أكبر… وأعمق… وأخطر.
ده كان “المجلس”.

الشخص وقف عند السرير وبصّ على عمار، وقال بصوت منخفض:

"الملف اتفتح… الكود اشتغل… بس لسه مش فاكر حاجة.
زي ما توقّعنا."

ورفَع راسه للكاميرا اللي في الزاوية:
"ابدأوا المرحلة التانية."

** (خاص بمنتديات سكساتى)

وفي نفس الوقت… بعيد جدًا عن المكان ده…
في شقة صغيرة في المهندسين… كانت لينا واقفة قدام الشباك، ماسكة صورتين:
صورة ليها مع سيف وتاليا…
وصورة لعمار… آخر صورة قبل الحرب.

عينيها حمرا من النوم القليل، ومن الأسئلة الكتير اللي مش لاقية جواب.
هي مش مقتنعة إن عمار مات.
القلب ساعات بيكذب… بس قلب لينا عمره ما كدب في إحساسه ناحية عمار.

سيف كان قاعد على الكنبة، ماسك لابتوب مفتوح عليه خريطة مصر كلها بلمضات حمرا وخضرا.
وبصّ لها وقال:
"لينا… لازم نواجه الحقيقة. بقالنا 8 شهور بندور… ومفيش خيط واحد."

ردّت وهي لسه باصة للصورة:
"لو كان مات… كنت حاسّه. أنا مش حاسّه."

تاليا دخلت وهي شايلة ملفات مطبوعة:
"النظام اللي أسقطناه كان مجرد فرع… واحد بس من شبكة أكبر.
والمصيبة؟ الشبكة بدأت تتحرك تاني."

سيف: "عاوزة تقولي… اللي فات مجرد بداية؟"

تاليا قعدت قدامهم، وحطت ورقة على الترابيزة.
ورقة عليها نفس الشعار اللي شوفناه في غرفة عمار.

لينا قربت وشهها وقالت:
"إيه ده؟"

تاليا:
"الشعار ده ظهر في أكتر من هجوم إلكتروني حصل الشهر اللي فات.
ناس بتتخطف… بيانات بتتاخد… كأن العالم كله بيتجه لحاجة مش مفهومة.
بس فيه تفصيلة… أهم من كل ده."
(خاص بمنتديات سكساتى)
سيف:
"قولي."

تاليا:
"في كل حادث… بيتكرر اسم واحد."

لينا صوتها اتكسّر:
"اسم مين…؟"

تاليا رفعت الورقة:
"عمار.
اسم عمار بيتكرر في كل ملف.
كأنهم بيدوروا عليه…
أو كأنهم لقوه."

**

الكاميرا ترجع تاني للغرفة السرية اللي نايم فيها عمار…
مفيش حركة… غير صوت الأجهزة.
لكن فجأة…
عمار شهق، وفتح عينه.

بس النظرة اللي في عينه…
مش نظرة إنسان لسه فاقد ذاكرته…

دي كانت نظرة كود اشتغل… أمر اتنفّذ… برنامج تصحّى.

وقف ببطء… وبصّ لنفسه في المراية اللي في آخر الغرفة.
مفيش ذكريات.
مفيش أسماء.
مفيش وجوه.

بس كان فيه صوت…
يهمس جواه:

"أنت عنصر الصفر… بداية السلسلة… ونهايتها."

لمس المراية… وشاف لمحة خاطفة —
وجه لينا… بيصرخ اسمه.
وجه سيف… بيجري وسط دخان.
تاليا… عينيها بتدمع.
بس المشاهد راحت أسرع من إنها تتفهم.

عمار همس من غير ما يقصد:
"مين… دول؟"

الباب فتح تاني، ودخل الشخص صاحب الجاكيت الأسود.
وقال بابتسامة بايخة:

"أهلاً بك… في مرحلتك الجديدة."

عمار بصّ له:
"أنا… مين؟"

قاله الشخص:
"أنت أنجح مشروع عندنا.
وأخطر سلاح."

** (خاص بمنتديات سكساتى)

وبعيد… بعيد…

كانت لينا بتقفل الشباك… وتبصّ للصورة…
وتقول بصوت واطي:

"أنا جاية لك يا عمار…
حتى لو العالم كله وقف قدامي."

وبعد ما قالت الجملة…
نور الشقة قطع فجأة.
وسيف قال مرعوب:

"لينا… تاليا…
حد وصل قبلنا."

صوت خطوات فوق سطح العمارة.
رسالة ظهرت على لابتوب سيف…
رسالة من جهاز مجهول… من مصدر مستحيل حد يخترقه:

"STOP SEARCHING."
"HE IS OURS NOW."

لينا شهقت، وبصوت متكسر قالت:
"عمار…؟"

لكن الرد جه بعدها بثانية واحدة:

"ZERO DOES NOT BELONG TO THE PAST."
"THE CORE IS ACTIVATED."

تاليا اتجمدِت:
"ده مش تهديد…
ده إعلان حرب."

[COLOR=rgb(184, 49, 47)]([B]خاص بمنتديات سكساتى) [/B][/COLOR]
---
 
مواضيع مشابهة الأكثر مشاهدة عرض المزيد

المستخدمون الذين يشاهدون هذا الموضوع

عودة
أعلى أسفل